تنها 5 گرم از این سم باعث مرگ 400 نفر می شود

تنها 5 گرم از این سم باعث مرگ 400 نفر

یک مار تایپانی که در سواحل استرالیا زندگی می کند، با تولید سم کافی برای کشتن 400 نفر، رکورد جدیدی را شکست.

به گزارش روزیاتو، این رکورد توسط یک مار تایپان ساحلی به نام Cyclone به معنای “طوفان” در پارک خزندگان استرالیا، باغی وحشی در چند کیلومتری سیدنی شکسته شد. رکورد قبلی تولید سم در اختیار یک مار ساحلی تایپان بود که هر دو در یک باغ وحش نگهداری می شدند.

مقامات باغ وحش می گویند که Cyclone بیش از 0.18 اونس زهر در یک نیش آزاد می کند که برای کشتن 400 نفر کافی است.

به گفته مسئولان باغ وحش، این مقدار سه برابر میانگین تولید زهر طبیعی یک تایپان ساحلی (1.8 گرم) است.

رکورد قبلی تولید زهر متعلق به یک مار از همان گونه بود که در همان باغ وحش نگهداری می شد. مار به نام Whiplash در استخراج سمی که در سال 2022 انجام شد، 4.9 گرم زهر تولید کرد.

کلمه تایپان نامی است که مردم کیپ یورک به این گونه داده اند و به نام دکتر دکتر نامگذاری شده است. این نام به نام محققی به نام دونالد تامسون گرفته شد.

طول متوسط ​​این مار حدود 2 متر است و مارهای نر کمی بزرگتر از ماده ها رشد می کنند. بیشترین طول تایپان ساحلی بیش از سه متر گزارش شده است.

تایپان به طور کلی خطرناک ترین مار استرالیا در نظر گرفته می شود. آنها مارهایی بسیار عصبی و هوشیار هستند و هر حرکتی در نزدیکی آنها می تواند باعث حمله آنها شود.

هنگامی که تایپان ساحلی حمله می کند، بخش زیادی از سم بسیار سمی خود را به عمق پوست شکارش تزریق می کند و مطالعات نشان داده است که آنها می توانند همان مقدار سم را در نیش دوم یا سوم تزریق کنند.

سم آنها بر سیستم عصبی تأثیر می گذارد و باعث لخته شدن خون می شود و قربانیان ممکن است سردرد، تهوع و استفراغ، غش، تشنج (به ویژه در کودکان)، سکته مغزی، خونریزی داخلی، تحلیل عضلانی (تخریب بافت عضلانی) و آسیب کلیه را تجربه کنند.

بیلی کولت، مدیر عملیات پارک خزندگان استرالیا، گفت که تورنادو یکی از خطرناک ترین مارهای پارک است.

به گفته وی، اگرچه تایپان های ساحلی سمی ترین مارهای جهان نیستند، اما به خاطر پرخاشگری خود بدنام هستند و همچنان در برخوردهای وحشیانه انسان ها را نیش می زنند.

وی همچنین خاطرنشان کرد که این پارک تنها پارکی در استرالیا است که سم تایپان های ساحلی را برای تولید پادزهر استخراج می کند.

میزان رکوردشکنی سم حاصل از طوفان برای تولید پادزهری استفاده خواهد شد که محققان امیدوارند جان افرادی را که به اندازه کافی بدشانس هستند توسط یک تایپان ساحلی در طبیعت گزیده شوند، نجات دهد.