حد مجاز نوشیدن روزانه قهوه تعیین شده است

حد مجاز نوشیدن روزانه قهوه تعیین شده است

حد مجاز نوشیدن روزانه قهوه تعیین شده است

محسن امانی درباره مصرف گسترده قهوه به عنوان نوشیدنی گفت: قهوه و مشتقات آن نوشیدنی محبوبی است که امروزه بسیار محبوب شده و در سراسر دنیا طرفداران زیادی دارد. قهوه حاوی بسیاری از ویتامین ها و مواد معدنی مانند پتاسیم، فسفر، منیزیم، سدیم، فیبر و پروتئین است.

به گزارش ایسنا، وی افزود: یکی از مهم ترین مواد مغذی قهوه، آنتی اکسیدانی قوی به نام کلروژنیک است و بسیاری از خواص قهوه به دلیل وجود این آنتی اکسیدان است. یکی دیگر از مواد موثر قهوه کافئین است که بسته به میزان مصرف می تواند مزایا و معایبی داشته باشد. یکی از اصول اساسی مورد تاکید در علم تغذیه تعادل در مصرف مواد غذایی است. این بدان معناست که یک ماده غذایی در صورت مصرف به مقدار مورد نیاز بدن می تواند موثر باشد، اما در صورت مصرف بیش از حد می تواند عوارض مسمومیت و عوارض جانبی داشته باشد و مصرف قهوه نیز از این قاعده مستثنی نیست.

امانی درباره میزان مجاز مصرف قهوه گفت: با توجه به اینکه نیاز روزانه بزرگسالان به کافئین حدود 300 تا 400 میلی گرم است و هر فنجان قهوه به طور متوسط ​​حدود 75 تا 100 میلی گرم کافئین دارد، یک یا دو فنجان و در نهایت سه فنجان کافئین. یک فنجان، مصرف می شود. برای بزرگسالان، یک قهوه در روز ایده آل است. برخی از شکلات ها، نوشابه ها، به ویژه نوشیدنی های انرژی زا و آدامس ها نیز حاوی مقادیر زیادی کافئین هستند. به همین دلیل توصیه می شود در طول روز بیش از دو فنجان قهوه مصرف نکنید.

وی ادامه داد: مصرف متعادل قهوه می تواند مزایای زیادی برای ما داشته باشد. یکی از مزایای اصلی قهوه افزایش سطح انرژی بدن، کاهش خواب آلودگی و خواب آلودگی، رفع خستگی و افزایش هوشیاری است. علاوه بر این، یکی از مزایای دیگر مصرف قهوه این است که می تواند با افزایش متابولیسم بدن، توده چربی بدن را کاهش دهد.

این متخصص تغذیه گفت: این کاهش توده چربی بدن که به آن چربی سوزی می گویند، دلیل اصلی مصرف این نوشیدنی در بسیاری از نقاط جهان است. اما نکته ای که باید به آن توجه کرد این است که این کاهش توده چربی بدن در واقع به اندازه ای نیست که بخواهیم سبک زندگی و رژیم غذایی سالم را جایگزین مصرف قهوه کنیم و همچنان با هر رژیم غذایی و به هر میزانی از غذایی که مصرف می کنیم این انتظار را داشته باشیم. ما می توانیم با خوردن قهوه تناسب اندام خود را حفظ کنیم و در نتیجه نوشیدن قهوه تمام چربی بدن خود را بسوزانیم، اما در واقع اینطور نیست.

کارشناس مسئول بهبود شبکه بهداشت و درمان شهرستان ساوج بلاغ افزود: یکی دیگر از فواید قهوه این است که با کاهش مقاومت به انسولین می تواند خطر ابتلا به دیابت را کاهش دهد. از سوی دیگر خواص ضد افسردگی قهوه به اثبات رسیده است و مصرف آن می تواند خطر ابتلا به بیماری هایی مانند آلزایمر و پارکینسون را کاهش دهد.

امانی ادامه داد: یکی از مهمترین مزایای مصرف قهوه کاهش خطر ابتلا به کبد چرب است اما در صورتی که در کنار آن شیرینی و شکلات فراوان نباشد می تواند این تاثیر را داشته باشد. اما متأسفانه مردم علاوه بر قهوه، شکر و شکلات بیش از حد مصرف می کنند. در این صورت مصرف قهوه ممکن است به کاهش خطر ابتلا به بیماری کبد چرب کمکی نکند، اما به دلیل مصرف مقادیر زیاد شیرینی، خطر ابتلا به کبد چرب را نیز افزایش می دهد. به همین دلیل توصیه می شود با در نظر گرفتن مصرف متعادل از مصرف دسر با قهوه خودداری شود.

وی گفت: همانطور که اشاره کردم قهوه حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان به نام کلروژنیک است که خاصیت ضد سرطانی فوق العاده قوی دارد. علاوه بر این، قهوه باعث بهبود سلامت قلب و گردش خون می شود که برای ورزشکاران بسیار مهم است. زیرا عملکرد ورزشی را بهبود می بخشد و جریان خون در عضلات را افزایش می دهد که یک ویژگی مثبت برای مصرف قهوه است. علاوه بر این، افزایش تحرک و باروری اسپرم در مردان از دیگر مزایای مصرف قهوه است.

این متخصص تغذیه با بیان این مطلب تصریح کرد: متاسفانه مصرف قهوه با وجود تمام مزایایی که دارد، می تواند مضراتی را نیز به همراه داشته باشد.

وی افزود: از آنجایی که مصرف بیش از حد قهوه باعث افزایش آنی فشار خون و تپش قلب می شود، افراد مبتلا به فشار خون بالا یا مستعد ابتلا به این بیماری باید تا حد امکان از قهوه دوری کنند و در صورت تمایل به مصرف بیشتر از مصرف قهوه خودداری کنند. تک فنجان یک روز

وی ادامه داد: از سوی دیگر مصرف قهوه باعث دفع کلسیم می شود که می تواند خطر ابتلا به پوکی استخوان را افزایش دهد. به خصوص زنان یائسه باید به این موضوع توجه بیشتری داشته باشند. البته همانطور که اشاره کردیم اگر قهوه در حد اعتدال مصرف شود، این دفع کلسیم در حدی نیست که نگران پوکی استخوان باشیم.

امانی گفت: از دیگر مضرات قهوه افزایش اسیدیته و سوزش سر دل است، بنابراین توصیه ما به افرادی که مشکلات گوارشی دارند این است که در مصرف قهوه دقت کنند و هرگز قهوه را با معده خالی ننوشند. از طرفی در افرادی که استرس و اضطراب دارند مصرف قهوه به دلیل وجود کافئین می تواند این استرس و اضطراب را افزایش دهد. نکته مهم این است که افزایش استرس و اضطراب می تواند باعث افزایش هورمون کورتیزول شود که می تواند قند خون را نیز افزایش دهد.

وی ادامه داد: اگرچه یکی از مزایای قهوه کاهش خطر ابتلا به دیابت است، اما کافئین علاوه بر مصرف بیش از حد آن در افراد عادی باعث افزایش استرس و اضطراب در افراد مبتلا به استرس و مشکلات اضطرابی می شود و در عین حال باعث افزایش میزان استرس می شود. هورمون کورتیزول خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را افزایش می دهد.

این متخصص تغذیه با بیان این مطلب اظهار داشت: توصیه می شود افرادی که مشکل خواب، بی خوابی و خواب ناآرام دارند در طول روز بیش از یک فنجان قهوه مصرف نکنند و 5 تا 6 ساعت قبل از خواب قهوه مصرف کنند. از زمان خواب علاوه بر این یکی از خواص منفی قهوه ادرارآور بودن آن است که باعث کم آبی بدن و ایجاد مشکلات خاص خود می شود.