عزت الله انضباط انسانی بود که به هر نقشی جان می داد و عدالت می داد.

عزت الله انضباط انسانی بود که به هر نقشی جان

به گزارش انتخابتو به نقل از روابط عمومی موزه سینما، پژمان بازغی مدیر برنامه ضمن خیرمقدم به مهمانان این مراسم گفت: این مراسم فرصتی برای گردهمایی مجدد سینماگران است. امیدوارم این سنت سالیان سال ادامه داشته باشد. خوب است که یک شخص نام زیبا از خود به جای بگذارد. این افتخار را داشتم که سال ها در خدمت استاد نیروی انتظامی و همراهی ایشان در اکران تئاتر و فیلم باشم.
وی ادامه داد: اخلاق حرفه ای را از پلیس که حلقه مفقوده سینمای ایران است آموختم.

موزه ها امن ترین مکان فرهنگی برای فرزندان ما هستند
بازغی ادامه داد: ابتدا باید تلاش کنیم به مردم و همکاران خود احترام بگذاریم و این وظیفه هنرمندان است. تعظمی فردی بسیار منظم بود و بارها فیلمنامه را مرور کرد و حتی قبل از رسیدن تیم خرید وارد صحنه فیلمبرداری شد تا فیلمنامه را بررسی کند و ایده هایی را روی آن بنویسد.
بازغی گفت: این بزرگداشت به همت موزه استاد تعظمی و آقای شکرخدا گدرزی انجمن بازیگران خانه سینما که به عنوان رئیس این انجمن افتخار همکاری با آن را دارم و همچنین موزه سینما به سرپرستی مجید اسماعیلی برگزار شد. . .
وی گفت: از مدیرعامل موزه سینما قول گرفتیم که بازدید از موزه سینما را در روز تولد استاد تعظمی به صورت رایگان برای عموم مردم انجام دهد و ایشان در تلاش هستند تا این امر محقق شود. موزه‌ها امن‌ترین مکان‌های فرهنگی برای فرزندان ما هستند و موزه سینما بخش مهمی از فرهنگ تصویری این سرزمین‌ها را در خود جای داده و مردم باید از آن دیدن کنند. در مورد اوستا تعظمی که یکی از آثار بزرگ سینمای ایران محسوب می شود و همچنین استاد مهرجویی که آثار ارزشمند زیادی خلق کرده است صحبت می کنم. در ایران که یکی از کشورهایی است که پس از اختراع دوربین به سرعت وارد کشور شد، این موزه گنجینه ای بی نظیر از فرهنگ و آثار سینمایی گذشته را در خود جای داده است.

وجود عنصر اخلاقی هنر را ماندگار می کند
سپس مجید اسماعیلی مدیر موزه سینما در سخنانی گفت: دفتر تعظمی بیگ در موزه سینما قرار داشت و همکاران سابق ما در موزه سینما گاهی خاطرات وی را بیان می کنند. من همیشه به این فکر کرده ام که چرا برخی از بازیگران موفق به کسب محبوبیت نمی شوند. این موضوع تنها مربوط به هنر آنان نیست، بلکه اخلاق نیکو، مهربانی و محبت معلم زنزی به اطرافیان همواره مطرح بوده است. اگر عنصر اخلاقی را جزئی از کار خود بدانیم، قطعا هنرمان ماندگار خواهد بود. خوشحالم که این مراسم امروز در موزه سینما برگزار می شود.

پلیس یک شخصیت ملی است
در ادامه این مراسم شکرخدا گودرزی، رئیس موزه استاد تعظمی گفت: تعظمی فردی بود که توانست اولین رکورد جهانی سینمای ایران را به ارمغان بیاورد و به قله های دنیای بازیگری برسد. او مدعی است سینمای ایران سینمای شریفی است. این افتخار و سربلندی متعلق به فرزندان برومندی چون مجید و شهاب و رامین است و افرادی چون سروش و گلنوش این راه مبارک را ادامه می دهند. دکتر برای برگزاری این رویداد. از اسماعیلی و همکارانش تشکر می کنم. از علی دهکردی و پژمان بازغی هم ممنونم. هر سال با برگزاری مراسم کوچکی در خانه موزه معلم نیروی انتظامی، تولد معلم را جشن می گرفتیم.
گودرزی ادامه داد: تعظمی یک چهره ملی است و باید با توجه به جایگاهی که دارد مورد تجلیل قرار می گرفت. از این رو امسال جشن تولدی با مشارکت انجمن بازیگران خانه سینما، موزه سینما و خانه موزه استاد تعظمی برگزار می شود. در فیلم «جایی برای زندگی» بازی کردم و چیزهای زیادی از آن یاد گرفتم. او روشی را که از گروه هنر تئاتر ملی به سینمای ایران آورد معرفی کرد. در جایی که بازیگری باور می شود، بهتر است بازیگر بازی نکند و نقش را زندگی کند. در کارنامه ی تعظمی آثار تئاتری و تله تئاتری بسیاری وجود دارد که در هزارداستان نقشی را ایفا کرده اند که برای همیشه و برای همه نسل ها به یادگار خواهد ماند.
مجید اعظمی نیز در سخنانی کوتاه گفت: به داشتن چنین پدری افتخار می کنم و نامش جاودانه است.

عزت الله انضباط انسانی بود که به هر نقشی جان می داد و عدالت می داد.

تعظمی شخصیتی صمیمی داشت و خود را معلم نمی دانست.
نظام الدین کیایی از صداپیشگان مهم سینمای ایران گفت: درباره زندگی و ابعاد بیرونی استاد پلیس کتاب های زیادی نوشته شده و فیلم های زیادی فیلمبرداری شده است. بین ما دوستی و صمیمیت بود، همدیگر را خیلی خوب می شناختیم. یادم می آید یک روز برای فیلم فراخوان داده شد و خیلی ها برای تست بازیگری به موزه سینما آمدند. پلیس را در میان جمعیت دیدم و بسیار تعجب کردم. او معتقد بود سینما در حال تغییر است و نیاز به تفکر جدیدی دارد و من می خواهم ببینم آیا شایسته این سینما و تفکرات یک کارگردان جدید هستم؟ او شخصیتی بسیار محترم و بسیار دوست داشتنی و مشروب خوری بود که هرگز خود را استاد بازیگری نمی دانست.
کیایی ادامه داد: به بیان ساده در دیالوگ، تمرینی برای ارائه قانع کننده نقش خود بسیار تمرین کرد و قبل از حضور در مقابل دوربین از خداوند کمک خواست و توکل کرد.
بازغی پس از پایان این مراسم گفت: از اعضای انجمن بازیگران خانه سینما گلایه دارم که تعداد کمی از اعضا در چنین مراسمی شرکت می کنند اما حضور در این مراسم کمک زیادی به یادگیری بازیگران به ویژه جوانان می کند.
در ادامه این مراسم بخشی از نقش آفرینی افسر نیروی انتظامی به صورت تصویربرداری در ساختمان اصلی عمارت باغ فردوس به نمایش درآمد.

عزت الله انضباط انسانی بود که به هر نقشی جان می داد و عدالت می داد.

انضباط فردی حیات بخش بود
ایرج راد بازیگر و کارگردان سرشناس تئاتر سینما و تئاتر در این مراسم با بیان این مطلب گفت: ای کاش آقای تعظمی زنده بود و با حضور ایشان جشن تولد 100 سالگی اش را می گرفتیم. تعظمی همیشه برای هر گروهی زندگی و شادی به ارمغان آورده و مورد ستایش همگان قرار گرفته است. او حیات آفرین بود و به دیگران امید می داد. روح خاصی در حضور استاد پلیس وجود داشت و هرگز به این فکر نمی کنم که او ما را ترک کند. این هنرمند همیشه زنده خواهد بود و متاسفم که بیلبوردهای این کشور از تصویر او در روز تولدش خالی است. تعظمی فردی بی نظیر، هنرمند ملی دانا و بین المللی بود و به فرهنگ و هنر این کشور کمک زیادی کرد.
این هنرمند تصریح کرد: تعظمی حضوری باشکوه در صحنه تئاتر داشت و کار خود را با خواندن پیش نمایش آغاز کرد و به اوج خود رسید. او آقای سینما بود و بازیگر سینما بود و چنین شخصیتی جایگاه ویژه ای دارد و ما هنوز قدر چنین افرادی را که باعث افتخار این مملکت هستند نمی دانیم. من این افتخار را داشتم که سال ها او را بشناسم. با وجود اینکه بین ما بیست و یک سال اختلاف سنی بود، چهار سال در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران کنارش نشستم و هنرمندی را دیدم که هرگز فراموش نمی شود. تزمزی در فیلم «گاو» هم بازی کرد، اما همیشه در کلاس حضور داشت، معلمان خجالت می‌کشیدند که در مقابل او استاد خطاب شوند. تعظمی کارهایی را که باید در کلاس انجام می داد مانند یک دانش آموز علاقه مند انجام می داد و مطالب زیادی در مورد او وجود دارد.

استاد پلیس آدم فوق العاده ای بود
راد ادامه داد: وقت شناسی او برای همه شناخته شده بود و من به حضور نصیریان به عنوان معلم و بزرگ گروه در مدیریت تئاتر و گروه تئاتر جامعه افتخار می کردم. زنزمی دارای صفات اخلاقی بود که بسیاری از مردم با آن ناآشنا بودند. او مکانی را در خانه تئاتر برای کمک به افراد نیازمند ایجاد کرد و هیچکس از آن خبر نداشت. هر سال، قبل از پایان سال، فهرستی از هدایایی تهیه می‌کرد که باید به هنرمندان نیازمند اهدا شود، هدایا و اثاثیه را خودش تهیه می‌کرد و بدون اینکه هنرمندان از منبع آن اطلاعی داشته باشند، برمی‌داشت. او در روزهای پایانی عمرش از من و پسرش مسید خواست تا نزد خیرین مدرسه برویم و همراه با خیرین مدرسه مدرسه ای بسازیم. افرادی مانند زانیمیر افراد استثنایی با طبیعت هنری هستند و انسان های بزرگی هستند. او برای همیشه مایه افتخار هنرهای نمایشی این کشور خواهد بود.

زادروز پرویز پرستویی را به انجمن بازیگران خانه سینما تبریک می گوییم
بازغی در ادامه این مراسم گفت: امروز تولد پرویز پرستویی دیگر استاد سینمای ایران است.

انضباط فروتن به دنبال یادگیری بود
کوروش سلیمانی، نایب رئیس انجمن بازیگران سینمای خان نیز گفت: برای من باعث افتخار بود که روزی به همراه استاد سااریقیان، هیئت داوران جشنواره تئاتر فجر، کارم را روی صحنه تماشا کنند.
تعظمی استعدادهای زیادی در بازیگری داشت. وقتی زندگی او را مرور می کنیم، با تجربه زیسته متفاوتی مواجه می شویم. تعظمی از کودکی کار کرده، مشاغل مختلف را در میان مردم تجربه کرده و برای رسیدن به مقامی معتبر، سختی ها و دردسرهای زیادی را متحمل شده است. این تجربه زیسته را در آثار او می یابیم.
سلیمانی افزود: در سن پنجاه سالگی برای یادگیری بازیگری وارد دانشگاه شد که بسیار قابل تحسین است. به نظر می رسد که برای خود مکان توقفی در نظر نگرفت و متواضعانه به یادگیری ادامه داد. تعظمی در انتخاب آثار خود دقت زیادی به خرج داد و به این ترتیب عمده کارنامه او را آثار شاخص تشکیل می دهد. تعظمی کارگردان بزرگی بود و تله تئاترهای بسیار موفقی با بازیگران مشهور دارد.
در ادامه این مراسم فاضل جمشیدی آهنگ فولکلور «هزارداستان» را خواند.
نظم و انضباط برای هر نقش ارزش خاصی قائل است
علی دهکردی مدیر عامل خانه سینما نیز در مورد تازه ای گفت: آقای تعظمی خوشحالم در دوره ای زندگی می کنم که افرادی هستند که در سینمای ایران بتن به حساب می آیند مانند کشاورز، نصیریان مشایخی و داوود رشیدی. و میراث فرهنگی زنده کشورمان است. تعظمی مرد فوق العاده و بی نظیری بود، درباره او بسیار صحبت می شود و نقش هایش رنگارنگ است. او برای هر نقش ارزش خاصی قائل بود و بازی برایش اهمیت انکارناپذیری داشت. زازمی در زلزله بم و آذربایجان پیش قدم شد و کمک های زیادی برای نیازمندان جمع آوری کرد. من به عنوان نماینده اصناف سینمای ایران از برگزاری چنین رویدادهایی تشکر و قدردانی می کنم.
گلنوش تازمی، نوه زنده یاد عزت الله تعظمی نیز گفت: او پدربزرگ نمونه بود و در روزهای اول مدرسه ما را همراهی می کرد. او همیشه از من می خواست که هر چه دارم و هر چه می خواهم در میان بگذارم.
در پایان این مراسم هدیه ای به رسم یادبود از سوی مدیر موزه سینما به همسر استاد عزت الله تعظمی اهدا شد.

۲۲۰۵۷

گردآوری شده از رسانه خبر آنلاین