«عقاب ها» جمشید آریا را قهرمان مردم کرد/ سینمای جنگ با ساموئل خاچیکیان آغاز شد/ «کانی مانگا» ادای احترام به وطن است.

عقاب ها جمشید آریا را قهرمان مردم کرد سینمای جنگ

پریسا ساسانیان: با شروع جنگ تحمیلی ایران و عراق و نداشتن نگاه ایدئولوژیک این سینما، تعداد انگشت شماری از فیلمسازان فیلم های جنگی موسوم به فیلم های «جنگ کماندویی» را ساختند که در سینمای ایران و در میان سینمای ایران رواج یافت. مخاطب او بخشی از سینمای بنده شد. و البته ضد جنگ نیز در تاریخ سینمای ایران ماندگار شد و بازیگران مطرحی چون جمشید هاشم پور، فرامرز خروکن، سعید راد به قهرمانان محبوب دهه 60 تبدیل شدند. دهه ای که مردم تازه انقلاب را دیده بودند و خیلی زود به جنگ تحمیلی رسیدند و با دیدن این آثار قهرمانان پیروز میدان نبرد را روی پرده دیدند، جمشید هاشم پور معروف به جمشید آریا یکی از این قهرمانان محبوب بود.

«عقاب ها» اولین فیلم جنگ تحمیلی است

جمشید هاشم پور در فیلم «عقاب ها» با ساموئل خاچیکیان بازی کرد. اولین فیلم و اثر جنگ تحمیلی است که تصویربرداری آن از تابستان 1363 آغاز شد و در سال 1364 اکران شد. عشق به دیدن قهرمانان در اکران بزرگ به حدی بود که عقاب ها رکورد طولانی ترین اکران تاریخ سینما را برای بیش از بیست سال از سال 1364 تا 1385 به خود اختصاص دادند. تماشاگران سینمای ایران در آن دوران عاشق دیدن جمشید آریا بودند. آنها در حالی به سینما آمدند که پوررا بازیگر نقش ناخدا تکاور جمشید در حال بازی بود و به پیشرفت سینما کمک کرد.

اما داستان سعید راد با جمشید هاشم پور متفاوت بود چرا که فیلم «عقبه» برای هاشم پور خوب بود و مقام های برتر سینما را به او داد. چرا که پس از بازی در این فیلم، مدت ها ممنوع البازی شد و ایران را ترک کرد تا اینکه با فیلم «دوئل» احمدرضا درویش که آن هم در حوزه سینمای جنگ است به اکران بزرگ بازگشت.

داستان فیلم عقاب ها بر اساس یک اتفاق واقعی است و درباره نجات خلبان نیروی هوایی به نام یدالله شریفی راد توسط کردهای عراقی و انتقال او به ایران است. در جریان جنگ ایران و عراق، یک فروند هواپیمای ارتش جمهوری اسلامی ایران پس از خدمت در عراق مورد حمله عراقی ها قرار گرفت و در کردستان عراق سقوط کرد. یک تکاور که برای ماموریتی در عراق به عنوان یک کرد در لباس کرد تلاش می کند خلبان را نجات دهد. این دو نفر ابتدا با کمک رزمندگان کرد عراقی در روستای کردستانی پناه می گیرند و در نهایت نیروهای عراقی به روستا می رسند. در مرحله دوم این دو اقدام به فرار به سمت مرز ایران می کنند که نیروهای عراقی با تمام امکانات در جستجوی آنها هستند. در نهایت به نیروهای ایرانی در خط می رسند و بالگرد عراقی که به دنبال آن ها تعقیب می کرد با آتش نیروهای ایرانی سرنگون می شود.

ساموئل خاچیکیان و تجربه استفاده از تجهیزات جنگی در فیلم «خداحافظ تهران»

البته ناگفته نماند که ساموئل خاچیکیان پیش از این فیلمی به نام «وداع با تهران» ساخته بود که نه یک فیلم جنگی که یک اثر داستانی بود اما از تجهیزات جنگی استفاده می کرد.

به گفته امید ناژوان پژوهشگر و منتقد سینما، فیلم مستند «سخنرانی از ساموئل خاچیکیان» از 7 شهریورماه در تالار چارسو اکران شد. وی گفت: این فیلم داستانی تخیلی است که در آن ارتش دولت وقت با گروه های مخالف نظام درگیر می شود و تولید بزرگ تجهیزات نظامی، چتربازی و تیراندازی دسته جمعی را به مخاطبان نشان می دهد که خاچیکیان، بهروز وثوق و پوری نیز در آن حضور داشتند. بنایی وارد عمل شد.

1726750106 242 عقاب ها جمشید آریا را قهرمان مردم کرد سینمای جنگ

با بازی جمشید هاشم پور و فرامرز هاروکان در فیلم «پایگاه جامانی»

در فیلم «پایگاه جامانی» به کارگردانی اکبر صادقی، جمشید هاشم پور در نقش یک دریاسالار با فرامرز هاروکان همبازی است.

داستان فیلم که درباره ساخت پایگاهی است که توسط دشمن در خاک خود ساخته شده است، این خبر را به ستاد عملیات نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران رسانده و تیمی چهار نفره به فرماندهی ستوان بای ماموریت می‌یابند این پایگاه به یک پایگاه نظامی تبدیل می شود. با شروع این ماموریت که پایگاه جهنمی یا جهنمی است، سرنوشت این تیم تغییر می کند و شرایط سخت رزمی را نشان می دهد.

این فیلم بر اساس داستان واقعی یکی از مهمترین عملیات های کماندویی ارتش جمهوری اسلامی ایران ساخته شده است. علاوه بر صحنه های نبرد، پرتره دریادار عیسی حسینی بای نیز وجود دارد. این تیم کماندویی طی مراحل مختلف عملیات شناسایی موفق می شود در چند کیلومتری خاک عراق نفوذ کرده و پایگاه راداری موشکی ارتش عراق را منهدم کند.

هواپیمای عراقی در منطقه “کانیمانگا” کردستان ایران سقوط کرد

سیف الله بابا در سال ۱۳۶۶ فیلم «کانیمانگا» نوشته احمدریزا درویش را در ژانر سینمای جنگ کارگردانی کرد. فیلمی که رقابت تنگاتنگی با «عقاب ها» داشت و از سال 1367 تا 1385 در سینماهای کشور به نمایش درآمد و توانست رکورد 18 سال اکران را بشکند.

1726750107 614 عقاب ها جمشید آریا را قهرمان مردم کرد سینمای جنگ

داستان این فیلم در مورد سقوط یک هواپیمای عراقی در منطقه “کانیمانگا” در کردستان ایران، زنده ماندن و فرار خلبان آن هواپیما و سپس قرار گرفتن گروهی از تکاوران زیر نظر کاپیتان یاوری برای دستگیری وی است. خلبان در این میان گروه های مخالف جمهوری اسلامی ایران برای نجات خلبان عراقی وارد میدان می شوند و ماجرا با درگیری اعضای گروه مسلح، دستگیری خلبان عراقی و جنگ هوایی به اوج خود می رسد. تصویر بین پرندگان ایرانی و عراقی برای اولین بار در این فیلم دیده می شود. در واقع فیلم «کانی مانگا» اثری است که هم جامعه جنگ زده و انقلابی را نشان می دهد و هم مهارت و تلاش نیروهای ارتش در حفاظت از فضای هوایی و زمینی ایران.

تولد سینمای دفاع مقدس از منظر ایدئولوژیک

در اواسط دهه 60 و 70 سینماگرانی چون ابراهیم حاتمی کیا، رسول ملاقلی پور، محسن مخملباف، احمدرضا درویش، کمال تبریزی، علی شاهحاتمی از منظر ایدئولوژیک سینمای جنگ و دفاع مقدس را پایه گذاری کردند.

24355

گردآوری شده از رسانه خبر آنلاین