خطر سکته مغزی را کاهش می دهد

bato-adv

آیا می خواهید از سکته مغزی جلوگیری کنید؟ آب بنوشید، نوشابه های گازدار ننوشید و از نوشیدنی های میوه ای دوری کنید.

اندرو اسمیت، محقق ارشد این مطالعه و استاد اپیدمیولوژی بالینی در دانشگاه گالوی، ایرلند، گفت: «در حالی که فشار خون بالا مهم ترین عامل خطر است، خطر سکته مغزی را می توان از طریق انتخاب سبک زندگی سالم در رژیم غذایی و ورزش کاهش داد. . فعالیت بدنی را کاهش دهید.

به گزارش خبرنگار مهر، دانشگاه مهر افزود: ما به عنوان یک پزشک و فردی که ریسک سکته مغزی را مطالعه می‌کنیم، مردم را تشویق می‌کنیم از مصرف نوشابه‌ها و نوشیدنی‌های میوه‌ای خودداری کرده یا به حداقل برسانند و به جای آن به آب آشامیدنی روی آورند.

این توصیه نتیجه یک مطالعه جهانی در مورد عوامل خطر سکته مغزی است. تقریباً 27000 نفر در 27 کشور درگیر هستند که بیش از 13000 نفر از آنها اولین سکته مغزی خود را تجربه کرده اند.

سکته مغزی یک وضعیت جدی است که در آن جریان خون به بخشی از مغز به دلیل لخته شدن خون یا خونریزی مغزی قطع می شود.

تحقیقات جدید نشان می‌دهد نوشیدنی‌های گازدار، از جمله نوشیدنی‌های حاوی شکر یا شیرین‌کننده‌های مصنوعی، با ۲۲ درصد بیشتر خطر سکته مغزی مرتبط هستند.

محققان خاطرنشان کردند که بسیاری از محصولاتی که به عنوان آب میوه به بازار عرضه می شوند از کنسانتره تهیه می شوند و حاوی مواد نگهدارنده و قندهای افزوده هستند که ممکن است خطر سکته را افزایش دهند.

آب میوه خطر سکته مغزی را تا 37 درصد افزایش می دهد. این خطر با دو یا چند وعده روزانه از این نوشیدنی ها سه برابر شد و زنان گروهی بودند که بیشترین خطر سکته مغزی هموراژیک مرتبط با مصرف آبمیوه را داشتند.

اسمیت می گوید: «این مورد در مورد همه آب میوه ها صدق نمی کند. “آبمیوه های تازه احتمالا مفید هستند، اما آب میوه های تجاری ساخته شده از کنسانتره و حاوی مقدار زیادی شکر و مواد نگهدارنده می توانند مضر باشند.”

وی افزود: تحقیقات ما نشان می دهد با مصرف بیشتر نوشابه های گازدار خطر سکته مغزی افزایش می یابد.

نتایج نشان داد که مصرف کم قهوه خوب است، اما خطر سکته مغزی پس از فنجان چهارم تا 37 درصد افزایش یافت. خبر برای چای خورها بهتر بود. نوشیدن سه تا چهار فنجان چای سیاه در روز خطر سکته مغزی را 29 درصد کاهش می دهد، در حالی که نوشیدن همین مقدار چای سبز با کاهش 27 درصدی خطر مرتبط است.

در نهایت، وقتی نوبت به رفع تشنگی می رسد، این واقعیت را در نظر بگیرید: به نظر می رسد نوشیدن بیش از هفت لیوان آب در روز خطر سکته مغزی ناشی از لخته شدن خون را کاهش می دهد.