درآمد سالانه گردشگری ترکیه از درآمد نفتی ایران بیشتر است!/ برای رونق گردشگری چه باید کرد؟

درآمد سالانه گردشگری ترکیه از درآمد نفتی ایران بیشتر است

به گزارش انتخابتو، داده‌های مرکز آمار نشان می‌دهد که در بین 10 کشور مبدا گردشگری ایران در سال گذشته، عراق، افغانستان، ترکیه، پاکستان، ارمنستان، آذربایجان، ترکمنستان، بحرین، کویت و چین بودند که مجموعاً به 6 میلیون نفر رسید. در حالی که در همین مدت 2.5 میلیون ایرانی به ترکیه سفر کردند.

دنیای اقتصاد در گزارشی نوشت: فراتر از گردشگران ایرانی، این کشور که سالانه توانسته میزبان 56.5 میلیون گردشگر باشد، جزو 10 کشور برتر جهان است. در حالی که این کشور تنها در یک سال 54.3 میلیارد دلار از گردشگری درآمد دارد، سهم ایران از درآمدهای نفتی از این هم کمتر است. «دنیای اقتصاد» در نظرسنجی از فعالان گردشگری به بررسی مهم ترین اولویت های توسعه گردشگری خارجی پرداخت.

در این نظرسنجی سوالی با شرکت کنندگان در میان گذاشته شد و این سوال از آنها پرسیده شد که چگونه امکان توسعه گردشگری خارجی وجود خواهد داشت؟ این سوال چند گزینه داشت: «مشاوره با سایر وزارتخانه ها و نهادها برای رفع ایران هراسی»، «برنامه ریزی مشخص در مورد کشورهایی که با آنها روابط دوستانه داریم و اولویت دادن به آنها»، «دوستی با جهان»، «تهیه مسیرهای مختلف». “. «گردشگری به سلیقه گردشگر»، «حضور در نمایشگاه ها و مراسم های بین المللی»!

پاسخ دهندگان به این نظرسنجی که متشکل از فعالان مختلف گردشگری هستند، باید این گزینه ها را بر اساس اهمیت آنها اولویت بندی می کردند. داده‌های به‌دست‌آمده نشان می‌دهد که عبارتی که شرکت‌کنندگان در این پژوهش بیش از دیگران ارزیابی می‌کنند، شامل عبارت «دوستی با دنیا» است. 29 نفر از 33 نفری که در این نظرسنجی شرکت کردند، یعنی تقریباً 88 درصد، این گزینه را انتخاب کردند. از سوی دیگر، 9 درصد از کسانی که مشورت با سایر وزارتخانه ها و نهادها را برای از بین بردن ایران هراسی مهم دانسته اند و 3 درصد نیز گفته اند «برای کشورهایی که با آنها روابط دوستانه داریم برنامه ریزی روشنی داشته باشیم و در اولویت قرار دهیم. در میان آنها.” این مهم است و آنها آن را به عنوان اولویت اصلی می بینند.

در حالی که نرخ کسانی که گزینه اول را “دوستی با دنیا” ارزیابی کرده اند 88 درصد بوده است، 6 درصد این گزینه را در اولویت دوم و به همین میزان در اولویت سوم قرار داده اند. هیچ یک از شرکت کنندگان این گزینه را آنقدر بی اهمیت ندیدند که آن را از چهارم به ششم رتبه بندی کردند، در سایر موارد این رتبه ها سهم قابل توجهی داشتند.

«مشاوره با سایر وزارتخانه ها و نهادها برای رفع ایران هراسی» که سهم 9 درصدی را به عنوان اولویت اول داشت، از سوی بیش از 48 درصد شرکت کنندگان به عنوان گزینه اولویت دوم تعیین شد. 3 درصد آن را به عنوان اولویت سوم، 6 درصد آن را در اولویت چهارم و بیش از 33 درصد آن را در اولویت پنجم قرار می دهند. بدین ترتیب علاوه بر «دوستی با جهان»، رایزنی با سایر وزارتخانه ها و دیپلماسی مؤثر نیز برای شرکت کنندگان حائز اهمیت دیده شد و موفق به کسب امتیاز اولویت دوم شد. به گفته شرکت کنندگان در این نظرسنجی که کارشناسان بارها در گفت و گوهای خود با «دنیای اقتصاد» آن را مهم دانسته و اعلام کرده اند که سیاست گذاران باید مسیرهای گردشگری جدید و جدیدی را تعریف کنند، «تهیه مسیرهای مختلف گردشگری با توجه به ذائقه گردشگران» خودنمایی می کند. اولویت سوم تنوع مقاصد گردشگری ایران راه را برای ورود گردشگرانی با سلایق مختلف هموار می کند. داده ها نشان می دهد که اگرچه این گزینه در اولویت اول نیست، اما بیش از 36 درصد آن را به عنوان اولویت دوم و 12 درصد آن را به عنوان اولویت سوم می دانند. بیش از 30 درصد از پاسخ دهندگان معتقدند که این گزینه باید در اولویت چهارم قرار گیرد، 15 درصد آن را به عنوان اولویت پنجم، تنها 6 نفر این گزینه را به عنوان آخرین اولویت نشان می دهند.

در حالی که «داشتن برنامه ویژه برای کشورهایی که با آنها روابط دوستانه داریم و اولویت دادن به آنها» از نظر شرکت کنندگان در نظرسنجی در رتبه چهارم قرار گرفت، سیاستگذاران گردشگری نیز بارها این گزینه را اولویت اصلی دانستند. اگرچه مدیران گردشگری ایران در بسیاری از سخنرانی ها و اظهارنظرها اصرار دارند که به فکر سرمایه گذاری در برخی کشورها هستند، اما نام این کشورها در یک دوره 4 ساله یا سالانه تغییر می کند. به عنوان مثال گاهی اولویت با چین، گاهی روسیه و گاهی کشورهای آمریکای لاتین است. تحلیل این نظرسنجی نشان می دهد که تنها 3 درصد این گزینه را اولویت اول، 9 درصد به عنوان گزینه دوم و بیش از 51 درصد چنین گزینه ای را اولویت سوم می دانند. بیش از 36 درصد چنین گزینه ای را در اولویت چهارم تا ششم قرار دادند.

به گفته شرکت کنندگان در این نظرسنجی، «شرکت در نمایشگاه ها و رویدادهای بین المللی» در اولویت آخر قرار دارد. هیچ یک از کارشناسانی که به این سوال پاسخ داده اند این گزینه را اولویت اول یا دوم نمی دانند. از سوی دیگر، بیش از 24 درصد آن را در اولویت سوم، بیش از 48 درصد آن را اولویت چهارم و بیش از 27 درصد آن را در اولویت پنجم قرار داده اند. این در حالی است که سیاست گذاران گردشگری بارها بر این مقوله تاکید داشته اند، اما همین حضور در نمایشگاه ها و نمایشگاه های مختلف به گونه ای انجام شده که مورد انتقاد شدید فعالان گردشگری قرار گرفته است. متأسفانه می گویند در بیشتر نمایشگاه ها غرفه ایرانیان به بازارچه خلاصه شده است.

با نگاهی به نتایج این نظرسنجی به نظر می رسد ارتباط و کاهش تنش با سایر کشورها مهم ترین عاملی است که می تواند به رونق گردشگری ورودی و افزایش سهم ایران در این بازار منجر شود. مسئولان گردشگری و هیئت امنا بارها از «گردشگری به جای نفت» صحبت کرده اند، اما کشور همسایه در عمل موفق به تحقق این شعار شده است. علاوه بر این با وجود اینکه میزان گردشگری وارد شده به ایران باید به 20 میلیون برسد، اما هنوز یک سوم این سهم را نداریم، از سوی دیگر ترکیه موفق شده بیش از دو برابر بیشتر گردشگر را به این کشور جذب کند. انتظارات بلند مدت ما همسایه غربی ما تنها کشوری نیست که توانسته است گردشگران خارجی را جذب کند. این کشور فراتر از گردشگری مذهبی و مراسم حج، انواع و اقسام برنامه ها را برای توسعه گردشگری خارجی دارد و شاهد تولید تیزرها و کلیپ های مختلفی با این موضوع با حضور سرشناس ترین بازیگران جهان، مستند بوده ایم. شبکه های معتبر جهانی و غیره تولید با همکاری.

2333216

گردآوری شده از رسانه خبر آنلاین