مشروبات الکلی دست ساز و غیرمجاز باعث مسمومیت های جدی و عوارض کشنده می شود

مشروبات الکلی دست ساز و غیرمجاز باعث مسمومیت های جدی

انتخابتو به نقل از وبدا، سمانه تیموری به آسیب ها و خطرات جسمی و روحی ناشی از مصرف مشروبات الکلی اشاره کرد و گفت: مشروبات الکلی دست ساز و غیرمجاز به دلیل استفاده از مواد حاوی الکل می تواند مسمومیت های جدی ایجاد کند. ” متانول و سایر الکل های سمی عواقب کشنده ای برای مصرف کنندگان دارند.

وی الکل متانولی را یکی از ترکیبات خطرناک مشروبات الکلی دانست و افزود: افزایش موارد مسمومیت با این الکل ها به دلیل غلظت بالای متانول و ترکیب آن با اتانول در این نوشیدنی هاست که جزء اصلی مشروبات الکلی اتانول است. و مصرف آن افزایش می یابد. باعث ایجاد علائم مسمومیت در خون می شود و مصرف متانول اثرات جبران ناپذیری بر سیستم عصبی مرکزی ایجاد می کند.

متخصص طب اورژانس گفت: اتانول و الکل های حاوی متانول به سرعت با خون مخلوط می شوند و بر سیستم عصبی، بینایی، گوارشی و قلبی عروقی تاثیر می گذارند. مصرف همزمان این دو نوع الکل می تواند باعث گشاد شدن قلب و عروق محیطی و کاهش فشار خون شود. اگرچه اتانول و متانول از طریق ادرار و مدفوع دفع می شوند، اما بخش زیادی از این الکل های سمی در بدن باقی می مانند و می توانند باعث نارسایی کلیه شوند.

وی با اشاره به اختلالات بینایی ناشی از مصرف مشروبات الکلی سمی، افزود: افراد پس از مصرف این نوشیدنی ها اغلب با علائمی مانند تاری، سیاهی دید، اختلال دید رنگی، تاری دید و حتی کوری مواجه می شوند.

تیموری وی ادامه داد: امروزه علائم مسمومیت با الکل در جوانان نیز دیده می شود، بنابراین با توجه به حساسیت دوران نوجوانی، خانواده ها باید از مشاوره و روانشناسی بالینی برای جلوگیری از مصرف مواد مخدر و مشروبات الکلی فرزندان خود بهره مند شوند. علاوه بر این، اگر خانواده متوجه شوند که کودک مشروبات الکلی مصرف کرده است، مصرف کننده را باید به بیمارستان منتقل کرد و نباید منتظر علائم مسمومیت با الکل بود.

مصرف ناخودآگاه محصولات حاوی الکل صنعتی مانند دهان شویه و ضدعفونی کننده توسط کودکان ممکن است عوارض جبران ناپذیری به همراه داشته باشد، بنابراین باید مراقب باشیم که این مواد به کودکان نرسد.