ملاصدرا درباره شعور گیاهان چه گفت؟

ملاصدرا درباره‌ی آگاهی گیاهان چه می‌گفت؟

ملاصدرا روح و شعور را منحصر به حیوانات و انسان می‌دانست و تأکید می‌کرد که در بسیاری از موارد، جمادات (و گیاهان) به دلیل فقدان اجزای دیگر، فاقد دانش و ادراک هستند.

به گزارش عصر ایرانیان گرش، وی تنها نوعی شعور لامسه را به گیاهان نسبت داد که به گفته برخی از مفسران حکمت متعالیه می توان آن را به وجود نوعی علم و ادراک در گیاهان نیز تعبیر کرد. اما به هر حال مجرد ثابت می کند که روح فقط برای حیوانات و انسان است و رد علم و علم به جمادات روشن است. به گزارش انصاف هابر، این موضع البته نزدیک به دیدگاهی است که در طول تاریخ فیلسوفان مسلمان رواج داشته و طبیعتاً رد پان روان گرایی و وجود ادراک و آگاهی در همه موجودات است.

برخی از مفسران برای توجیه اختلاف نظر نویسنده گفته اند که شاید نظر اصلی وی در این موضع بیان شده باشد و مسائل دیگری که نفی ادراک و علم جامعه است نیز در همین رابطه بیان شده است. نظر. رئیس فیلسوفان. اما با وحدت عالم و معلوم، جدایی از خود و غیره. در موردی که بحث ها با دیدگاه کلی فلاسفه هماهنگ است، اکنون در زیر عنوان فرعی بیان می شود. و در طول یک بحث حاشیه ای در این مورد، اغلب منعکس کننده نوعی اختلاف داخلی است.

علامه طباطبایی در حاشیه جلد هشتم اسفار (ص 164) آخرین دیدگاه صدر المطلحین را تقویت می کند و می کوشد دلایل و توضیحاتی ارائه دهد که وجود جهت واحد در اشیاء مادی را تأیید کند. اما این کار دشواری است و با گفته های قبلی صدرا در تناقض است.

اما حاجی سبزواری معتقد است: «در این قول صدرالمطالحین جهاتی از مسامحه وجود دارد که بر کسی که اصول پیشین را در امور حکیمانه و معقول به یاد داشته باشد، پوشیده نیست…»