عوارض داروی محبوب اوزمپیک در درمان چاقی

عوارض داروی محبوب اوزمپیک در درمان چاقی

عوارض داروی محبوب اوزمپیک در درمان چاقی

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران به تشریح عوارض مصرف داروی اوزمپیک در درمان چاقی پرداخت.

به گزارش ایلنا، «علیرضا استغامی»، فوق تخصص غدد و متابولیسم، استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران و رئیس هیئت مدیره انجمن دیابت گابریک، عوارض این دارو را اینگونه تشریح کرد: از داروهای جدید تزریقی و مکانیسم اثر آن، هم بر مرکز اشتهای مغز تأثیر می گذارد، هم با تأثیر بر دستگاه گوارش، اشتها را کاهش می دهد و هم با تأثیر بر دستگاه گوارش، تخلیه معده را به تاخیر می اندازد.

وی ادامه داد: در نتیجه به دلیل تاثیر دارو بر دستگاه گوارش باعث تاخیر در تخلیه معده می شود و عوارضی مانند تهوع، استفراغ، اسهال و یبوست ایجاد می شود. در واقع عوارض اصلی این دارو عوارض گوارشی است. فردی که از این دارو استفاده می کند احساس سیری و سیری می کند، بنابراین کمتر غذا می خورد و به کاهش وزن کمک می کند. با این حال، حالت تهوع و استفراغ معمولا موقتی است و در عرض چند هفته برطرف می شود، اگرچه یبوست ممکن است شش تا هشت هفته طول بکشد و به تدریج بهبود یابد. بیشتر عوارض این دارو همان عوارض در زمان مصرف است غیر از اینکه داروی بسیار خوبی است.

وی عوارض نادر این دارو را اینگونه تشریح کرد: این دارو به ندرت می تواند باعث ایجاد انسداد در دستگاه گوارش شود، در واقع این عارضه هر چند بسیار نادر رخ می دهد. همیشه در هنگام تجویز این دارو به افراد توصیه می کنیم که با دوز پایین این دارو شروع کنند و به تدریج دوز آن را افزایش دهند تا عوارض آن کاهش یابد.

این فوق تخصص غدد و ریزومتابولیسم با اشاره به انواع داروهای اوزمپیک گفت: آمپول این دارو عمدتا به صورت تزریق هفتگی برای درمان چاقی استفاده می شود. با این حال، این قرص به طور کلی برای درمان دیابت استفاده می شود و برای درمان چاقی استفاده نمی شود.

استفاده از اوزمپیک برای چه کسانی ممنوع است؟

رئیس هیئت مدیره انجمن دیابت گابریک در مورد عوارض طولانی مدت مصرف داروی اوزمپیک گفت: عوارض طولانی مدت این دارو به طور دقیق گزارش نشده است.

وی پاسخ داد: افراد مبتلا به سرطان مدولاری تیروئید که نوع نادر سرطان تیروئید است، از مصرف این دارو منع می‌شوند.

امکان بازیابی وزن از دست رفته پس از قطع اوزمپیک

این فوق تخصص غدد و متابولیسم خاطرنشان کرد: شش ماه پس از قطع دارو، نزدیک به نیمی از وزن از دست رفته برمی گردد. ما به طور کلی مصرف این دارو را همراه با رژیم غذایی و ورزش توصیه می کنیم. اگر فردی سبک زندگی خود را تغییر دهد و به تغذیه خوب و ورزش ادامه دهد، ممکن است اثرات دارو برای مدتی ثابت بماند. اما اگر سبک زندگی فرد تغییر نکند، 50 درصد وزن از دست رفته پس از قطع دارو برمی گردد.

رئیس هیئت مدیره انجمن دیابت گابریک در پاسخ به این سوال که آیا مصرف داروی اوزمپیک در درمان چاقی می تواند فرد را به دیابت نوع 2 مبتلا کند، گفت: این موضوع صحت ندارد زیرا این دارو برای درمان دیابت دیابت است و نمی تواند باعث دیابت شود.

آیا استفاده از داروی اوزمپیک می تواند جایگزین جراحی های کاهش وزن شود؟

از مشکلات این دارو می توان به گران بودن آن و ثابت ماندن اثرات آن تا زمانی که مصرف می شود اشاره کرد اما با قطع مصرف نیمی از وزن از دست رفته برمی گردد مگر اینکه سبک زندگی فرد تغییر کند. جراحی یک روش تهاجمی با اثرات پایدارتر است. هنوز زود است که بگوییم استفاده از این دارو می تواند جایگزینی برای جراحی کاهش وزن باشد. این بیشتر به ترجیح افراد بستگی دارد.

فوق تخصص غدد و متابولیسم با اشاره به کشف نمونه های تقلبی داروی اوزمپیک در بازار سیاه گفت: هنوز مطالعات علمی در مورد عواقب استفاده از نمونه های تقلبی این دارو انجام نشده است اما طبیعتا این نمونه های تقلبی هیچ تاثیری نخواهد داشت. . اثر و پول پرداخت شده برای تهیه آن از بین می رود.