مار 40 متری در ونزوئلا کشف شد

مار 40 متری در ونزوئلا کشف شد

حکاکی های ماقبل تاریخ در امتداد رودخانه اورینوکو در آمریکای جنوبی پیدا شده است که در آن آثاری از مارهای غول پیکر دیده می شود. این کنده کاری ها برخی از بزرگترین نمونه های هنر صخره ای هستند که در سراسر جهان دیده شده اند و قدمت آن به بیش از 2000 سال می رسد. برخی از این نمونه های حکاکی شده مار بیش از 40 متر طول دارند.

اورینوکو کجاست؟

اورینوکو یکی از بزرگترین رودخانه های جهان است که در ونزوئلا در امتداد مرز آن کشور با کلمبیا جریان دارد و این تصاویر در قسمت بالایی و میانی این رودخانه دیده شده است.

خوزه الیور، از دانشگاه کالج لندن، در مورد کنده کاری های جالب و متمایز گفت: “الگوی جالبی از هنر صخره ای در امتداد رودخانه اورینوکو، به ویژه در کشور ونزوئلا وجود دارد. “این نقاشی ها اغلب در پناهگاه های صخره ای یافت می شوند. یک نقطه عطف مهم که هویت محلی را به نمایش می گذارد و به بازدیدکنندگان اجازه می دهد بدانند که اینجا هستند.

الیور توضیح می دهد که کنده کاری های صخره ای در بسیاری از فضاهای باز در امتداد رودخانه رایج بود. اما همه این موارد به طور رسمی ثبت نشده است. از سال 2015، الیور و همکارانش بارها به مناطق حاشیه رودخانه سفر کرده اند تا عکس های بیشتری از این کنده کاری های سنگی بگیرند.

مار 40 متری در ونزوئلا کشف شد

فیلیپ ریریس، یکی از اعضای این گروه که در دانشگاه بورنموث انگلستان کار می کند، گفت: یافتن سایت های جدید با چنین کنده کاری ها کار سختی نیست و هر کجا که بروید با نمونه های بیشتری مواجه خواهید شد.

در طول سفرهای تحقیقاتی، اعضای تیم ده‌ها مکان هنری را کشف کردند که 13 مورد از آنها حکاکی‌هایی به ارتفاع حداقل 4 متر داشتند. ریریس ادامه داد: «کشف هر چیزی به این اندازه، به نظر ما، منحصر به فرد و غافلگیرکننده است. این بدان معناست که بسیاری از این کنده کاری ها را می توان از فواصل بسیار دور، به عنوان مثال از 500 متر تا یک کیلومتر مشاهده کرد.

طرح هایی که در حکاکی ها یافت می شود

مار 40 متری در ونزوئلا کشف شد

در بیشتر این نقش‌ها نقوش انسان، پستاندار، پرنده، صدپا و اشکال هندسی دیده می‌شود. با این حال، بزرگترین نقوش یافت شده مارها بودند که عرض برخی از این کنده کاری ها به 42 متر می رسید. ریریس توضیح داد که چرا مارها در این حکاکی ها اهمیت زیادی دارند: “آناکوندا و مارهای بوآ نقش مهمی در اسطوره های مردم بومی اورینوکو ایفا می کنند و به همین دلیل اهمیت زیادی به آنها داده می شد. آنها می دانستند که این مارها موجودات مرگباری هستند که می توانند مردم و حیوانات بزرگ را بکشید.”

هنر صخره ای در امتداد این رودخانه نشان می دهد که این کنده کاری های باستانی احتمالاً نشانه ای از کشوری است که زمانی توسط گروهی خاص سکونت داشته است. اما این لزوماً هشداری برای دور نگه داشتن مردم از آن منطقه نبود.

مار 40 متری در ونزوئلا کشف شد

ممکن است این کنده کاری ها یک هشدار بوده باشد، بلکه یک رویه مشترک بین جوامع بوده است.»

در عین حال، این واقعیت که سرامیک های مربوط به 2000 سال پیش که در این منطقه یافت شده، دارای نقوش مشابه با کنده کاری ها هستند، نشان می دهد که این هنر صخره ای در حدود همان زمان و تقریباً 2000 سال پیش ساخته شده است.

اعضای گروه امیدوارند که حکاکی های بیشتری را کشف کنند و سرنخ هایی در مورد منشاء و هدف این هنر صخره ای به دست آورند. برای مثال، بسیاری از این کنده کاری‌ها در نزدیکی پناهگاه‌های صخره‌ای که مکان‌های تدفین در آن قرار داشتند، یافت شده‌اند، که نشان می‌دهد این نقوش ممکن است به نحوی با شیوه‌های تدفین باستانی مرتبط باشند.

مار 40 متری در ونزوئلا کشف شد

آندرس ترونکوسو از دانشگاه شیلی توضیح داد: “این تحقیقات ارزشمندی است که هنر صخره ای را در منطقه ای ناشناخته از آمریکای جنوبی نشان می دهد و به کسب اطلاعات بیشتر در مورد این منطقه کمک می کند.”

پاتریک رابرتز از موسسه تاریخ بشر ماکس پلانک در آلمان گفت: وقتی صحبت از هنر صخره‌ای به میان می‌آید، آمریکایی‌های اروپایی به ماموت‌ها، شیرهای غار و پستانداران بزرگ از غارهای پلیستوسن در اروپای غربی فکر می‌کنند.

«لازم به ذکر است که حکاکی‌های مارهای غول‌پیکر بررسی‌شده در این بررسی، برخی از بزرگترین نقاشی‌های هنر صخره‌ای در جهان هستند که از دل یک ساوانای استوایی آمده‌اند.»

مار 40 متری در ونزوئلا کشف شد

منبع: خبرآنلاین