علت ابتلای کودکان به بیماری های ویروسی در پاییز چیست؟

علت ابتلای کودکان به بیماری های ویروسی در پاییز چیست؟

رویا کلیشادی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا با اشاره به بیماری های شایع در کودکان گفت: سلول های بدن کودکان و نوجوانان جوان است و برخی از بیماری های مزمن کمتر از بزرگسالان است اما به طور کلی بیماری های کودکان و نوجوانان است. می توانیم بیماری های واگیر و غیر واگیر را به دو دسته تقسیم کنیم.

وی افزود: بیماری های عفونی شامل ویروس ها و میکروب های رایج است که اغلب با فرا رسیدن فصل پاییز و زمستان به اوج خود می رسد. در واقع با تغییر فصول و دمای هوا برخی ویروس ها فعال می شوند و با بازگشایی مدارس و مراکز آموزشی تجمع کودکان و نوجوانان بیشتر می شود و این مشکل باعث گردش و انتقال ویروس ها می شود.

این فوق تخصص بیماری های اطفال و نوجوانان با بیان اینکه هر ویروسی علائم خاص خود را دارد، اظهار داشت: علائم برخی از ویروس ها ممکن است عطسه و سرفه باشد، برخی ممکن است همراه با تب باشد و برخی از ویروس ها حتی ممکن است باعث مشکلات گوارشی یا حساسیت های پوستی شوند.

کلیشادی با اشاره به اینکه گاهی یک ویروس بیش از یک عضو بدن را درگیر می کند، ادامه داد: هر ویروسی به عنوان یک واکسن عمل می کند و باعث افزایش ایمنی کودکان و نوجوانان می شود. در واقع هر ویروسی بدن کودکان و نوجوانان را مقاوم می کند و ممکن است عواملی که باعث این امر می شوند در انسان پدیدار شود. سال آینده در برابر این ویروس مصون خواهند بود.

وی با بیان اینکه والدین نباید زیاد نگران بیماری های ویروسی فرزندان خود باشند، زیرا ابتلای کودکان و نوجوانان به بیماری های ویروسی به دلیل ضعف سیستم ایمنی طبیعی است و بدن آنها به تدریج در برابر ویروس ها مقاوم می شود، گفت: بیماری های ویروسی وجود دارد. واکسن هایی که والدین می توانند برای واکسیناسیون به موقع فرزندان خود دریافت کنند.

این فوق تخصص بیماری های اطفال و نوجوانان با بیان اینکه بیماری های ویروسی معمولاً خود محدود شونده بوده و با گذشت زمان علائم بهبود می یابد، افزود: والدین در هنگام بیماری فرزندان از تجویز و مصرف خودسرانه دارو خودداری کنند. آنتی بیوتیک های مصرف نادرست میکروب های مفید بدن را از بین می برند، میکروب های مضر بیشتر تکثیر می شوند و فرد با مشکلات بیشتری مواجه می شود.

کلیشادی خاطرنشان کرد: داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی مانند آمپول دگزامتازون که توسط بسیاری از افراد استفاده می شود، علائم بیماری را بهبود می بخشد، اما مقاومت بدن را کاهش می دهد و مشکلات دیگری ایجاد می کند، بنابراین والدین و خانواده ها نباید به این داروها روی بیاورند. این نوع داروها فقط با تجویز پزشک و در موارد خاص مصرف شوند.