فریدون جیرانی: مهرجویی پس از دستگیری قنطورس برای زنده ماندن فیلم ساخت / ابوالحسن داوودی: مرگ دو کارگردان سینمای ایران چیست؟

فریدون جیرانی قبل از شکست کامل اصلاحات در سال 1387،

به گزارش خبرگزاری انتخابتو، اختتامیه «روز ملی حفظ فرهنگی سینما» دوشنبه پنجم شهریورماه با حضور سینماگران در خانه هنرمندان برگزار شد. در این مراسم به یاد کیومرث پوراحمد و داریوش مهرجویی یک دقیقه سکوت کرد.

پژمان بازغی، رئیس انجمن بازیگران خانه سینما که در ابتدای مراسم به عنوان مجری این مراسم روی صحنه حاضر شد، درباره مراسم «مراسم بزرگداشت فرهنگی روز ملی سینما» اینگونه گفت: به نظر من افرادی هستند که روز ملی سینما را دنبال کنید هفته ای که روز ملی سینما را برگزار کردم، متقاعد شدم که این هفته کار خوبی بود.” آخرین باری که روز ملی سینما را جشن گرفتیم، در سال 2018 بود، اما به دلیل شیوع ویروس کرونا و وقایع سال 1401، اعضای خانه سینما امسال نتوانستند آن را با نام «روز ملی سینما» جشن بگیرند.

در ادامه فیلمی از هفته بزرگداشت روز ملی سینما که در فرهنگسراهای تهران برگزار شد برای حضار پخش شد.

افکار در سینما کم شد

محمدمهدی عسگرپور، رئیس خانه سینما پس از پایان این نماهنگ گفت: امروز پنجم شهریورماه مراسم اختتامیه جشن های فرهنگی روز ملی سینماست که امسال خانه سینما تصمیم گرفت: به جای اینکه به سبک سنتی جشن بگیریم. راه، “روز ملی سینما” “برای جشن برهنگی با مردم، با حضور سینماگران.”

وی ادامه داد: برخی از دوستان سینماگر ما نیز اعلام کردند که به دلیل شرایط اجتماعی در سال های گذشته حال و حوصله برگزاری جشن امسال را نداشتند و به عنوان یک تشکل صنفی سعی کردیم شرایط را برای همه سینماگران فراهم کنیم.

عسگرپور با اشاره به مصاحبه آقای بهشتی در خبرگزاری انتخابتو گفت: آقای بهشتی در مورد منوچهر محمدی حرفی زد که انگار به نقل از یکی از مدیران ارشاد گفته است که «بی ادبی را به تفکر ترجیح می دهیم.» حالا دیگر نمی خواهم تکرار کنم. صحبت های آقای بهشتی «من فقط می گویم در این صورت فکر در سینما مفقود است و عرصه بر کسانی که سعی در انتقال ایده دارند تنگ است».

حالا اگر بخواهم دوباره درباره فیلم های پرفروش صحبت کنم، می گویند عسگرپور با فروش در سینما مخالف است، اما دغدغه من فروش بالای فیلم ها نیست، دغدغه ام از بین رفتن ایده در فیلم هاست. سینما.”

اصغرپور گفت: هدف از برپایی جشن فرهنگی روز ملی سینما این است که دفترچه خاطراتمان را مانند یک دفترچه ورق بزنیم و فراموش نکنیم سینمای ما نه در 50 سال اخیر که در چند سال اخیر کجا بوده است. سینما رسید.» »

رئیس هیئت مدیره خانه سینما با اشاره به درگذشت دو کارگردان سینمای ایران گفت: امشب صحبت از دو هنرمند بزرگ سینما است که پرونده فوت آنها عجیب و هنوز حل نشده است و به امید خدا این پرونده ها برطرف شود. به زودی حل شد.” همچنین لازم است از زحمات سرکار خانم فرشته طائرپور و همکارانشان از طرف خانه سینما تشکر کنم که همیشه به سینمای ایران علاقه داشته اند، روحشان شاد.

پس از سخنان محمدمهدی عسگرپور، کلیپی به یادبود از داریوش مهرجویی برای حاضران پخش شد.

پس از دستگیری قنطورس، مهرجویی برای زنده ماندن فیلم ساخت

فریدون جیرانی کارگردان سینما که بعدا روی صحنه رفت به واکنش محمد خزایی رئیس سازمان سینمایی به توئیت سعید حجاریان، فعال سیاسی اشاره کرد و گفت: او جمعه شب در برنامه تلویزیونی هفت آقا افخمی این کار را انجام داد. توئیت سعید حجاریان “من کامل نخواندم، توئیت حجاریان را کامل نخواندم.” این: «کوچ بیضایی با تقوا در خانه نشینی، مرگ مشکوک پوراحمد و مهرجویی و حالا ۳۰۰ پرونده مفتوح!» اما آقای خزایی تنها به قسمت دوم توئیت حجاریان در مورد پرونده های مفتوح واکنش نشان داد و در مورد خروج بیضایی، خانه نشینی تقوایی و مرگ کیومرث پوراحمد و داریوش مهرجویی چیزی نگفت.

جیرانی با اشاره به اینکه داریوش مهرجویی از نسل دوم سینما و کیومرث پوراحمد از نسل سوم سینما هستند، زندگی مهرجویی را ارزیابی کرد و گفت: مهرجویی در قنطورس به صراحت صحبت کرد، نقد کرد و پدیده شکست را بار دیگر در دستور کار قرار داد. 1387 قبل از شکست کامل اصلاحات در سال 1387، به دنبال دستگیری قنطورس، مهرجویی صرفا برای بقا در جامعه ای بی ثبات فیلم می ساخت.

من شاهد فضای سورئال مرگ مهرجویی بودم

در ادامه مراسم اختتامیه جشن های فرهنگی روز ملی سینما، محسن امیر یوسفی کارگردان در جمع حاضران در سالن اجتماعات خانه هنرمندان درباره روز درگذشت داریوش مهرجویی گفت: محمدشهر در ساعات اولیه صبح که خبر آن جنایت به من رسید. شاهد آن فضای سورئال بودم، در مراسم درگذشت کیارستمی مهرجویی یادم می آید که فریاد می زد «قاتل ها در میان ما هستند» و شاید آن روز یکی از او انتقاد کرده است. اما به نظر می رسید که او حقیقت را می گفت.

امیریوسوفی ادامه داد: پس از گذشت 6 ماه از فوت کیومرث پوراحمد، اتفاق عجیبی برای مهرجویی و همسرش افتاد که پس از این دو اتفاق، وارد شرایط عجیبی شدیم، اکنون با کارگردانانی روبه رو هستیم که از حد مجاز عبور کرده اند و یا کارگردانانی که نه. من می خواستم با بازیگران فیلم بسازم.

این کارگردان با اشاره به وعده های داده شده برای حل مشکلات حقوقی سینماگران گفت: برای حل مشکلات حقوقی فیلمسازان قول هایی داده شد اما چندان امیدوار نیستیم و به نظر من صادقانه ترین رفتار را در وضعیت فعلی وزیر آموزش و پرورش، آقای صالحی که با اکراه این مسئولیت را پذیرفت، شاید می دانست که اجازه نمی دهند کاری انجام شود.

در ادامه این مراسم کلیپی از آثار کیومرث پوراحمد برای حضار پخش شد تا یاد و خاطره وی را گرامی بدارند.

چرا کسی که فیلم هایش زندگی و امید را منعکس می کند خودکشی کرد؟؟

ابوالحسن داوودی که پس از انتشار کلیپ بزرگداشت کیومرث پوراحمد در جمع اهالی سینما حاضر شد، گفت: داریوش مهرجویی در این دوره که ارزش کلمه استاد بی ارزش شد استاد واقعی بود.

وی ادامه داد: زمانی که می خواستم به این مراسم بیایم فکر می کردم در میان جمعیت منتظر می مانم و چهره های زیادی را می بینم اما نشد و امیدوارم با پیگیری رویکرد افزایش وحدت ملی متوجه شویم که چرا سینماگران عصبانی هستند چرا مردم عصبانی هستند و اگر این موضوع برای ما مهم است باید برای سران کشورها هم مهم باشد.

ابوالحسن داودی با اشاره به درگذشت دو کارگردان سینمای ایران گفت: بهتر است بپرسیم پشت این اتفاقات چه بوده است. پشت این شبهات و شبهات چه بود و چه نتیجه ای حاصل شد؟ آیا بهتر است وضعیت فعلی را آسیب شناسی کنیم؟»

وی ادامه داد: همه این شبهات را کنار بگذاریم و بپذیریم که کیومرث پوراحمد خودکشی کرد، آیا این داستان برای سینما سوالی نیست که چرا فردی که در فیلم هایش جان و امید می داد خودکشی کرد؟

پس از اعلام این خبر، فیلم هامون ساخته داریوش مهرجویی و بی بی چلچله ساخته کیومرث پوراحمد برای تماشاگران به نمایش درآمد.

هامون زن نداره، مشکل داره

علی که پس از آنونس فیلم های جابر قاسمعلی روی صحنه رفت، گفت: مهرجوی در دهه 60 یک فیلم فوق روشنفکرانه با بیشترین تعداد فلش بک ساخت که انتظار می رود فیلمی در این شرایط دیده نشود اما فیلم هامون در همان سال ها بیش از 6 میلیون فروخته شد.

وی ادامه داد: ما مدیون جمله هامون هستیم که “هامون زن ندارد، او مشکل دارد” که باعث شد جمعیت زیادی به تماشای این شاهکار بنشینند.

قاسمعلی گفت: مهرجویی به معنای واقعی یک فن و قلع و قمع بود و من عمیقاً معتقدم مهرجویی قبل از کارگردانی فیلمنامه نویس بود و می دانست چگونه آثار را ایرانی کند و مهرجویی بومی بود و این نگاه بومی را در همه جا پیاده کرد. آثار او کاملاً ایرانی است.»

این فیلمنامه نویس درباره مهارت نویسندگی داریوش مهرجویی گفت: 20 سال پیش یکی به من گفت مهرجویی فیلمنامه نویس نیست، گفتم چرا اینطور حرف می زنی او توضیح داد که همه آثارش را از ادبیات نوشته است. به نظر من، مهرجویی فیلمنامه نویس بزرگی بود، می دانست چگونه یک داستان را به فیلمنامه تبدیل کند، امیدوارم روح کیومرث پوراحمد، داریوش مهرجویی و همسرش در آرامش باشد.

جشن‌های فرهنگی روز ملی سینما باید به شهرستان‌ها هم کشیده شود

در ادامه این مراسم، پژمان بازغی از دست اندرکاران برگزاری مراسم «روز ملی حفظ فرهنگ سینما» قدردانی کرد. از شادمهر راستین، دبیرکل حفظ فرهنگی سینما تشکر می کنم و امیدوارم در سال های آینده این مراسم به جز تهران در شهرهای دیگر نیز برگزار شود. او گفت.

بازغی همچنین عضویت در سینمای ملی ایران، خبرگزاری انتخابتو، موزه بتهوون (چمن آرا)، انتشارات سوم، انتشارات چشمه، انتشارات گیلگمش، مجموعه فرهنگی راوی، مجموعه فرهنگی اوپ آرتمن، مجموعه فرهنگی فرهنگان فرشته، کاجه را نیز در کارنامه خود دارد. مجموعه فرهنگی، سینماتک و خانه هنرمند.

امیدوارم به سینمای زیبای آقای کیومرث پوراحمد و داریوش مهرجویی برگردیم

در پایان این مراسم علیرضا حسینی عضو هیئت مدیره خانه سینما که پس از تماشای کلیپ جشن های خانه سینما در سال های گذشته روی صحنه رفت، گفت: آخرین کلیپی که پخش شد از ما پرسید که چرا دیگر این جشن ها را نداریم. شیوع ویروس کرونا به مدت دو سال و وقایع آن سال 1401 است، سینما همین امر باعث شد همکارانش در ورزشگاه بگویند که مخالف برگزاری جشن هستند مگر اینکه مردم روحیه خوبی داشته باشند.

وی ادامه داد: پس از لغو جشن روز ملی خانه سینما، اعضای خانه سینما تصمیم گرفتند تا یک هفته پاسداشت فرهنگی در شهر تهران برگزار کنند و آقای شادمهر راستین دبیر این برنامه شد.

حسینی گفت: در این یک هفته چهارده برنامه از جمله رونمایی از کتاب و برگزاری پنل های ویژه داشتیم که در این مدت بالغ بر دو هزار خبر از جشن فرهنگی روز ملی سینما در رسانه ها منتشر شد.

وی گفت: در نظر داریم در اولین فرصت جشن خانه سینما را دوباره برگزار کنیم. وی گفت: امیدوارم به سینمای خوب آقایان کیومرث پوراحمد و داریوش مهرجویی برگردیم، سینما بتواند با زبان ساده و بدون ابتذال با مردم صحبت کند. همچنین لازم به ذکر است 21 پرونده مفتوح از هنرمندان سینما و 5 نفر دیگر از هنرمندان در خانه سینما در حال پیگیری است.

خانه سینما با همکاری فرهنگسراها هفته پاسداشت فرهنگی روز ملی سینما را از 18 تا 26 شهریورماه در فرهنگسراهای شهرستان برگزار کرد.

گردآوری شده از رسانه خبر آنلاین