زمانی که روس ها آلن دلون را برای «کنفرانس تهران» استخدام کردند.

زمانی که روس ها آلن دلون را برای کنفرانس تهران

این کنفرانس با اسم رمز اورکا، که در آن رهبران متفقین، استالین، چرچیل و روزولت، در مورد آینده جنگ و آینده و استقلال ایران با هیتلر تبادل نظر کردند.

طبیعتاً این موضوع مورد استقبال آلمان نازی نبود. و جاسوسان نازی و عوامل سرویس مخفی آلمان تلاش های زیادی برای برهم زدن این کنفرانس انجام دادند.

روس ها ادعا می کنند که هیتلر شخصاً سرهنگ اتو اسکورسنی را که قبلاً موسولینی را در یک عملیات پارتیزانی نجات داده بود، برای ترور رهبران متفقین منصوب کرد. اما روس ها با کمک گیورگ وارطانیان و همسرش از این عملیات موسوم به پرش ارتفاع جلوگیری کردند و کنفرانس به سلامت برگزار شد.

بسیاری معتقدند که چنین عملیات خارجی صورت نگرفته و نتیجه تبلیغات شوروی و کا گ ب بوده است. اما روس ها در سال های بعد بر وجود این عملیات پافشاری کردند و «تهران 43» را به تبلیغ فیلم واداشتند.

این فیلم جاسوسی محصول مشترک کشورهای شوروی سابق فرانسه و سوئیس است و در سال 1981 فیلمبرداری شده است. بازیگران مشهوری چون آلن دلون و کلود جاد در این فیلم به کارگردانی الکساندر آلوف و ولادیمیر نائوموف ایفای نقش کردند.

تهران؛ شهری که روس ها آلن دلون را خریدند "پرش طول" استخدام کرد

این فیلم در سال 1981 با 47.5 میلیون بیننده بهترین فیلم شوروی سال شد. همچنین در سال 1981 جایزه طلای جشنواره بین المللی فیلم مسکو را دریافت کرد.

در این فیلم آلن دلون نقش بازرس پلیس جرج روش را بازی می کند که باید از ماریا یکی از شاهدان ماجرا که بخشی از داستان عملیات پرش ارتفاع در سال 1943 است محافظت کند.

“مامور سرویس شوروی آندری ایلیچ (ایگور کوستولوفسکی) در حراج اسناد محرمانه از سال 1943 به واسطه ماکس ریچارد (آرمن جیگارخانیان) در لندن در سال 1980 شرکت کرد. مکس یک جاسوس نازی بود که توسط شرنر (آلبرت فیلوزوف) چرچیل، استالین و “سه بزرگ” روزولت 1943 سال عشق بین آندره و یک زن جوان فرانسوی (ناتاشا بلوخوستیکوا) است.

در سال 1980 پاریس، آندره می‌داند که شرنر، رهبر یک شبکه تروریستی بزرگ، هنوز در خطر است زیرا در پاریس در ازای گروگان‌های یک هواپیمای ربوده شده آزاد شد و تقریباً همه شاهدان وقایع سال 1943 را کشت. ایلیچ موافق است. شرنر، محرک این حمله، نتوانست آزاد شود. مکس که احساس شکار می کند، به یک آپارتمان قدیمی پناه می برد، غافل از اینکه دوست جوانش فرانسوا (کلود جید) در تجارت شرنر است. مکس فیلم های مخفی قدیمی را به فرانسوا نشان می دهد که لگرن می خواهد توسط وکیلش به حراج گذاشته شود.

در طی یک آدم ربایی که توسط شرنر آغاز شد، دختر ماری، ناتالی (ناتالیا بلوخوستیکووا در یک نقش دوگانه) نیز با آندری ملاقات می کند. بازرس پلیس پاریس ژرژ روش (آلن دلون) که می خواهد از شاهد ماری محافظت کند، با ناتالی ملاقات می کند و…

نکته قابل توجه این فیلم آهنگ آن است که فراتر از فیلم است و یکی از ماندگارترین آهنگ های فرانسوی در تاریخ موسیقی است.

آهنگ عشق ابدی که توسط Shar Aznavu خوانده شد و سپس توسط Mary Mathieu خوانده شد، یکی از زیباترین آهنگ های فرانسوی است.

این فیلم به طور کلی جزو آثار خوب آلن دلون محسوب نمی شود زیرا منتقدان و حتی دلون معتقد بودند که فیلم الکان و روایت آن بی معنی است اما این کار قبلا انجام شده بود.

گردآوری شده از رسانه خبر آنلاین