درمان نادرست در کودکان؛ علل و راه حل های بهبود

درمان نادرست در کودکان؛ علل و راه حل های بهبود

برخی از کودکان و نوجوانان در دوران تحصیل به دلیل خط ناصحیح با مشکلات زیادی مواجه می شوند. این مشکلات می تواند روحیه دانش آموزان را تحت تاثیر قرار دهد و اعتماد به نفس آنها را کاهش دهد. سرزنش شدن توسط معلم یا همکلاسی ها و دریافت نمرات پایین به دلیل خواندن نوشته های دانش آموز از جمله عواملی است که ممکن است دانش آموز را دچار مشکل کند.

به گزارش عصر ایران، والدین نباید به راحتی از دست خط ضعیف کودک چشم پوشی کنند، زیرا گاهی اوقات عوامل زمینه ساز خط می تواند نگران کننده باشد و به همین دلیل بهتر است کودک را به متخصص ارجاع دهند.

مهارت های حرکتی ضعیف: کارشناسان ضعف مهارت های حرکتی را یکی از دلایل اصلی بدخط دانش آموزان می دانند. در واقع برای داشتن یک دست ریسکی خوب، حرکات انگشتان و مچ باید دقیق و کنترل شده باشد که نیاز به مهارت های حرکتی ظریف دارد. اگر این مهارت ها در کودکی رشد نکند، احتمالاً در نگه داشتن صحیح مداد، شکل دادن حروف و اعمال فشار مناسب برای نوشتن دچار مشکل می شود.

دیس گرافی: ابتلا به دیس گرافی نیز می تواند علت دستخط ضعیف در دانش آموز باشد. دیسگرافیا نوعی اختلال یادگیری است که به صورت مشکلات نوشتاری مانند غلط املایی کلمات، دست خط ضعیف و ناتوانی در انتخاب صحیح کلمات ظاهر می شود. این اختلال در سنین مختلف علائم متفاوتی دارد. با این حال باید توجه داشت که همه افراد دارای خط بد به دیسگرافی مبتلا نمی شوند و گاهی اوقات افرادی که خط خوبی دارند نیز از این اختلال رنج می برند.

ضایعات استخوانی و حالات روحی منفی: کارشناسان عامل دیگری را برای دست خط ضعیف دانش آموزان ذکر می کنند. آنها می گویند که دست خط ضعیف می تواند ناشی از ضایعات استخوانی، اعصاب یا حالات روحی و روانی منفی باشد. در چنین شرایطی آموزش خوشنویسی کافی نیست و حتما باید با یک متخصص مشورت کنید.

عدم تمرین: این مشکل از دیگر عواملی است که می تواند منجر به ضعف خط در دانش آموزان شود. توجه داشته باشید که امروزه بیشتر مردم، از جمله دانش‌آموزان، بیشتر از تایپ کردن با دست استفاده می‌کنند. این عدم تمرین نوشتن می تواند از تقویت مهارت های نوشتاری جلوگیری کند و منجر به دستخط ضعیف شود. در دنیای دیجیتال، به نظر می رسد دانش آموزان فرصت های کمتری برای توسعه مهارت های حرکتی ظریف و حافظه عضلانی دارند.

دیسپروکسیدیس پراکسیس: همچنین به عنوان اختلال هماهنگی رشدی (DCD) شناخته می شود، این اختلال یک بیماری عصبی است که بر مهارت های حرکتی ظریف و درشت، ادراک، حافظه، توجه و مهارت های اجتماعی فرد تأثیر می گذارد. کودکان مبتلا به این اختلال اغلب دستخط ضعیفی دارند.

عامل هوش: روانشناسان فکر می کنند عامل هوش در بدخط افراد موثر است. آنها بر این باورند که دستخط بد ممکن است ناشی از هوش بالای افراد نیز باشد. تحقیقات نشان داده است که مغز افراد باهوش و نوابغ سریعتر از دستان آنها کار می کند. می گویند انیشتین از جمله دانشمندانی بود که دست خطش خوب نبود.

راهکارهایی برای بهبود دست خط کودکان

استراتژی هایی وجود دارد که می تواند به بهبود نارساخوانی کودک شما کمک کند:

آموزش روش صحیح در دست گرفتن مداد

محل صحیح گرفتن مداد در دست را آموزش دهید. برای این کار می توانید این مکان را با طناب علامت گذاری کنید.

از سرزنش کودک به خاطر دست خط بد خودداری کنید

نگران آن نباش

تصویر مثبتی از او ارائه دهید

با انجام تمرینات حرکات آنها را تقویت کنید. برای مثال از کودک بخواهید با حرکات آزاد و پهن دست و عضلات شانه، بازو و انگشتان روی تخته نقاشی بکشد.

از ابزارهای دیگر برای بهبود حرکات نوشتاری استفاده کنید. برای مثال او را تشویق کنید که هنگام تمرین نوشتن از انگشت یا گواش خود استفاده کند.

اگر هنگام نوشتن انگشتان کودکتان می لرزد، بهتر است او را نزد متخصص مغز و اعصاب ببرید، اما اگر سرش را خیلی به کاغذ نزدیک کرد، کودکتان را نزد چشم پزشک ببرید.

اما راه حل های دیگری برای بهبود خط انگشتان و افزایش عملکرد موتور وجود دارد. حضور در کلاس های خوشنویسی، اصلاح وضعیت نشستن دانش آموز، بریدن با قیچی، مچاله کردن کاغذ برای تقویت انگشتان، نوشتن و کشیدن نقاشی روی ماسه نرم، پرکردن و رنگ آمیزی نقطه ها، نوشتن بین دو خط موازی برای خارج نشدن خط. از جمله این راهکارها هستند.