«فیلم کوتاه تهران» آینده آزمایش شده امروز است

فیلم کوتاه تهران آینده آزمایش شده امروز است

به گزارش خبرگزاری انتخابتو، در سال های اخیر «سینمای بلند ایران» از «جنبش سینمای کوتاه» بهره برده است و برخی از روندها و تحولات برجسته اکنون مورد پذیرش تمامی فعالان سینمای ایران قرار گرفته است. در طول مراحل تولید و اکران فیلم های بلند و فیلم های کوتاه آزمایش شده است. از این منظر، جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، ویترین اصلی تولید سالانه فیلم‌های کوتاه ایرانی، به دماسنج مهمی برای تحلیل وضعیت آینده فیلم‌های بلند ایرانی تبدیل شده است.
جشنواره فیلم کوتاه تهران با پشت سر گذاشتن چهلمین سالگرد برگزاری چهل و یکمین دوره خود در آستانه برگزاری چهل و یکمین دوره خود قرار دارد و از این حیث یکی از رویدادهای معتبری محسوب می شود که در تقویم سینمای ایران به بلوغ رسیده است. هفته گذشته دبیرخانه این رویداد آماری از فیلم های متقاضی مسابقه در بخش ملی این دوره منتشر کرد که در این گزارش به بررسی اجمالی نکات مربوط به این آمار می پردازیم.

یک استقبال با طراوت و یک جریان بی وقفه

صرف نظر از هر پارامتر کیفی، یکی از شاخص های ارزیابی پویایی و سرزندگی یک جریان، توجه به کمیت خروجی های آن است. جریان تولید فیلم کوتاه در ایران از سال گذشته تا امسال با توجه به مجموع آثار درخواست شده برای مسابقه در جشنواره فیلم کوتاه تهران و افزایش تعداد آثار ارسالی، رو به افزایش بوده است. می توانید پویایی جریان تولید را در سال گذشته مشاهده کنید.
بر اساس بیانیه دبیرخانه، آمار آثار در بخش ملی چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران 1826 بوده که نسبت به آمار سال 1787 در چهلمین دوره می‌توان روند صعودی به حساب آورد.
از 1826 فیلم کوتاه متقاضی شرکت در این دوره، 1249 فیلم داستانی، 242 فیلم مستند، 226 فیلم تجربی و 109 فیلم انیمیشن هستند. از 1787 اثر متقاضی شرکت در بخش کشوری سال گذشته، 1185 اثر کوتاه داستانی، 267 اثر مستند، 222 اثر تجربی و 113 اثر انیمیشن بوده است. بر اساس این آمار، در حالی که امسال نسبت به سال قبل تغییر محسوسی در درصد فیلم‌های داستانی، مستند، تجربی و انیمیشن مشاهده نشده است، اما می‌توان گفت ظرفیت چرخه تولید فیلم‌های کوتاه در بخش‌های مختلف همچنان کلی خود را حفظ کرده است. وضعیت .

سهم ویژه استان ها در نشست ملی

برخلاف حفظ نرخ عمومی در تولیدات فیلم های داستانی، مستند، تجربی و انیمیشن، مقایسه آمار ارائه شده توسط دبیرخانه جشنواره چهلم با سال قبل حکایت از تغییر آماری چشمگیر و چشمگیر دارد. در این مدت فیلمسازان استانی با ارسال 1286 اثر به جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران بیش از 70 درصد مشارکت خود را در این رویداد به ثبت رساندند. بر اساس اعلام دبیرخانه رویداد، از مجموع یک هزار و 826 فیلم کوتاه ارسالی به چهل و یکمین دوره، 1286 فیلم از استان‌های خارج از تهران بوده و 71 درصد از تقاضای شرکت در جشنواره امسال را تشکیل می‌دهند.
در حالی که این سهم توسط فیلمسازان استانی به ثبت رسیده بود، اما در دوره های دور جشنواره فیلم کوتاه تهران، همیشه برتری جزئی فیلمسازان تهرانی وجود داشت، در سال های اخیر با اتخاذ سیاست تمرکززدایی و افزایش علاقه به سینما، بومی ها. و ظرفیت‌های منطقه‌ای سینمای ایران باعث شده است تا این جشنواره فیلم کوتاه تهران را تغییر دهد و اکنون شاهد حضور اکثریت نسبتاً مطلق فیلمسازان دیگر مناطق در این رویداد هستیم.

همسران کارگردان؛ هنوز موجود است!

سینمای ایران به طور کلی در مقایسه با بسیاری از کشورهای صاحب صنعت سینما شاهد حضور ویژه فیلمسازان زن در عرصه تولید بوده است. در سینمای ایران تعداد کارگردانان زن حتی در فیلم های بلند قابل توجه است. در مسیر سینمای کوتاه اما با توجه به فهرست برگزیدگان جشنواره فیلم کوتاه تهران در سال های اخیر، همچنان شاهد ظهور استعدادهای جدیدی در میان هنرمندان زن هستیم.
طبق آمار فیلم های متقاضی حضور در این دوره، کارگردانان زن همچنان سهم خود را حفظ کرده اند. در چهل و یکمین جشنواره فیلم کوتاه تهران، کارگردانان زن 16 درصد از فهرست درخواستی بخش کشوری را به خود اختصاص دادند در حالی که سهم مردان 84 درصد بود. بر این اساس می توان دریافت که 292 فیلمساز زن آثار خود را به دبیرخانه جشنواره ارسال کرده اند و بی شک در ویترین این رویداد شگفتی هایی در بین آثار آنها وجود دارد.
سال گذشته سهم فیلمسازان زن در ترکیب فیلم‌های ارسالی به بخش ملی جشنواره حدود 16 درصد بود که به نظر می‌رسد سال گذشته به خوبی توانسته‌اند این سهم را حفظ کنند.

چهل و یکمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران که از 6 مهر تا 11 آبان ماه 1403 به دبیری مهدی آذرپندار برگزار می شود، این بار بر توسعه فیلمسازی با رویکرد «محلی در ژانر» تاکید دارد و این بار بر توسعه فیلمسازی با شعار آن «جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران که به تخیل شما درود می فرستد» نگاهی ویژه به فیلم هایی خواهد داشت که به تخیل و بیان خلاق اهمیت می دهند.

5655

گردآوری شده از رسانه خبر آنلاین