تند خوردن و آسیب رساندن به بدن!

bato-adv

سرعت غذا خوردن به طور قابل توجهی بر سلامت تاثیر می گذارد، آهسته غذا خوردن باعث بهبود هضم و کاهش پرخوری می شود. جویدن کامل غذا می تواند به جذب مواد مغذی کمک کند. سریع غذا خوردن می تواند قند خون و خطر ابتلا به دیابت و چاقی را افزایش دهد. کارشناسان می گویند شیوه های آگاهانه، مانند شمارش آنچه می جوید و نوشیدن جرعه های کوچک آب بین لقمه ها، می تواند در ایجاد عادات غذایی سالم بسیار موثر باشد.

به گزارش ایسنا؛ سرعت غذا خوردن می تواند بر سلامت کلی شما تأثیر بگذارد. در اسلام جویدن آهسته و مکرر غذا قبل از قورت دادن توصیه شده است. این کار نه تنها دندان ها را تقویت می کند، بلکه استفاده از آنزیم های گوارشی را تا حد امکان تضمین می کند و جذب مواد مغذی را افزایش می دهد.

تحقیقات جدید فواید آهسته و متمرکز غذا خوردن را تایید می کند.

اگر کسی سریعتر غذا بخورد چه اتفاقی می افتد؟

سریع غذا خوردن می تواند منجر به دریافت کالری بیشتر شود زیرا بدن زمان کافی برای ثبت احساس سیری ندارد. حتی پس از یک وعده غذایی قابل توجه، این جذب سریع می تواند ناخواسته احساس نارضایتی در فرد ایجاد کند. بسیاری از افراد دارای اضافه وزن گزارش می دهند که احساس سیری نمی کنند، که اغلب با عادات سریع غذا خوردن همراه است. تحقیقات نشان می‌دهد که سرعت غذا خوردن افراد می‌تواند بر سطح قند خون و خطر مشکلات سلامتی مانند دیابت نوع 2 و چاقی تأثیر بگذارد. اگرچه عوامل زیادی مانند وزن بدن، ژنتیک، سن، فعالیت بدنی، عادات سیگار کشیدن و تغذیه در ایجاد این خطرات نقش دارند، سرعت غذا خوردن نیز نقش مهمی ایفا می کند.

افزایش قند خون

علم ثابت کرده است که سرعت غذا خوردن نشان می دهد که هر چه سریعتر غذا بخوریم، قند خون سریعتر افزایش می یابد. در افرادی که سریعتر غذا می خورند، ممکن است قند خون به سرعت افزایش یابد و تمایل به پرخوری ایجاد شود که در طول زمان می تواند منجر به چاقی یا دیابت نوع 2 شود. کارشناسان معتقدند این ممکن است به این دلیل باشد که افراد در هنگام گرسنگی سریعتر غذا می خورند. اگر بین وعده های غذایی مدت زیادی بمانید، می تواند باعث افت قند خون شود و همچنین به دلیل گرسنگی شدید باعث می شود سریع غذا بخورید و دوباره قند خونتان بالا برود.

اگرچه ارتباطی بین سریع غذا خوردن و خطر ابتلا به این بیماری وجود دارد، اما هیچ مدرک قطعی مبنی بر اینکه سریع غذا خوردن مستقیما باعث دیابت می شود وجود ندارد.

فواید آهسته غذا خوردن

آهسته غذا خوردن فواید زیادی دارد. می تواند به جلوگیری از پرخوری، بهبود هضم، جلوگیری از افزایش وزن و کاهش مشکلات گوارشی کمک کند. آهسته‌تر غذا خوردن می‌تواند منجر به تجربه لذت‌بخش‌تری از خوردن شود و رابطه مثبتی با غذا ایجاد کند.

برای کسانی که به دنبال کاهش سرعت عادات غذایی خود هستند، متخصصان تکنیک ها و روش های ساده ای را توصیه می کنند که نه تنها می تواند خطرات سلامتی را کاهش دهد، بلکه زمان صرف غذا را لذت بخش تر می کند. این موارد به شرح زیر است:

تغییر محیط غذاخوری

حتی اگر در ابتدا در اتخاذ این روش مشکل داشته باشید، در نهایت موفق خواهید شد. انتقال وعده‌های غذایی از تلویزیون به میز ناهارخوری می‌تواند به شما کمک کند تا روی تجربه غذاخوری تمرکز کنید و احساس کنید با غذایی که می‌خورید ارتباط بیشتری برقرار می‌کنید.

شمارش جویدن ها

این روش آهسته غذا خوردن ممکن است برای اکثر افراد موثرتر به نظر برسد زیرا ممکن است شمارش جویدن ها را فراموش کنند. اما وقتی قبل از قورت دادن خود را مجبور به جویدن 24 بار بجوید، تبدیل به عادت می شود.

بین لقمه ها آب بنوشید

راه دیگر برای آهسته غذا خوردن نوشیدن جرعه های کوچک آب یا خوردن سالاد بین وعده های غذایی است. این می تواند به شما کمک کند در عین افزایش مصرف مایعات و کاهش مصرف غذا، آهسته تر غذا بخورید.

ریتم خود را با آهسته غذا خوردن با اطرافیانتان تنظیم کنید

بهترین راه برای آهسته غذا خوردن این است که با دوستانی که آهسته غذا می خورند همگام باشید. تلاش برای تقلید از سرعت غذا خوردن دوستان یا افراد اطرافتان نیز می تواند به شما کمک کند هنگام غذا خوردن سرعت خود را کاهش دهید.

قاشق خود را در بین لقمه ها روی بشقاب قرار دهید

این روش ساده برای کسانی که می خواهند آهسته غذا بخورند موثرتر است. گاز گرفتن و گذاشتن قاشق در بشقاب می تواند به شما کمک کند آهسته تر غذا بخورید و از غذا لذت ببرید.