رشد پوست انسان برای غلبه بر پیری

رشد پوست انسان برای غلبه بر پیری

پروژه اطلس سلول انسانی یک پروژه تحقیقاتی جاه طلبانه است که شامل یک تیم بین المللی از محققان با همکاری موسسه Wellcome Sanger در کمبریج است. این تیم در جستجوی راهی برای تبدیل سلول های بنیادی بدن انسان به سلول های پوستی، اخیراً موفق شده اند مقدار کمی از پوست انسان را در یک محیط آزمایشگاهی رشد دهند. رهبر این تحقیق معتقد است که چنین کشفی می تواند به درمان بهتر بیماری ها در آینده کمک کند و حتی روش های جدیدی برای سلامت طولانی تری ارائه دهد.

پروفسور مزلیفه حنیفه، مشاور این تحقیق، درباره موفقیت اخیر تیمش گفت:

اگر می‌توانستیم پوست (انسان) را فریب دهیم و از پیری جلوگیری کنیم، انتظار چروک‌های کمتری را داشتیم. برای این منظور، ما باید بررسی کنیم که چگونه سلول‌های اولیه به شکل بالغ تبدیل می‌شوند تا بتوانیم نحوه جوان‌سازی اندام‌ها، از جمله پوست را دریابیم.»

یکی از محورهای اصلی این پژوهش که در مراحل رشد و نمو سلول های اولیه جنینی انجام شده است، بررسی نحوه ایجاد بافت های جنینی انسان است. هنگامی که سلول تخمک تشکیل می شود، همه سلول ها یکسان هستند و به آنها سلول های بنیادی می گویند. پس از حدود سه هفته، ژن های دخیل در تمایز سلولی فعال شده و فرآیند تبدیل آنها به بافت ها و اندام های مختلف آغاز می شود. محققان شناسایی کرده‌اند که کدام ژن‌ها در زمان و مکان بدن فعال می‌شوند تا پوست را به بزرگترین عضو بدن ما تبدیل کنند.

رشد پوست انسان برای غلبه بر پیری

در تصویر بالا سلول های نارنجی رنگ پوست را تشکیل می دهند و سلول های زرد رنگ پوست را تعیین می کنند. از سلول های دیگر نیز برای تشکیل ساختارهای پوستی مانند مو و غدد عرق استفاده می شود. توانایی بازسازی چنین سلول هایی بسیار بالاست. بنابراین، آنها می توانند آسیب را بدون ایجاد اسکار ترمیم کنند. نتایج آخرین تحقیقات در مجله معتبر Nature منتشر شده است.

منبع: نورنیوز