فیلم ایرانی «لاله» پس از 10 سال در آمریکا و کانادا اکران شد/ بودجه 2.5 میلیارد تومانی دولت در دوره احمدی نژاد برای این فیلم چه شد؟

فیلم پرهزینه و جنجالی لاله سرانجام در اپل تی وی

پریسا ساسانیان: فیلم سینمایی «لاله» که با سرمایه گذاری مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی به کارگردانی شفیع آقامحمدی کارگردان ایرانی در دولت دهم آغاز به کار کرد، یکی از جنجالی ترین پروژه های سینمایی ایران در دهه 90 بود. کانون در آن زمان 2 میلیارد و 500 میلیون تومان بودجه داشت و چنین بودجه ای برای این فیلم در نظر گرفته شد که به پرهزینه ترین پروژه سینمایی آن دوره تبدیل شد و پرسش های زیادی را در بین سینماگران و مردم ایجاد کرد. . یکی از اساسی ترین سوالات آن زمان این بود که چرا مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی 2.5 میلیارد تومان در این پروژه سرمایه گذاری کرد؟ رقمی که تصور می شود معادل بودجه دوساله بودجه تولید مستند مرکز است که می تواند در دوره مدیریت زمان در اختیار فیلمسازان جوان قرار گیرد. البته زمزمه هایی مبنی بر افزایش این رقم به پنج میلیارد تومان به مرور زمان شنیده می شد.

کمیسیون فرهنگی مجلس مرکزی کشیده شد

شفیع آقامحمدیان، رئیس مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی که از تیرماه 1398 تاکنون کارگردانی پروژه سینمایی «لاله» را نیز برعهده دارد، بارها در سخنان خود اعلام کرد که هزینه پنج میلیاردی در مقایسه با آن رقم ناچیزی است. به استانداردهای تولید در سینمای جهان، در پاسخ به دلیل تخصیص این بودجه. وی همچنین در سخنانی عنوان کرد که اسدالله نیک نژاد کارگردانی که سال ها در عرصه سینما در آمریکا فعالیت می کند، سرمایه ها، فرصت ها و ارتباطاتی را از خارج به سینمای ایران خواهد آورد. و رابطه این کارگردان را امتیازی ویژه برای سینمای ایران دانست.

چرایی ساخت فیلمی با موضوع زندگی لالا صدیق و صرف میلیاردها دلار برای آن از دیگر مواردی بود که کمیسیون فرهنگی مجلس را به سمت پروژه سینمایی لالا سوق داد و اعضای کمیسیون اذعان داشتند که ساخت این فیلم جزو اولویت های فرهنگی نیست. در این خصوص اعضای کمیسیون فرهنگی خواستار توضیح جواد شمقدری رئیس سازمان سینمایی و سیدمحمد حسینی وزیر ارشاد شدند و این دو مسئول فرهنگی به اعضای کمیسیون فرهنگی قول دادند که اولویت های فرهنگی در این زمینه رعایت شود. حساب کاربری در ساخت این فیلم

جمال شورجه واسطه شد

از یک سو اصرار بر ساخت این پروژه سینمایی، از سوی دیگر سابقه فعالیت اسدالله نیک نژاد در عرصه سینما در آمریکا و در نهایت استعفای اولین تیم تولید این فیلم باعث حواشی این شد. فیلم برای دو برابر شدن در همین حال جمال شورجه از دوستان نزدیک اسدالله نیک نژاد در دیدار با خبرگزاری مهر و برخی دیگر از رسانه های منتقد در همان سال ها از آنها خواست که اخبار مربوط به این پروژه سینمایی را دنبال نکنند و خاطرنشان کرد که اسدالله نیک نژاد این کار را انجام داده است. رئیس جمهور و رئیس دولت دهم که از حمایت مستقیم محمود احمدی نژاد برخوردار بود، بعداً اعلام کرد که اسدالله نیک نژاد در سفرهای رئیس جمهور به نیویورک با وی ملاقات کرده و مجوز ساخت فیلم سینمایی «لاله» را دریافت کرده است.

با افزایش شایعات و احادیث پیرامون فیلم سینمایی «لاله»، قیمت تخمینی تولید این فیلم نیز روز به روز در حال افزایش بود و هر روز اخبار جدیدی از روند تولید این فیلم به گوش می رسید. روند تولید این فیلم تحت کنترل قرار گرفت و بسیاری از حامیان خارجی که قول تولید این فیلم را داده بودند از تولید این فیلم پشیمان شدند و مدتی خبری از ساخت آن نبود. با حذف علیرضا سبط احمدی از ساخت این پروژه سینمایی، سینما ملت با حضور جمعی از خبرنگاران بازگشایی شد.

فیلم «لاله» در دولت دهم اکران شد اما مسئولان دولت یازدهم این فیلم را نپذیرفتند.

اما این ماجرا ختم به خیر نشد و خیلی زود دولت حسن روحانی روی کار آمد و پس از روی کار آمدن دولت یازدهم، هیچ مسئولی مسئولیت ادامه روند تولید این فیلم و تخصیص بودجه به فیلم را بر عهده نگرفت. زمانی که به مرحله ادامه تولید این پروژه رسید، ابتدا متوقف شد و سپس به درگیری و شکایت سرمایه گذار مرکز سینمای مستند و تجربی گستر و کارگردان و تهیه کننده (مالک) فیلم تبدیل شد. دولت یازدهم در دوره محمدمهدی طباطبایی نژاد.

تصمیمی از سوی مشاور ارشد رئیس سازمان سینمایی اتخاذ شد

در واقع موضوع بر سر مالکیت فیلم بود که طبق قرارداد، مالکیت این فیلم به شرکت فیلمسازی «نور» در لس آنجلس واگذار شد و در نهایت با تصمیم رئیس جمهور این موضوع حل شد. شرکت فیلمسازی مقرر شد سازمان سینمایی و داوری این شبکه به علیرضا رضاداد مشاور حجت الله ایوبی واگذار شود.

فیلم گران قیمت و جنجالی

اما پس از حدود ده سال به تعویق افتادن اکران این فیلم، اسدالله نیک نژاد کارگردان این فیلم اعلام کرد که این فیلم روی پلتفرم اپل تی وی نمایش داده می شود.

اکران این فیلم در شبکه نمایش (اپل تی وی) این سوال را در خصوص کپی رایت این فیلم مطرح کرد چرا که اسدالله نیک نژاد کارگردان این فیلم در گفتگو با انتخابتو درباره اکران این فیلم در آمریکا و کانادا صحبت کرد. شبکه نمایش (Apple TV) TV یکی از رقبای قوی نتفلیکس. وی بیانیه ای داد و گفت: دنباله این فیلم که سال هاست سعی شده تولید و نمایش داده شود، با در نظر گرفتن حقوق مالکیت انگلیسی شرکت فیلمسازی «نور» آمریکایی در حال آماده سازی است. منتشر شد

اسدالله نیک نژاد ادامه داد: البته تنها اکران سینمایی این فیلم پس از کووید 19 توسط شرکت پخش آمریکایی (مک تئاتر) ساخته شده است. این شرکت یکی از معتبرترین هاست، فقط فیلم های استودیویی هالیوودی را منتشر می کند و بعد از آن همه پرونده ها با توجه به اینکه حقوق بین المللی این فیلم متعلق به ایران نیست، به صورت قانونی به شبکه «اپل» منتقل می شود. تلویزیون قرار داده شد.

کارگردان فیلم سینمایی «لاله» با اشاره به اینکه این فیلم 10 سال پیش درباره موفقیت بین المللی یک زن ایرانی در مسابقات اتومبیلرانی (رالی) فیلمبرداری شده است، خاطرنشان کرد: وی تصریح کرد: «لاله» فیلمی درباره وجود متفاوت زنان ایرانی در عرصه بین المللی است و خوشحالم که پس از گذشت سال ها بالاخره این فیلم به نمایش درآمد و سبک زندگی دیگری از زنان ایرانی در دستور کار بین المللی قرار گرفت. عرصه

لازم به ذکر است فیلم لاله به زندگی لاله صدیق قهرمان اتومبیلرانی ایران و سختی ها و مشکلات پیش روی این راننده حرفه ای می پردازد.

این فیلم که به زبان انگلیسی با حضور بازیگران ایرانی فیلمبرداری شده است در دو نسخه مجزا انگلیسی با زیرنویس فارسی و دوبله فارسی به نمایش درآمد. بازیگران این فیلم سارا امیری، سام هاروکان، ایرج نوذری، نیکی کریمی، میترا حجار، پیام اینالویی، محمد صادقی، امیرعلی دانایی، همایون ارشادی، آزیتا حاجیان، لیلا اوتادی، محمود اردلان، جوبین رهبر، محمد حیدری و بهرام حیدری هستند. متوسلانی.

فیلم گران قیمت و جنجالی

بازیگران این فیلم عبارتند از نویسنده و کارگردان: اسدالله نیک نژاد، تهیه کنندگان: پروانه پرتو، تورج منصوری، مدیر فیلمبرداری: تورج منصوری، تدوین: حسن ایوبی، موسیقی: احسان بیرقدار، طراح صحنه: ایرج رامین فر، طراح صحنه و لباس: بهزاد آدینه، ساخت طراح آپ: اکرم نویدی، دانیال هخیت، صداگذاری و میکس: احسان خانزادی، عرفان یزدی، محصول مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی.

*عکس ها فقط توسط انتخابتو ارائه شده است

24355

گردآوری شده از رسانه خبر آنلاین