سرعت باورنکردنی شناسایی بو در انسان؛ سه برابر نرخ پلک زدن

سرعت باورنکردنی شناسایی بو در انسان؛ سه برابر نرخ پلک

سرعت باورنکردنی شناسایی بو در انسان؛ سه برابر نرخ پلک

کارشناسان اخیرا کشف کرده اند که حس بویایی ما با چه سرعتی کار می کند. آنها فکر می کردند که حس بویایی یک حس “کسل کننده” است. زیرا بستگی به سرعت تنفس ما دارد و یک نفس کامل حدود 3 تا 5 ثانیه طول می کشد.

روزیاتو گزارش داد، اما دانشمندان کشف کرده‌اند که ما می‌توانیم با یک نفس به سرعت تغییرات بسیار ظریف را در بوها تشخیص دهیم.

تیمی از محققان موسسه روانشناسی آکادمی علوم چین دستگاهی ساخته اند که بوها را کنترل می کند. این عطرها حاوی ترکیبات شیمیایی با رایحه هایی مانند سیب، پیاز، لیمو و گل بودند.

229 نفر در این آزمایش شرکت کردند تا ببینند آیا می توانند دو بوی ارائه شده به آنها را در فواصل زمانی کوتاه تشخیص دهند.

نتایج نشان داد که شرکت کنندگان قادر به تشخیص بوها با تأخیر 60 میلی ثانیه در هنگام استشمام متوالی بودند. این 10 برابر سریعتر از آنچه قبلاً تصور می شد است.

حس بویایی انسان به تغییرات شیمیایی بسیار سریع در طول تنفس حساس است. این سرعت تقریباً یک سوم زمانی است که ما برای پلک زدن نیاز داریم.

مطالعه دیگری همچنین نشان داد که رایحه اتاق خواب نوجوانی که برای بسیاری از والدین آشناست، ترکیب شیمیایی منحصر به فردی دارد.

محققان دانشگاه ارلانگن-نورنبرگ آلمان ترکیب شیمیایی بوی بدن 18 نوزاد (0 تا 3 سال) و 18 نوجوان (14 تا 18 سال) را مقایسه کردند.

آنها متوجه شدند که بدن این جوانان دارای بوی خاصی است که از مخلوطی از عرق، ادرار، مشک و چوب صندل تشکیل شده است.

گفته می شود که بوی بدن نوزادان شبیه گل بنفشه و صابون است.