مجتبی متولی تهیه کننده سینما: خانه سینما و وزارت فرهنگ باید دستورالعملی برای حفظ ایمنی تدوین کنند/ بی تجربگی و کوتاه شدن زمان تولید عامل بروز حوادث ناگوار است.

مجید متولی تهیه‌کننده سینما: خانه سینما و وزارت فرهنگ باید دستورالعمل‌هایی را برای حفظ ایمنی/بی‌تجربه بودن و کاهش زمان تولید که دلایل بروز حوادث ناگوار است، تدوین کنند.

حسین کارا: در دهه گذشته حوادث زیادی در مجموعه تلویزیونی و فیلم برای لیست بلندبالایی از مجریان و بدلکاران رخ داده است، از حوادثی که منجر به صدمات جدی شد تا حوادثی که منجر به مرگ یکی از عزیزان شد.

از انفجار در سریال ده نمکی تا آتش سوزی در سریال سیروس مقدم

می توان درباره بسیاری از رویدادهای دهه اخیر صحبت کرد. مرگبارترین آنها انفجاری بود که در سال 1391 سر صحنه سریال «میراجیها» مسعود ده نمکی رخ داد و 5 بازیگر آن سریال کشته شدند. «علی اکبر رنجبر» کارگردان سینمای دفاع، «جواد شریفی‌راد» مدیر جلوه‌های ویژه، «رضا فرجی» دستیار تولید، «مهدی مرادی» مدیر جلوه‌های ویژه و «جمشید اصفهانی فر» درگیر آن حادثه دردناک بودند. “، افسر پروژه درگذشت.

یکی دیگر از این اتفاقات این بود که وحید جعفری، طراح صحنه که پشت صحنه سریال «خواب» به کارگردانی سیروس مقدم کار می کرد، بر اثر آتش سوزی به کما رفت و سپس جان باخت.

مرگ بدلکار معروف «ارشا اغداسی» در 22 مرداد 1400 نیز بسیاری از مردم را شوکه کرد. او در بدلکاری متخصص بود و در جوانی با واژگونی ماشینش در صحنه فیلمبرداری تصادف شدیدی کرد. پروژه در بیروت در بیمارستان درگذشت.

«علی شیروانی» و «وحید یوسفی»

از قطع انگشت مهران مدیری تا تصادف شدید باران کوثری

تصادفات زیادی در صحنه های تولید رخ داد، از قطع شدن انگشت مهران مدیری گرفته تا شکستگی مچ پای امین حیایی، تصادف شدید باران کوتشاری تا آسیب دیدگی دو مهره توسط چوب ماهیگیری. ستون فقرات آن

برای بررسی این اتفاقات و دلایل آن در سینمای ایران به سراغ مجتبی متولی از پیشکسوتان تولید، نویسنده و تهیه کننده رفتیم و درباره وضعیت چنین اتفاقاتی گفت و گو کردیم. کیوم درباره علت این حوادث می گوید: مدیران تولید و تولیدکنندگان اولین اقدامات را برای اطمینان از ایمنی در محل تولید و در محل انجام می دهند، اما به نظر من اگرچه این اقدامات ضروری است. اما این کافی نیست. برای اینکه خدای ناکرده از وقوع هر فاجعه ای جلوگیری شود، باید احتمالات صحنه جرم را مکرر بررسی و رصد کرد و حتی کوچکترین احتمالات را بررسی کرد.

سه عامل تصادفات ناگورا عدم تجربه و کاهش زمان و هزینه است.

ولی تاکید می کند: با وجود اینکه هیچ تحقیقی در مورد حادثه اخیر سریال جدید یعنی غرق شدن دو جوان ندارم. با این حال در مجموع معتقدم جوانی و عدم تجربه در صنعت سینما و تلویزیون ایران یکی از عوامل مهم چنین اتفاقاتی است. همکاران و دوستان جوانی که تجربه کافی ندارند وارد این قسمت از سینما شده اند، کمک و پیروی از سلسله مراتب رشد به جوانان کمک می کند تا تکنیک ها و نکات دقیقی را از تجربیات گروه های قبل از خود بیاموزند و از اتفاقات ناگوار جلوگیری کنند.

مجتبی متولی که سابقه تهیه کنندگی 4 فیلم «سراب»، «اتاق یک»، «مقاومت» و «سند و سابقه برابر است» را در کارنامه دارد و در بیش از 36 فیلم به عنوان مدیر تولید فعالیت داشته است، می افزاید: یکی از عوامل دیگری که به وجود آمد. به عجله این پایان بازی است و گاهی اوقات تیم سازنده به خاطر سرعت، دقت را به خطر می اندازد که می تواند منجر به تصادف شود. یادم هست سر صحنه سریال «خبوویدار» که آقای فخیم زاده نویسنده، کارگردان و بازیگر بود، از من خواست یک بدلکار برای صحنه پریدن از پنجره بیاورم. وقتی ارتفاع پنجره را از زمین تا زمین دیدم، به فخیم زاده بیگ گفتم که بلند نیست، چرا خودت نمی کنی؟ آقای فخیم زاده نکته بسیار دقیقی گفت: از تصادف اطلاعی ندارم، شاید از این ارتفاع افتادم و مجروح شدم، آن وقت همه کارگران معطل می شوند و خسارت کل گروه بیشتر از رسیدن است. یک بدلکار.» این نکته برای من هم اتفاق افتاد، بعضی از کارها زمان می برد تا آسیب نبیند پول و مراقبت زیادی می خواهد.

مجید متولی تهیه‌کننده سینما: خانه سینما و وزارت فرهنگ باید دستورالعمل‌هایی را برای حفظ ایمنی/بی‌تجربه بودن و کاهش زمان تولید که دلایل بروز حوادث ناگوار است، تدوین کنند.

سلمان سر صحنه سریال فارسی

کانی مانگا و غیره این نویسنده و تهیه کننده که در کارهای جنگی نیز فعالیت می کند، می گوید: در آثار تاریخی، جنگی و اکشن، لوکیشن بارها و بارها نیاز به بازبینی دارد و عامل اصلی تنها زمان و هزینه نیست. باز هم تاکید می کنم مردم در جای خود باشند، نکته ای که می گویم ربطی به اتفاقات اخیر این دو سریال (رویای نیمه شب و سلمان فارسی) ندارد، اما متاسفانه افرادی که در این زمینه آگاهی ندارند اضافه می شوند. سینما. تجربه کافی، عنوان تولید کننده فقط سرمایه گذاری یا یافتن سرمایه گذار نیست، تولید کننده مسئولیت کل گروه را بر عهده دارد. جوانان یا افرادی که بدون تجربه وارد این حرفه شده اند و مسیرهای این حرفه را طی نکرده اند می توانند برای سینما مشکل ایجاد کنند.

توتولی یادآور می شود: باید در زمینه امنیت تحقیق کنیم، به نظر می رسد بهتر است درباره اتفاقات اخیر تحقیقات جامعی انجام شود تا دیگر چنین اشتباهاتی تکرار نشود.

وی وضعیت بازیگران و صحنه را اینگونه توضیح می دهد: از روز اولی که پروانه ساخت صادر شد، هم وزارت ارشاد و هم تهیه کنندگان تمام بازیگران و صحنه را در مقابل حوادث بیمه می کنند و در صورت لزوم می توان خسارت را جبران کرد. . اما در مورد برخی رویدادها اطلاعاتی ارائه نمی دهد و آنها باید یک آژانس بیمه باشند تا از خدمات آن بهره مند شوند. بیمه بیکاری برای مصدوم در صحنه و تحت درمان طولانی مدت در نظر گرفته شده است.

متولی در پاسخ به این سوال که آیا دستورات امنیتی وزارت فرهنگ و ارشاد و سینما برای تامین امنیت صحنه فیلمبرداری وجود دارد یا کمبود امنیت وجود دارد، تاکید می کند: همانطور که گفتم وزارت ارشاد. وی ضمن اعطای مجوز تاکید لازم را بر امنیت داشت اما کافی نیست. توصیه می کنم خانه سینما در راستای دستورالعملی که وزارت فرهنگ و ارشاد و سازمان سینمایی می توانند تهیه و تدوین کنند، کارشناسان و افراد مجرب را برای نظارت بر حراست صحنه های فیلمبرداری اعزام کند. هم سریال ها، هم سریال های خانگی و هم سینما باید امنیت صحنه هایشان را تضمین کنند تا شاهد حوادث تلخ نباشیم.

۵۷۵۷

گردآوری شده از رسانه خبر آنلاین