جشنواره زیره سیاه؛ محبوب ترین قهوه چیست؟

جشنواره زیره سیاه؛ محبوب ترین قهوه چیست؟

جشنواره زیره سیاه؛ محبوب ترین قهوه چیست؟

اگرچه چای همچنان گل سرسبد نوشیدنی های گرم در ایران است، اما رشد قهوه خانه ها نشان می دهد که بخش قابل توجهی از مردم قهوه می نوشند. اکنون بسیاری از خیابان های تهران و شهرهای بزرگ کشور پر از بوی قهوه شده است. از اسپرسو دوبل گرفته تا ترکی و فرانسوی. قهوه خانه های تهران اکنون مملو از جوانانی است که قهوه را به چای ترجیح می دهند و به محله ها و خیابان های فرعی راه می یابند.

به گزارش همشهری آنلاین، داستان چای در ایران از زمانی شروع شد که داستان قهوه به پایان رسید و امروز محبوبیت قهوه دوباره شروع شده است. در گذشته های دور قهوه جایگاه ویژه ای در فرهنگ ایرانیان داشت و نمونه آن نام قهوه خانه ای است که امروزه در بین چایخانه ها باقی مانده است. همین مثال ساده نشان می دهد که قبل از ورود چای به ایران، قهوه نوشیدنی روزانه ایرانیان بوده است. پس از سال ها تلاش تبلیغاتی، قهوه اکنون به وضعیت سابق خود بازگشته است.

سال ها پیش، یک چوپان در اتیوپی به طور تصادفی خواص خوراکی قهوه را کشف کرد. مطمئناً این چوپان نمی توانست تصور کند که یکی از محبوب ترین نوشیدنی های امروزی جهان را کشف کرده است. قهوه بعد از نفت و گاز مهمترین محصول تجاری جهان است. طبق اطلاعات گردآوری شده در سال 94، سرانه مصرف قهوه یک ایرانی در آن سال بین 80 تا 100 گرم بوده است. این در حالی است که در سال های اخیر با استقبال مردم از این نوشیدنی، سرانه مصرف هر ایرانی به 400 گرم رسیده است. این در حالی است که طبق آمار جهانی، بیشترین مصرف قهوه در کشورهای اسکاندیناوی اتفاق می افتد. فنلاند با 12 کیلوگرم مصرف سرانه قهوه در رتبه اول قرار دارد. بنابراین میانگین مصرف قهوه در فنلاند 4 فنجان در روز است. نروژ، ایسلند و دانمارک به ترتیب در رتبه های دوم، سوم و چهارم قرار دارند.

گران ترین قهوه جهان از قهوه عربیکا به نام بلک ایوری در شرکت قهوه بلک آیوری تایلند تهیه می شود. قهوه Finca El Injerto نیز یکی از گران ترین قهوه های جهان است. این واقعیت که این قهوه از دانه های کمیاب، غنی و ریز تهیه می شود دلیل اصلی قیمت بالای آن است. دانه ها را در یک کانال شسته و دو بار ترک می کنند تا کیفیت آنها بهبود یابد. جالب است بدانید که ارزان ترین قهوه را می توانید در ریودوژانیرو برزیل پیدا کنید. دیلی میل به شوخی گفت که بریتانیایی ها برای لذت بردن از قهوه ارزان باید بیش از 5000 مایل یا 11 ساعت را طی کنند تا به آمریکای جنوبی برسند. علاوه بر ریودوژانیرو، قهوه ارزان در سائوپائولو برزیل نیز وجود دارد.

محبوب ترین نوشیدنی قهوه در جهان اسپرسو است. اسپرسو اساس بسیاری از نوشیدنی های قهوه مخلوط با شیر یا خامه است. با این حال، بسیاری از مردم اسپرسو را به تنهایی در یک زمان سرو می کنند و از نوشیدن آن لذت می برند. لیست محبوب ترین نوشیدنی های قهوه شامل لاته، آیس لاته، قهوه سیاه، موکا، آمریکانو و کاپوچینو است.

قهوه یک زبان جهانی است. امروز روز جهانی قهوه است، وقت آن است که به این نوشیدنی خوشمزه و معجزه آسا ادای احترام کنیم. هر ساله در اول اکتبر، روز جهانی قهوه، جشن جهانی قهوه در تمام اشکال و طعم‌های آن است. این روز برای ادای احترام به کشاورزان، باریستاها و علاقه مندان به قهوه برگزار می شود که این نوشیدنی محبوب را به یک غذای اصلی فرهنگی تبدیل کرده اند.