مسجد سپه سالار مربوط به دوره قاجار با قدمت 150 سال + عکس

مسجد سپه سالار مربوط به دوره قاجار با قدمت 150

انتخابتو، مسجد قدیم سپهسالار یا مسجد بهشتی در حوالی مدرسه خان مروی یکی از چشم نوازترین مساجد تهران است که معماری دقیق آن چشم هر بیننده ای را به خود خیره می کند.

این مسجد و مدرسه در ابتدا به نام مسجد و مدرسه میرزا محمدخان سپهسالار شناخته می شد، اما پس از ساخت مسجد میرزا حسین خان سپهسالار و مدرسه قزوینی که به نام مسجد و مدرسه سپهسالار نیز نامیده می شد، این مسجد را مسجد سپهسالار قدیم نامیدند. و مسجد نوساز، جنگ سالار جدید معروف شد.

بنای اصلی مسجد در طول عمر 150 ساله خود بارها مرمت شده است، اما خوشبختانه بنای قدیمی تغییر چندانی نکرده و ظاهر قدیمی خود را حفظ کرده است، مگر چند حجره در طبقه دوم مدرسه. ساختمان همان هویت و ساختار اصلی. وارد محوطه مسجد و مدرسه قدیم سپهسالار که می‌شوید، رواق وسیعی وجود دارد که از چهار طرف با دیوارهای طاق‌دار احاطه شده است، تالار گنبدی شکل، دو مناره کاشی‌کاری شده، دو کلبه تابستانی و زمستانی، حیاط، رواق‌هایی با ستون‌ها و حجره‌هایی در هر دو طرف. طرفین توجه را به منطقه جلب می کند. از سردر مسجد تا سایر قسمت‌های بنا، کاشی‌های فیروزه‌ای زیبا و تزئینات آجری با نقوش اسلیمی کشیده شده است.

مسجد و مدرسه قدیمی سپهسالار به سبک مسجدی دو شبستانی و چهار ایوانی ساخته شده است. یکی مسجد و عبادتگاه سپهسالار و دیگری مدرسه سپهسالار و محل تحصیل طلاب.

«علیرضا زمانی» از تهران پژوه، جزئیات معماری مسجد و مدرسه قدیم سپهسالار را اینگونه بیان می کند: «سپهسالار شبستان مسجد را در ضلع جنوبی ساخت و شبستان را به عنوان مدرسه 19 اتاقه در ضلع شمالی استفاده می کرد. ویژگی خاص معماری شبستان مسجد، همراه با جزئیات به کار رفته در شبستان مدرسه، وجود دو ستون سنگی بلند است که ارزش معماری این بنا را دو چندان می کند یکی از قسمت های زیبای این مسجد و مدرسه تاریخی است که با تابش نور خورشید بر پشت بام آن دو برابر شده است.

این مسجد و مدرسه دو محراب دارد; یکی از آنها محراب شبستان جنوبی یا مدرسه سپه سالار است که با کاشی فیروزه ای و سیاه تزئین شده است و محراب بزرگ شبستان شمالی که به شکل نیم هشت ساخته شده و با کاشی و آجر سنتی تزئین شده است. .

نام: مسجد سپهسالار قدیم (مسجد بهشتی)
معمار: سلمان زاده (معمار)، عبدالحسین زرین قلم (خطاط) قدمگاهی (کاشیکار)
بانی: میرزا محمدخان سپهسالار / محله: پامنار / سال ساخت: 1239-1245 ه.ق.

به گزارش سلامنو