فواید شنا برای تسکین درد، بهبود خواب و کاهش استرس

فواید شنا برای تسکین درد، بهبود خواب و کاهش استرس

تحقیقات نشان می دهد که شنا با ورزش کردن عضلات متعدد بدن، جریان خون به مغز را افزایش می دهد و به بهبود عملکرد و پیشگیری از بیماری هایی مانند آلزایمر کمک می کند.

به گزارش سلام لایف، مغز برای حفظ تعادل بدن در آب باید تمام سیگنال های ارسالی اعصاب در مورد وضعیت بدن را به سرعت پردازش کند. این در هنگام شنا دشوارتر از هنگام دویدن یا دوچرخه سواری است زیرا چیزی در آب ثابت نیست و پشتیبانی از زمین وجود ندارد.

حرکات شنا پیچیده است و مغز برای حرکت به جلو و غرق نشدن نیاز به هماهنگی زیادی دارد. افزایش جریان خون به مغز منجر به تشکیل یک نوع فاکتور رشد به نام «فاکتور نوروتروفیک مشتق از مغز» یا «BDNF» می شود. این پروتئین به عنوان غذای مغز عمل می کند.

به گفته کارشناسان دانشگاه براونشوایگ آلمان، این ماده نه تنها از سلول های عصبی موجود و سیناپس های لازم برای انتقال سیگنال در مغز محافظت می کند، بلکه به بازسازی آنها نیز کمک می کند.

هر چه BDNF بالاتر باشد، عملکرد تفکر و حافظه بهتر است. ورزش هایی مانند شنا باعث بهبود گردش خون می شود. این کار علاوه بر تامین مواد مغذی به حذف رسوبات از مغز نیز کمک می کند. علاوه بر این، سلول های عصبی جدید در هیپوکامپ تشکیل می شوند.

هیپوکامپ بخشی از مغز است که در آن محتوای حافظه کوتاه مدت پردازش می شود و اگر به اندازه کافی مهم باشد، در حافظه بلند مدت ذخیره می شود. شنا همچنین باعث ترشح سروتونین می شود. سروتونین یک ماده پیام رسان در سیستم عصبی است. این ماده بر درک درد، ریتم خواب و بیداری و کاهش استرس تأثیر می گذارد. کارشناسان توصیه می کنند برای اینکه شنا تاثیر مثبتی بر عملکرد مغز داشته باشد، تمرینات 20 دقیقه ای منظم 3 تا 4 بار در هفته انجام شود.

برای مقایسه، 40 دقیقه دویدن و 60 دقیقه دوچرخه سواری طول می کشد تا به همان نتیجه برسید. بنابراین شنا یک راه بسیار موثر برای تمرین مغز است.