مغز چگونه می داند چه زمانی باید عطسه یا سرفه کند؟

مغز چگونه می داند چه زمانی باید عطسه یا سرفه

آیا بوی گرده باعث عطسه یا سرفه می شود؟ بر اساس مطالعه‌ای روی موش‌ها، دانشمندان دریافتند سلول‌های عصبی که باعث ایجاد یک پاسخ نسبت به دیگری می‌شوند، «نرون‌های عطسه» هستند که سیگنال‌های عطسه را از طریق مجاری بینی به مغز منتقل می‌کنند و نورون‌های فردی نیز پیام‌های مرتبط با آن‌ها را حمل می‌کنند. سرفه را بفرست

به گزارش ایسنا، به نقل از نیچر، این یافته ها می تواند منجر به ایجاد درمان های جدید و بهبود یافته برای بیماری هایی مانند آلرژی و سرفه مزمن شود. متیو دریک، متخصص ریه در دانشگاه بهداشت و علوم اورگان در پورتلند که در این مطالعه شرکت نداشت، می‌گوید این خبر خوشایند است، زیرا این وضعیت می‌تواند «بسیار ناامیدکننده» باشد و عوارض جانبی درمان‌های فعلی می‌تواند «بسیار دردسرساز» باشد.

در مطالعه دیگری، نورون‌ها در راه هوایی موش بر اساس ترکیبات پروتئینی به نام کانال‌های یونی که بر روی سطوح سلولی آنها حمل می‌شود، گروه‌بندی شدند.

برای تعیین اینکه کدام نورون‌های بینی باعث عطسه می‌شوند، محققان موش‌ها را در معرض ترکیبات مختلفی قرار دادند که هرکدام انواع خاصی از کانال‌های یونی را فعال می‌کنند.

آنها زمانی موفق شدند که ماده ای به نام BAM 8-22 باعث عطسه موش ها شد. این ترکیب به عنوان فعال کننده یک کانال یونی به نام MrgprC11 شناخته شده است که باعث شد محققان مشکوک شوند که نورون های حامل MrgprC11 باعث عطسه می شوند. در واقع، زمانی که محققان MrgprC11 را از نورون های عطسه کننده حذف کردند و موش ها را به آنفولانزا مبتلا کردند، موش ها بیمار شدند اما عطسه نکردند.

با وجود اینکه نورون های عطسه برداشته شده بودند، موش های بیمار واکنش های سرفه مانندی به عفونت آنفولانزا نشان دادند. محققان با استفاده از روش‌های مشابه، پاسخ سرفه مجموعه‌ای از نورون‌ها را در نای که یک ماده شیمیایی سیگنال‌دهنده به نام سوماتوستاتین را بیان می‌کنند، زیر نظر گرفتند.

St. کوین لیو، یکی از نویسندگان این مطالعه، عصب شناس دانشگاه واشنگتن در سنت لوئیس، میسوری، می گوید که ویروس ها خیلی سریع تکامل می یابند. این ممکن است توضیح دهد که چرا دو سیستم جداگانه وجود دارد که می تواند آنها را از دستگاه تنفسی شناسایی و پاک کند.

لیو و همکارانش اکنون می‌خواهند بفهمند پس از عطسه و سرفه چه اتفاقی می‌افتد، چه نورون‌هایی فعال می‌شوند و چه سیگنال‌هایی به مغز می‌فرستند. او فکر می‌کند سیگنال‌های آنها احتمالاً به مرکز کنترل تنفسی مغز می‌رسند، جایی که الگوهای تنفسی را تغییر می‌دهند تا سرفه یا عطسه را تحریک کنند.

سایر نورون های عطسه کننده

پاتریک ارنفورس، عصب شناس از موسسه کارولینسکا در استکهلم، می گوید: «چالش بزرگ بعدی این است که بررسی کنیم که آیا گروه های مشابهی از نورون ها در انسان وجود دارند یا خیر. لیو گفت که شواهد اولیه نشان می‌دهد که چنین است، اما تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

برخی از محققان گمان می کنند که نورون های بیشتری در عطسه و سرفه دخیل هستند که هنوز کشف نشده اند. استفان لیبرلز، عصب شناس حسی در دانشکده پزشکی هاروارد در بوستون، ماساچوست، می گوید که بسیاری از پاسخ ها به اطلاعات حسی توسط بیش از یک دسته از نورون ها تولید می شود و عطسه و سرفه احتمالاً مشابه هستند.

دریک می گوید که سرفه می تواند آنقدر مداوم باشد که باعث غش فرد شود. اما پزشکان هنوز گزینه های خوبی برای درمان سرفه ندارند. مواد افیونی مانند کدئین موثرترین داروهای موجود هستند، اما می توانند افراد را به شدت خواب آلود و معتاد کنند.

دریک می گوید فقدان داروهای موثر می تواند پزشکان را برای تسکین سرفه بی میل کند. او می‌گوید: «امیدواریم با ورود درمان‌های جدید به بازار، آنها طرز فکر ما را در مورد نحوه درمان سرفه و اشتیاق ما برای درمان آن تغییر دهند.»

این مطالعه در مجله Cell منتشر شد.