مهسا بهادری: وقتی به گیشه و فیلم های بالا نگاه می کنیم، متوجه می شویم که رقابت بسیار فشرده است، در این جدول نام هایی وجود دارد که امکان ندارد مخاطب به این راحتی از کنار آنها رد شود. بهرام افشاری، هوتن شکیبا، نوید محمدزاده، محسن تنابنده، بهرام رادان پژمان جمشیدی و هادی حجازی فر بازیگران سرشناسی هستند که سابقه کار کمدی آنها را می شناسیم.
بازیگرانی که رقابت شدیدی در گیشه داشتند، مثلاً فیلم هفتاد سی که ده روز پیش اکران شد، 31 میلیارد تومان فروخت و 554 هزار تماشاگر را وارد سینما کرد. این فیلم داستان پیرمردی به نام یعقوب را روایت می کند که به گفته پزشک به زودی به دلیل تومور در سرش فوت می کند، مردان میانسالی که 30 میلیارد تومان در بانک ضرر کرده اند. او برای زنده ماندن باید پول را از بانک بگیرد و دریافت کند و بعد بمیرد تا آنها پول را تصاحب کنند و در جیب خود بگذارند.
در رده دوم گیشه نیز مانند هفته گذشته فیلم سریع پز قرار دارد که هفته گذشته با وجود گذشت نزدیک به دو ماه از اکران رامبد جوان در جایگاه دوم قرار گرفت و با 116 هزار بیننده 6 میلیارد تومان فروش داشت. .
فیلم صبحانه با زرافه ها نیز با کمتر از نیمی از مخاطبان مواجه شد و تعداد بینندگان این فیلم از 196 هزار نفر به 87 هزار نفر رسید. این فیلم که 18 آبان اکران شد در هفت روز گذشته به فروش تقریبی 5 میلیارد تومان در گیشه دست یافت.
همچنین به دلیل تعطیلی سینماها، دو فیلم «خیانت» به کارگردانی مسعود کیمیایی و «درگیری» به کارگردانی محمدرضا لطفی از امروز ۲۵ آذرماه اکران شدند.
نکته مهم در اکران های پاییزه ایجاد تنوع ژانری در اکران فیلم هاست. در فیلم اول، در این اثر مسعود کیمیایی، کودتای 28 مرداد و مصدق و دکتر. دغدغه های فاطمی از منظری متفاوت اما تاریخی مطرح شد و 342 نفر زیر نظر قرار گرفتند. من این فیلم را از زمان اکرانش که کمتر از 24 ساعت گذشته است تماشا کردم.
علاوه بر این داستان، فیلم «درگیری» که نگاهی روانشناختی به اسکیزوفرنی دارد، اولین ساخته محمدرضا لطفی است که در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر نیز به نمایش درآمد و امروز ۱۹ نفر را به سینما معرفی کرد. این فیلم داستان مردی را روایت می کند که عاشق زنی می شود.
بحث تنوع در اکران فیلم ها بسیار حائز اهمیت است. وی یکی از مشکلات کنونی سینما را عدم تعادل در اکران آثار می داند و می گوید: اکنون یکی از وظایف شورای سیاست گذاری سازمان سینمایی جزییات و برنامه ریزی است چرا که اگر رئیس سازمان سینمایی این را رها کند. وضعیت به تنهایی اوضاع سینمای ایران بدتر می شود، وضعیت سینما به جایی می رسد که همه ناراضی هستند.» این بدگویی ها در سینما باعث شد که سینما به این وضعیت بیفتد و همه از اینها آشفته شوند. قبل از انقلاب اوضاع تبدیل به فیلم فارسی شد، قبل از انقلاب مردان دست می زدند و زنان در کاباره می رقصیدند، اما الان کاملاً شده است. برعکس، زنان دست می زنند، مردان می رقصند، این باعث می شود همه فکر کنند جامعه ما این گونه است، در حالی که این سینما آینه روشنی در مقابل سینمای ایران و جامعه ایران نیست.
وی نقش سیاست گذاران در اکران فیلم ها را این گونه توضیح داد: به نظر من سیاست گذاران با دادن مجوز ساخت به این فیلم های کمدی به سینمای ایران خیانت کردند و باعث تشویق این نوع نگرش شدند، من نمی گویم این چنین است. نه سینما، بلکه باید تعادل برقرار شود، یعنی در کنار هر فیلم کمدی، فیلمهای دیگری هم داریم.» «باید طوری باشد که خانواده وقتی میخواهند انتخاب کنند مجبور نباشند این فیلمها را ببینند. پر از دیالوگ های مسخره است.”
رقابت تنگاتنگ آثار کودک با کمدی
نکته جالب در مورد تولیداتی که در گیشه هفته گذشته در رتبه های چهارم، پنجم، ششم و حتی هفتم قرار گرفتند این است که هر سه اثر متعلق به سینمای کودک، دو انیمیشن و هر کدام یک فیلم کودک و نوجوان است.
فیلم سینمایی «باغ کیانوش» به کارگردانی رضا کشاورز از 18 آبان ماه اکران خود در هفته گذشته با 75 هزار بلیت فروشی همواره در رده پنج کشور قرار گرفته است. و سود 3 میلیارد تومانی رتبه چهارم را به خود اختصاص داد.
انیمیشن سینمایی «بابایی قهرمان» که چهارم مهرماه اکران شد و در هفت روز گذشته با ۶۷ هزار بیننده اکران شد، با فروش ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان در گیشه رکوردشکنی کرد.
انیمیشن «شنگول و مغول» با امضای کیانوش دالوند و فرزاد دالوند 47 هزار بلیت فروخت و 2 میلیارد و 400 میلیون بیننده را وارد سینما کرد.
در این میان نمی توان فیلم «شهر گربه ها 2» ساخته سیدجواد هاشمی را که با فروش 330 میلیون تومانی در بین 10 فیلم پربیننده هفته گذشته قرار گرفت، نادیده گرفت.
این نشان می دهد که اگر دقت کنید پتانسیل رقابتی سینمای کودک بسیار بالاست. سینمای کودک و نوجوان ایران امروز بیش از هر زمان دیگری نیازمند توجه و حمایت است. نبود محتوای فرهنگی مناسب برای کودکان و نوجوانان باعث دور شدن نسل های جدید از سینما شده است.
سینمای کودک ایران از بدو پیدایش همواره بین دو موقعیت متناقض در نوسان بوده است. از دوره های پر رونق و شکوه تا دوره های رکود و فراموشی. این وضعیت دوگانه حاصل ترکیبی از عوامل اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی است که به شکلی پیچیده بر این سینما تأثیر می گذارد.
از سوی دیگر سیاست های فرهنگی و اقتصادی نیز نقش مهمی در این بحران داشت. در حالی که سینمای کودک نیازمند حمایت جدی و برنامه ریزی بلندمدت است، توجه به اولویت های بعدی معطوف شده و تا حدودی به حال خود رها شده است. گاهی تلاش هایی برای احیای این سینما صورت می گرفت که این تلاش ها یا ناتمام ماند یا به دلیل نبود زیرساخت های لازم ناکام ماند.
امیرحسین علم الهدی منتقد سینما در پاسخ به این سوال که آیا انیمیشن پس از این اتفاق جایگاه خود را در سینمای ایران باز کرده است، به انتخابتو گفت: فکر می کنم حدود سه سال طول کشید تا انیمیشن جای خود را بگیرد، این یک قدم در سینمای ایران است اما همچنان به نظر میرسد تعداد انیمیشنها کم است.
سپس در رتبه های هشتم، نهم و دهم «کانون مفتی»، «پول و پارتی» و «کلب رقه» قرار دارند.
تحقیقات نشان داده است که در بین 10 اثر پرفروش از ابتدای سال، فیلم های اجتماعی سهم، فیلم های تاریخی سهم، انیمیشن سهم دارند و هفت اثر باقی مانده متعلق به ژانر کمدی هستند.
از ابتدای امسال رتبه های اول تا دهم به ترتیب فروش «تگزاس 3»، «کویک پز»، «تمساح خونین»، «مست عاشق»، «پول و مهمانی»، «شرم» بودند. 2»، «صبحانه با زرافه ها»، «سال گربه»، «قهرمان بابی» و «بیبدن»
۲۴۵۲۴۵
گردآوری شده از رسانه خبر آنلاین
ارسال پاسخ