فیلم کوتاه باید خلاق‌تر، وحشی‌تر و سرگرم‌کننده‌تر باشد

فیلم کوتاه باید خلاق‌تر، وحشی‌تر و سرگرم‌کننده‌تر باشد

کیوان کثیریان، روزنامه‌نگار و منتقد سینما در گفت‌وگو با خبرگزاری انتخابتو در چارچوب چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، به کارکردهای این جشنواره پرداخت و گفت: جشنواره فیلم کوتاه تهران عموما مکانی است که در آن تجربیات جدید جوانان دیده می‌شود. . بستری است که در آن استعدادهای شجاع، فیلم‌های کوتاه، داستان‌های جدید و استعدادهای جدید در زمینه‌های کارگردانی، نویسندگی و بازیگری به هم می‌رسند.

وی ادامه داد: چون با شرایط کنونی سینما، روی آوردن به فیلم بلند برای بسیاری از فیلمسازان سخت است در سینمای ایران، عموماً فیلم کوتاه را بستری برای گذار به فیلم بلند می دانند که راه درستی نیست. به نظر من فیلم کوتاه یک رسانه متفاوت است. یک کارگردان می تواند تا آخر عمر فیلم کوتاه بسازد، کارگردان خوبی باشد اما ممکن است وارد عرصه فیلم بلند نشود.

این منتقد سینما گفت: ایده هایی را جذب می کنم که به دلیل مشکلات اقتصادی فیلم بلند امکان ساخت و نمایش در جشنواره وجود ندارد اما ساخت یا نمایش به عنوان فیلم کوتاه امکان پذیر نیست زیرا دغدغه ای وجود ندارد. فیلم کوتاه برداشت ها و باکس آفیس را می توان به تصویر کشید. در فیلم‌های کوتاه کارگردان فقط می‌خواهد فیلمش را آن‌طور که می‌خواهد بسازد، گیشه برایش مهم نیست.

وی افزود: در فیلم های بلند چون تهیه کننده و گیشه وجود دارد باید اصول خود را زیر پا بگذاری و به گیشه بروی اما در فیلم کوتاه اینطور نیست و دست خلاق باز است.

کثیریان گفت: البته کارگردان باید دست بازتر باشد و سانسوری که در فیلم کوتاه یک مانع است باید کاهش یا حتی رفع شود. زیرا ایده های جسورانه باید بتوانند ظهور کنند. اگر سانسور جلوی تهیه کننده را بگیرد، نسخه کوچکی از فیلم در اینجا منتشر می شود که چیز خوبی نیست. به هر حال سینمای کوتاه محل تجربه و ایده های جسورانه است.

این منتقد و کارشناس سینما تاکید کرد: به نظر من انجمن سینمای جوانان ایران باید کمک کند اما کمتر نظارت کند. مقامات نظارتی سینما باید از سازندگان فیلم کوتاه استقبال کنند زیرا ایده‌های خلاقانه معمولاً از اینجا می‌آیند. برای اینکه این جشنواره به مکانی پر از چیزهای جدید تبدیل شود، فیلمساز باید بتواند به موضوعات داغ تر و تحریک آمیز بپردازد و از نظر فرم و تولید خلاق تر، وحشی تر و سرگرم کننده تر باشد.

وی بیان کرد: چون دیگر اجازه ساخت فیلمنامه های انتقادی داده نمی شود، فیلم های داستانی از آنچه در اطراف خود می بینیم فاصله گرفته و دیگر نقدی به شرایط نمی کنند. بنابراین به نظرم سینمای کوتاه خیلی به زندگی مردم نزدیکتر است. از این رو این فیلم ها اغلب انتقادی و تلخ هستند، زمینه اجتماعی دارند و آسیب های وارد شده را نشان می دهند که البته این وظیفه هنرمند است.

کثیریان در پایان گفت: به نظرم سینمای کوتاه باید بتواند وارد مرزها شود که خط قرمز سینمای بلند است. به هر حال مخاطب خاصی وجود دارد، اما می دانم در سال های اخیر نظارت و نظارت بر فیلم های کوتاه افزایش یافته است که به ضرر فیلم کوتاه است.

چهل و یکمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران به کارگردانی مهدی آذرپندار تا 11 آبان ماه در پردیس سینمایی ملت برگزار می شود.

۵۷۵۷

گردآوری شده از رسانه خبر آنلاین