داستان قدرت پاک کنندگی جوش شیرین; افسانه یا واقعیت؟

داستان قدرت پاک کنندگی جوش شیرین افسانه یا واقعیت؟

داستان قدرت پاک کنندگی جوش شیرین افسانه یا واقعیت؟

تمیز کردن جوش شیرین یک روش هک قدیمی است که مدت ها قبل از انتشار ویدیوهای Tik Tok استفاده می شد. پس آیا جوش شیرین واقعا برای این کار مفید است و از نظر حفاظت از محیط زیست بهتر از شوینده های شیمیایی است؟

به گزارش محلاتو، بسیاری از مردم نگران هستند که مواد شوینده و مواد شوینده شیمیایی هم برای سلامتی و هم برای محیط زیست مضر باشد.

بی کربنات سودا، بی کربنات سودا یا کربنات سدیم با فرمول NaHCO3 یک هک قدیمی است. اعتقاد بر این است که در برخی موارد جوش شیرین می تواند جایگزین برخی از محصولات شوینده شیمیایی شود. این ماده بسیار ارزانتر از شوینده های شیمیایی است، اما آیا شیمیدان ها خاصیت تمیز کنندگی آن را تایید می کنند؟

ناتان کیلا، مدرس ارشد شیمی در دانشگاه تاسمانی در استرالیا، می‌گوید: «هر خاصیت پاک‌کنندگی که از جوش شیرین دریافت می‌کنیم به دلیل خواص شیمیایی آن است. [وقتیکه تمیزکاری می‌کنیم]مناطقی از کثیفی و کثیفی وجود دارد که می توان آنها را با جوش شیرین پاک کرد.”

جوش شیرین یا بی کربنات یک ماده شیمیایی پایه یا قلیایی است، به این معنی که PH بالایی دارد. بنابراین یکی از خواص شیمیایی آن این است که می تواند هیدروژن را به صورت یونی از سایر مواد استخراج کند.

کیله می گوید، اما این بدان معنا نیست که اگر چیزی را بمالیم، کثیفی آن را هم پاک کنیم. بی کربنات نوشابه یک ساینده پایدار است، به این معنی که با کمی فشار دست، آلودگی را از سطح کثیف پاک می کند.

بنابراین، استفاده از جوش شیرین برای از بین بردن رسوب های گیر کرده در کتری ایده خوبی نیست. آهک – گچ – نیز مانند جوش شیرین است. بنابراین معمولاً هیچ واکنشی بین این دو ماده وجود ندارد. یک ماده اسیدی مانند سرکه یا لیمو در از بین بردن رسوب آهک بهترین عملکرد را دارد.

کیلا می‌گوید: «این در واقع یک قانون طلایی است که اسیدها برای از بین بردن بازها یا قلیاها خوب هستند.

در عوض، بازها برای پاکسازی اسیدها خوب هستند. (بنابراین، روند رایج مخلوط کردن جوش شیرین با سرکه برای ایجاد یک ماده پاک کننده گازدار کاملا اشتباه است، زیرا هر دو ماده هر دو را خنثی می کنند.)

اگر مخلوطی از جوش شیرین و آب را روی لکه پارچه کوسنی بریزید، 30 دقیقه صبر کنید و سپس آن را پاک کنید، لکه ناپدید می شود، اما یک حلقه سفید و پودری باقی می ماند که هفته ها دوام می آورد. کیله. وقتی این ماده را تمیز می کنید احساس لیز شدن می کند که نشان می دهد با یک ماده قلیایی سر و کار دارید. این حسی است که هنگام خوردن کیک یا بیسکویتی که با بکینگ پودر درست شده است، در دهانتان ایجاد می شود.

جوش شیرین نیز به سختی لکه های چای را از بین می برد. داریو برسانینی شیمیدان از دانشگاه اینسوبریا در ایتالیا می‌گوید: «بیشتر روش‌های توصیه‌شده برای تمیز کردن با جوش شیرین واقعاً کارساز نیستند.

او می‌گوید از اینکه بسیاری از کاربردهای عمومی جوش شیرین مطرح می‌شود، متعجب است. اکثر دستور العمل هایی که از سرکه، آب لیمو، جوش شیرین یا نمک خوراکی برای تمیز کردن استفاده می کنند، کاملا جعلی هستند.

او می گوید PH بالای جوش شیرین به دلیل قدرت آن است. از این ماده می توانید برای از بین بردن بوی بد کفش که عموماً توسط باکتری های تولید کننده مواد آلی اسیدی تولید می شود استفاده کنید و همچنین می توانید از آن برای رفع بوی نامطبوع ناشی از مایع اسیدی یخچال و فریزر استفاده کنید. البته در این موارد هم ممکن است این ماده خیلی قوی عمل نکند.

آیا با ترکیب جوش شیرین و آب داغ می توان سینک و شیر آب را تمیز کرد؟

ترکیب این دو ماده آب را گازدار می کند و احساس می کنید که دارید جادو می کنید. با این حال، پس از فروپاشی این حباب ها، اثر رسوب همچنان ادامه دارد.

برسانینی می گوید: جوش شیرین پاک کننده نیست. این ماده به خودی خود نمی تواند کثیفی را حل کند. بیشتر کثیفی های اطراف ما روغنی هستند. برای تمیز کردن این روغن ها به سورفکتانت هایی نیاز داریم که مولکول هایی هستند که کشش سطحی بین دو ماده را کاهش می دهند. صابون یک سورفکتانت است. شامپوها حاوی سورفکتانت و پاک کننده ها حاوی سورفاکتانت هستند. در بکینگ پودر سورفکتانت وجود ندارد.

با این حال، تجربه یک کاربر نشان می‌دهد که می‌تواند با ترکیب جوش شیرین و آب داغ، ریختن مخلوط روی سینی چرب شده و اجازه دادن به آن به مدت 24 ساعت، باقیمانده مواد را از بین ببرد. برسنانینی دلیل این امر را اینگونه توضیح می دهد: “دلیل این امر این است که روغن و نوشابه با هم واکنش می دهند و پایه قوی تری می شوند. این روشی است که برای تمیز کردن سطوح چسبنده و روغنی روی ظروف استفاده می شود. در واقع شما با ترکیب روغن صابون تولید می کنید. و سودا، اما تمیز کردن آن به این روش توصیه نمی شود.”

آیا جوش شیرین به جای شامپو برای تمیز کردن مو مفید نیست؟

برسانینی می گوید: «مطمئناً این کار را نکنید. مواد قلیایی پلاک ها یا کوتیکول های ریزی را که موهای ما را می پوشانند از بین می برند و آن را ضعیف می کنند. به همین دلیل است که شامپوها بر خلاف صابون ها کمی اسیدی هستند.

کیله و برسانینی می گویند شستن میوه ها با جوش شیرین آنها را از میکروب ها پاک نمی کند و نباید میوه ها را با مواد مختلف مخلوط کرد زیرا ممکن است واکنش های شیمیایی خطرناکی رخ دهد.

کیلا می گوید: زمانی که به شما توصیه می شود از جوش شیرین برای تمیز کردن سطح استفاده کنید، به شما دستور داده می شود که آن ناحیه را با بازوی خود بشویید. هرگز توصیه نمی شود که جوش شیرین را در جای خود بگذارید، به عقب برگردید و ناپدید شدن آشفتگی را تماشا کنید. باید کافی باشد.»

علاوه بر این، برسانینی می گوید جوش شیرین به طور طبیعی وجود ندارد. سنتز این ماده به انرژی و منابع زیادی نیاز دارد. این ماده از کربنات به دست می آید که دو سوم آن به صورت صنعتی و در درجه اول از طریق فرآیند سرو به دست می آید (یک سوم باقیمانده از کانی ترونایی حاصل از معدن به دست می آید).

برسانینی می گوید: “الکل در فرآیندهای صنعتی با استفاده از آمونیاک، کلرید سدیم، کربنات کلسیم تولید می شود… بسیاری از پالایشگاه های سرو در سراسر جهان بسیار بزرگ و بسیار بزرگ هستند.”

اگر می خواهید محیط زیست را در برابر شوینده های صنعتی حفظ کنید، باید از این مواد به صورت انتخابی استفاده کنید. لازم نیست همه چیز را با سفید کننده تمیز کنید. کف زمین نباید به اندازه یک روبالشی تمیز باشد.

کارشناسان می گویند مشکل ما تعریف بسیار محدودی از سلامت است. طبق تعریف مردم، بهداشت مترادف با اجتناب از میکروب ها است. اما حقیقت این است که بسیاری از شوینده های صنعتی، محصولات شیمیایی ضد میکروبی خطرات زیادی برای سلامتی دارند. آنها می توانند عملکرد غدد درون ریز را مختل کنند. اما برخی از میکروب ها مانند میکروب های موجود در حیوانات خانگی برای ما مفید هستند و حتی نقش مهمی در تنظیم سیستم ایمنی کودکان دارند.

محصولاتی که 99 درصد میکروب‌ها را از بین می‌برند، اکنون اجازه می‌دهند بدترین انواع آن‌ها مانند علف‌های هرز در خانه‌های ما بدون میکروب‌های خوب باقی بمانند و رشد کنند.

به همین دلیل تمیز کردن سطوح با سرکه مفید است زیرا تا زمانی که اسهال نباشد همه موجودات زنده را از بین نمی برد. در این صورت بهتر است از شوینده شیمیایی قوی تری استفاده کنید.

استانداردهای نظافت نیز با فرهنگ مرتبط است. از طرفی بهتر است هنگام استفاده از مواد شوینده یا جوش شیرین فریب تبلیغات شبکه های اجتماعی را نخورید تا به راحتی خانه را تمیز کنید. اینفلوئنسرهای آراسته سعی می کنند همه چیز را آسان جلوه دهند. اما تمیز کردن خانه کار دشواری است.

در خاتمه، طبق نظر همه کارشناسان علمی و فرهنگی، مواد شوینده در یک طیف قرار می گیرند که جوش شیرین نیز از جمله آنهاست، اما تاثیر آن در نظافت و نظافت سطوح چندان زیاد نیست.