زندگی در آب جوش؛ سیاره عجیبی بزرگتر از زمین کشف شد

bato-adv

دانشمندان با استفاده از تلسکوپ فضایی جیمز وب سیاره ای (دو برابر زمین) کشف کردند که جو آن کاملاً از بخار آب داغ تشکیل شده است. این کشف امکان وجود آب در سیارات فراخورشیدی را تقویت کرد و جستجوی حیات فرازمینی را امیدوارکننده‌تر کرد.

منظومه شمسی ما خانه طیف گسترده ای از سیارات است، از سیارات سنگی کوچک مانند عطارد گرفته تا غول های گازی مانند مشتری، اما فراتر از منظومه شمسی، دنیای شگفت انگیز و متنوعی از سیارات فراخورشیدی وجود دارد.

اکنون با کمک تلسکوپ فضایی جیمز وب، دانشمندان نوع جدیدی از سیاره را کشف کرده اند که جو آن تقریباً به طور کامل از بخار آب تشکیل شده است.

سیاره ای به نام GJ 9827 d در اوایل سال جاری توسط تلسکوپ هابل رصد شد و توجه دانشمندان را به خود جلب کرد. با استفاده از مشاهدات قدرتمند جیمز وب، محققان دریافتند که این سیاره که تقریباً دو برابر زمین است، برخلاف اکثر سیارات فراخورشیدی که جو آنها عمدتاً از هیدروژن و هلیوم تشکیل شده است، دارای جو بسیار متفاوتی است که با بخار آب داغ پر شده است.

رائول یکی از محققین این پروژه می گوید: «این اولین بار است که چنین سیاره ای را رصد می کنیم. این سیاره آنطور که ما می شناسیم برای زندگی مناسب نیست و بیشتر شبیه یک «جهان بخار» است.

برای مطالعه جو این سیاره، دانشمندان از ابزارهای پیشرفته جیمز وب استفاده کردند و نور دریافتی از سیاره را تجزیه و تحلیل کردند تا اطلاعاتی در مورد ترکیب شیمیایی جو آن به دست آورند. این مطالعه به دانشمندان کمک می کند تا تنوع سیارات فراخورشیدی و شرایط لازم برای شکل گیری حیات را بهتر درک کنند.

رایان مک دونالد، یکی دیگر از اعضای تیم تحقیقاتی، گفت: این کشف گام مهمی در جهت شناسایی جو سیارات فراخورشیدی قابل سکونت است.

این کشف نشان می دهد که جهان بسیار متنوع تر از آن چیزی است که قبلا تصور می شد و بسیاری از اسرار آن هنوز برای ما ناشناخته است.

منبع: تسنیم