«عروسک» اصغر یوسفی نژاد در جشنواره ملی اقوام ایرانی/ کارگردانی که در میانسالی شکوفا می شود

عروسک اصغر یوسفی نژاد در جشنواره ملی اقوام ایرانی کارگردانی

به گزارش خبرگزاری انتخابتو، اصغر یوسفی نژاد فیلمساز آذربایجانی فارغ التحصیل رشته کارگردانی از دانشکده صدا و سیما بود و با تجربه زیادی به سینما آمد.

او ابتدا به عنوان نویسنده و منتقد پا به دنیای سینما گذاشت و حاصل آن انتشار کتاب کتابشناسی سینما در ایران در سال ۱۳۹۴ بود. او همچنین به عنوان منتقد مقالات زیادی در حوزه سینما نوشت.

یوسفی نژاد در دهه 1380 فیلمنامه «باران نمی تواند آرزوهایت را نابود کند» را نوشت و در سال 1382 آن را کارگردانی کرد. فیلم ویدیویی ساخته یکتا ناصر و محمد ناجی. در حالی که احساس می شد کارگردانی تازه چهره منتقد و صاحب نظر در سینما وارد سینمای ایران شده است، فاصله تولید این فیلم با اولین فیلم بلند او بیش از ده سال طول کشید.

سرانجام یوسفی نژاد در سال 1394 فیلم سینمایی «ای او» (خانه) را به عنوان نویسنده، کارگردان و تهیه کننده جلوی دوربین برد که برای اولین بار در سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد. این فیلم با بازی محدثه حیرت، رامین ریاضی، غلامرضا باقری و صدیقه دریانی، داستان مردی را روایت می کند که از دنیا رفته و همه دور جنازه او جمع می شوند، اما جسد او از چشم مخاطب دور نگه داشته می شود.

می توان گفت «ایو» که به زبان آذری فیلمبرداری شده است، اولین فیلم ایرانی است که تماماً به زبان و گویش منطقه فیلمبرداری شده و راهی اکران سینماها شده است. این فیلم در سی و پنجمین جشنواره جهانی فیلم فجر سیمرغ زرین بهترین فیلم در بخش سینما سعادت و همچنین سیمرغ سیمین بهترین فیلمنامه در بخش سینما سعادت را دریافت کرد و جایزه نت پک را برای یوسفی نژاد به ارمغان آورد.

«ایو» تحسین بسیاری از بینندگان را برانگیخت و حتی گادفری چشایر منتقد آمریکایی نیز یادداشتی درباره این فیلم نوشت و گفت که فیلم پر تنش و میزانسن استادانه است.

یوسفی نژاد با «ایو» در بسیاری از جشنواره های بین المللی شرکت کرد و سپس نگارش فیلمنامه دومین فیلمش «عروسک» را آغاز کرد که در اواخر دهه 1390 به زبان آذری فیلمبرداری شد.

او پیش تولید این فیلم را در دوران کرونا آغاز کرد و ماه ها به مطالعه و تمرین با بازیگران پرداخت. «عروسک» یک درام اجتماعی است که حاوی طنز سیاه درباره روابط افراد و واکنش آنها در مواجهه با موقعیت های مختلف خانوادگی و اجتماعی است.

داستان حول محور ایوب می گذرد که در حالی که پرونده شمسی همسر سابقش در کلانتری ادامه دارد، اقوام و آشنایانش را به عروسی دعوت می کند، اما همسر جدیدش را به کسی معرفی نمی کند تا همه را غافلگیر کند. بازیگران فیلم ناصر هاشمی، فیروز عقلی، پرستو فنی، فاطمه اسماعیلی، سویل شیرگیر، رقیه زاریون، حسن بابایی، رضا باقری، وحید شیرزاد، رضا آبپک و امین حاجی اکبری هستند.

یوسفی نژاد در تلاش بود تا دومین فیلم خود را به پرده سینما بفرستد که خود را برای حضور در جشنواره ها آماده می کرد، اما ددلاین به او مهلت نداد. او در شهریور 1401 بر اثر سکته درگذشت و نتوانست فیلم خود را روی پرده سینما ببیند.

حالا در غیاب او، فیلم عروسک با حضور عوامل فیلم در نخستین جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی از جمعه 8 اردیبهشت اکران می شود.

جشنواره ملی فیلم مردمی ایران با شعار «ریشه سرزمین ایران مردم هستند» تا 9 اردیبهشت در پردیس سینمایی باغ کتاب ادامه دارد.

۵۷۵۷

گردآوری شده از رسانه خبر آنلاین