علل مرگ در خواب

علل مرگ در خواب

علل مرگ در خواب

گاهی می شنویم که برخی از افراد به طور ناگهانی و بدون هیچ مشکلی در خواب از دنیا می روند. در این مقاله به مهم ترین علل مرگ در خواب اشاره شده است.

به گزارش ایسنا، علاوه بر تغذیه سالم و ورزش، خواب کافی نیز عامل دیگری است که به داشتن زندگی سالم کمک می کند. اما آیا می دانستید که خواب نیز می تواند خطرناک باشد؟

اغلب خواب به عنوان یک فعالیت ناشناخته در نظر گرفته می شود که بدن به تنهایی انجام می دهد. اما حقیقت این است که مغز ما در طول خواب کاملا فعال است. همچنین سوالات بی پاسخ زیادی در مورد خواب وجود دارد که دانشمندان هنوز نتوانسته اند به آنها پاسخ دهند.

با این حال، هنوز مشکلات شگفت انگیزی وجود دارد که پس از خاموش شدن مغز و رفتن مغز و بدن به حالت خواب به وجود می آیند و عواقب آن گاهی اوقات می تواند بسیار ترسناک باشد.

ایست قلبی ناگهانی در هنگام خواب

ایست قلبی ناگهانی یا SCA زمانی اتفاق می افتد که مشکلی در گره پاکت سینوسی دهلیزی وجود دارد که اساساً گره ای در قلب است که ضربان ساز طبیعی بدن است. به عبارت دیگر، این حالت در نتیجه کار نکردن صحیح سیستم های الکتریکی قلب ایجاد می شود. در برخی موارد، این مشکل در چند دقیقه اول باعث مرگ می شود.

چگونه ایست قلبی ناگهانی باعث مرگ می شود؟ این مشکل باعث کاهش جریان خون در مغز می شود مهم ترین و شاید خطرناک ترین قسمت مشکل این است که این مشکل نه تنها در هنگام خواب رخ می دهد، بلکه در بسیاری از موارد قبل از بروز آن هیچ علامتی وجود ندارد.

سم مونوکسید کربن

مونوکسید کربن یا CO گازی بی رنگ و بی بو است که در صورت استنشاق زیاد می تواند کشنده باشد. این گاز از ماشین های در حال کار، اجاق گاز، محدوده، شومینه و غیره استفاده می شود. آزاد می شود و تشخیص این گاز در محیط تقریبا غیرممکن است مگر اینکه از آشکارساز مونوکسید کربن استفاده شود.

اگر این گاز به مقدار مناسب در یک محیط کوچک جمع شود، استنشاق منجر به مرگ می شود. اگر قربانی بیدار باشد، علائمی مانند سرگیجه، ضعف، سردرد یا حالت تهوع را تجربه خواهد کرد.

با این حال، افراد در خواب متوجه هیچ علامتی نمی شوند و بدون اینکه چیزی بفهمند در خواب می میرند.

انفارکتوس میوکارد

انفارکتوس میوکارد، که بیشتر به عنوان حمله قلبی شناخته می شود، می تواند در هنگام خواب رخ دهد. خوشبختانه این مشکل علائمی دارد که قبل از وقوع، قربانی را بیدار می کند.

حمله قلبی زمانی رخ می دهد که جریان خون به بخشی از قلب مسدود شود. این انسداد می تواند بخشی از عضله قلب را از بین ببرد.

اگر بافت های قلب آسیب ببینند، قلب آنقدر قوی نیست که بتواند خون را به سایر قسمت های بدن پمپ کند. این مشکل باعث نارسایی قلبی می شود و در صورت عدم درمان فوری منجر به مرگ می شود.

متأسفانه، اغلب غیرممکن است که فردی که در خواب دچار حمله قلبی شده است به پزشک مراجعه کند و این قسمت ترسناک داستان است.

آپنه خواب مرکزی

آپنه خواب مرکزی بیماری است که باعث می شود بیمار در طول خواب دائماً نفس خود را قطع کند. این مشکل زمانی اتفاق می‌افتد که مغز سیگنال‌های الکتریکی صحیحی را به ماهیچه‌هایی که تنفس را در طول خواب کنترل می‌کنند ارسال نمی‌کند و تصور می‌شود که به دلیل مشکل در ساقه مغز ایجاد می‌شود.

چگونه آپنه خواب مرکزی منجر به مرگ می شود؟ اگر مشکل آپنه خواب به اندازه کافی شدید باشد، هیپوکسمی رخ می دهد. هیپوکسمی به این معنی است که سطح اکسیژن در بدن کاهش می یابد، سطح اکسیژن کمتر از مقدار مورد نیاز برای انجام عملکردهای حیاتی است و در نتیجه بدن با کمبود اکسیژن مواجه می شود.

اگر مغز نتواند بدن را به موقع برای نفس کشیدن بیدار کند، منجر به مرگ می شود.

سندرم مرگ ناگهانی ناشناخته

این احتمالاً یکی از مرموزترین علل مرگ در خواب در این لیست است. سندرم مرگ شبانه غیرقابل توضیح برای اولین بار در سال 1917 گزارش شد و از آن زمان تاکنون به طور گسترده در مورد آن صحبت شده است. اگرچه علت دقیق سندرم مرگ ناگهانی ناشناخته است، اما در بین افرادی که از این بیماری رنج می برند همیشه همین بوده است. این مشکل منجر به مرگ غیرقابل توضیح افراد جوان و سالم در خواب می شود.

آنوریسم مغزی

آنوریسم مغزی یک نقطه ضعیف در دیواره رگ خونی در مغز است. آنوریسم شبیه یک بالون کوچک و نازک پر از خون است. با این حال، با گذشت زمان، با پمپاژ خون از طریق عروق، بالون ضعیف شده و ملتهب می شود. اگر فشار خیلی زیاد شود منفجر می شود.

زمانی که آنوریسم مغزی پاره می شود، خونریزی معمولاً تنها چند ثانیه طول می کشد. با این حال، خون باعث آسیب به سلول های مغزی اطراف می شود که باعث افزایش فشار داخل جمجمه می شود. اگر فشار خیلی زیاد شود، این وضعیت می تواند به سرعت منجر به مرگ شود.

Enterovirus D 68 یا EV-D 68

Enterovirus D 68 یا EV-D 68 یکی از مبهم ترین در این لیست است. این ویروس نوعی ویروس فلج اطفال است که برای اولین بار در سال 1962 شناسایی شد، اما در سال 2014 تعداد گزارش های مربوط به این ویروس افزایش چشمگیری داشت و محققان بر این باور بودند که این ویروس در سال های آینده بیشتر از آنچه قبلا تصور می شد رایج خواهد شد.

Enterovirus D 68 معمولاً علائم تنفسی خفیف تا شدید ایجاد می کند و گاهی اوقات هیچ علامتی ندارد. کارشناسان معتقدند این ویروس خطرناک تر از ابولا است.

این ویروس باعث مشکلات تنفسی جدی از جمله ضعف عضلانی و التهاب نخاع و همچنین خس خس سینه می شود که بدتر از مشکل تنفسی است.

عفونت ناشی از این ویروس لزوما شایع نیست و علت مرگ نیست، اما علائم آن به گونه ای است که می تواند منجر به مرگ شود.

غرق شدن در خشکی

همه ما می دانیم که می توانیم در آب غرق شویم، اما شاید هیچ یک از ما با غرق شدن در خشکی آشنا نباشیم. تئوری پشت این خطر این است که غرق شدن می تواند حتی زمانی که فرد خارج از آب است اتفاق بیفتد.

این غرق شدن زمانی اتفاق می افتد که آب بلعیده شده، حتی یک قطره، از طریق تنفس وارد گلو شده و از آنجا به ریه ها برسد. ورود این آب اغلب با علائم همراه است، اما این علائم خفیف هستند.

مشکل این است که یک قطره آب می تواند منجر به مشکل تنفسی شود که با گذشت زمان بدتر می شود. در برخی موارد، مشکل تنفسی تا ساعت ها یا حتی چند روز پس از به خواب رفتن فرد از بین نمی رود. این مشکل تنفسی در خواب سطح اکسیژن بدن را کاهش می دهد تا زمانی که فرد در نهایت خفه شود.

آپنه انسدادی خواب

آپنه انسدادی خواب یک اختلال خواب است که در آن تنفس فرد به طور مکرر متوقف شده و دوباره شروع می شود. آپنه انسدادی خواب یکی از شایع ترین علل مرگ در خواب است.

در این نوع آپنه خواب، راه هوایی فرد مسدود می شود. اگرچه این انسداد معمولاً توسط ماهیچه های گلو ایجاد می شود، ماهیچه ها و بافت های زبان، زبان و لوزه ها نیز می توانند باعث انسداد شوند. طبق تحقیقات، 80 درصد موارد آپنه انسدادی خواب قابل تشخیص نیستند.

چگونه آپنه انسدادی خواب منجر به مرگ می شود؟ وقتی تنفس فرد مبتلا قطع می شود، اکسیژن خون به طور ناگهانی افت می کند و اگر احتمال حمله قلبی، سکته مغزی یا نارسایی قلبی در فرد وجود داشته باشد، آپنه انسدادی خواب، محیطی را برای هر یک از این موارد فراهم می کند.