لزوم نصب ایستگاه های جدید سنجش آلودگی هوا در شهرهای بالای 300 هزار نفر

لزوم نصب ایستگاه های جدید سنجش آلودگی هوا در شهرهای

انتخابتو و به نقل از وبدا: کنفرانس بهداشت محیط و جوامع تاب آور ساختمان بیا از طریق کاهش خطر بلایا و تغییر دهید اقلیم و سازگاری در دانشکده بهداشت و ایمنی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی رئیس دبیرخانه شورای عالی سلامت و ایمنی مواد غذایی برگزار شد.

محمداسماعیل مطلق رئیس دبیرخانه شورای عالی سلامت و ایمنی غذا ضمن قدردانی از تمامی تلاشگران عرصه مهندسی بهداشت محیط که با وجود کمبودها و مشکلات خدمت به مردم را انتخاب می کنند، گفت: حفظ سلامت موجب شده است. همیشه همینطور بوده این یکی از مهمترین مسائلی بوده است که بشریت در طول تاریخ مطرح کرده است.

وی افزود: در این میان مهمترین نکته در دستیابی و حفظ این ایمنی و آسایش، فعالیت اساتید پرتلاش، کارکنان و دانشجویان مهندسی بهداشت محیط است که برای ارتقا و حفظ سلامت جامعه تلاش می کنند.

رئیس دبیرخانه شورای عالی سلامت و ایمنی مواد غذایی گفت: مهندسی بهداشت محیط در کشور به عنوان یک فعالیت منسجم سابقه ای طولانی دارد و منشأ تأثیرات بسیاری در ارتقای سلامت جامعه بوده است و روز جهانی بهداشت محیط می تواند نامگذاری شود. ابتکار دیگری برای آماده سازی افکار عمومی و جلب همکاری بین آنها. برای ارج نهادن به این مأموریت، اشتراک گذاری و بررسی عملکرد و ایجاد و اصلاح برنامه ها و اهداف بهداشت محیطی مهم است.

مطلق ادامه داد: حکمرانی خوب یکی از موضوعاتی است که در سال های اخیر در تامین سلامت جامعه مورد توجه قرار گرفته است. با توجه به پیچیدگی و همکاری مشکلات زیست محیطی، مدیریت موثر بهداشت محیط، کلید دستیابی به محیط زیست سالم و ارتقای سلامت عمومی است. و تعامل بین همه ذینفعان ضروری است، در حالی که سرمایه گذاری در آموزش، پژوهش و ظرفیت سازی انسانی نقش مهمی در بهبود سلامت محیط زیست دارد.

وی بیان کرد: حکمرانی در بهداشت محیط به دلایل زیادی از جمله حفظ سلامت جامعه حائز اهمیت است که با شناسایی و کنترل عوامل خطرزای محیطی مانند آلودگی هوا و آب می توان از شیوع بیماری ها پیشگیری کرد و سلامت جامعه را ارتقا داد. همچنین می‌توانیم حکمرانی مؤثری را در بهداشت محیط بیان کنیم که به توسعه پایدار کمک می‌کند و تضمین می‌کند که نیازهای نسل کنونی بدون به خطر انداختن توانایی نسل‌های آینده برای برآوردن نیازهایشان برآورده می‌شود.

رئیس دبیرخانه شورای عالی سلامت و ایمنی غذا با اشاره به عدالت اجتماعی گفت: عدالت اجتماعی در مدیریت سلامت نیز موثر است و می تواند دسترسی یکسان همه مردم به محیطی سالم و کاهش هزینه های سلامت را تضمین کند. در پیشگیری از بیماری ها موثر است.

موتلفه بیان کرد: یکی از چالش های حاکمیت در سلامت محیط زیست تغییر اقلیم است، تغییر اقلیم یکی از مهم ترین معضلات قرن حاضر است و شعار روز جهانی محیط زیست ایجاد جوامع است. مقاوم این موضوع اهمیت این موضوع را از طریق کاهش خطر بلایا و تغییرات آب و هوا و سازگاری برجسته می کند.

دبیرخانه شورای عالی سلامت و ایمنی مواد غذایی سند راهبردی سلامت و تغییرات اقلیمی و سند مدیریت ریسک حوادث و حوادث در نظام سلامت را تهیه کرد. در جلسات آتی شورای عالی سلامت و ایمنی مواد غذایی کلیه نهادها، سازمان ها و واحدهای ذیربط وزارت بهداشت مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.

رئیس دبیرخانه شورای عالی سلامت و ایمنی مواد غذایی افزود: تاکنون برخی از مصوبات شورای عالی سلامت و ایمنی مواد غذایی مربوط به بهداشت محیط بود و این مصوبه شامل سند راهبردی ارتقای کیفیت شرب بود. نافر از ایجاد ایستگاه های جدید پایش آلودگی هوا در شهرهای بالای 300 هزار نفر، ایجاد سیستم جامع بهداشت محیط، افزودن استانداردهای بهداشتی، مدیریت پسماندهای کشاورزی در گواهی ایمنی مواد غذایی، کاهش آلاینده ها و باقیمانده سموم و آفت کش ها خبر داد. تحقیق و راهکارهای لازم برای کاهش آلودگی محصولات کشاورزی، آب و خاک.