میدونی گرمله. چشمه هایی که در نقطه صفر حدی می جوشند

میدونی گرمله چشمه هایی که در نقطه صفر حدی می

انتخابتو، آنطور که الی گشت نوشت، روستای هانی گرملا در دل اورامانات خودنمایی می کند، جایی که کوه ها آسمان را در آغوش می گیرند و چشمه ها زندگی را زمزمه می کنند.

سفر به کشور چشمه های آب گرم

نام گرمله از دو کلمه “Hane” به معنی بهار و “Görmele” به معنای گرما تشکیل شده است. گویی این نام حکایتی از راز این سرزمین ها دارد. چشمه ای که در دل روستا می جوشد و آب گرم و زلال به ارمغان می آورد مایه حیات و سرزندگی این منطقه است.

می دانید مردم گرمله نسلی شجاع و پرتلاش هستند که با طبیعت خشن و سرد این سرزمین ها سازگار شده اند. آنها با دستان پر مهر خود از این چشمه، قلب تپنده روستا محافظت می کنند و از آن برای آبیاری مزارع و استفاده روزمره استفاده می کنند.

طبیعت بکر، نگینی در اورامانات

می دانید، گرمله مانند یک نقاشی طبیعت است. کوه های مرتفع، دره های عمیق و سرسبز، باغ های پر از درختان میوه و چشمه های جوشان چشم انداز بی نظیری را خلق کرده اند. با هر قدمی که در این سرزمین ها برمی دارید، گویی با راز جدیدی از طبیعت روبرو می شوید.

هانی گرمله در بهار به بهشت ​​گل های رنگارنگ تبدیل می شود. عطر گلها در فضا می پیچد و صدای پرندگان سمفونی طبیعت را نوازش می دهد. در تابستان خنکی نسیم کوهستان گرما را از هوا می گیرد و در پاییز برگ های درختان به رنگ های گرم تبدیل می شوند و منظره ای باشکوه ایجاد می کنند. می دانید، زمستان های گرمله سرد و سفید است، اما زیبایی یخچال ها و کوه های پوشیده از برف هرگز از چشم رهگذران پنهان نمی ماند.

مردمی خونگرم، دبیران فرهنگ و تاریخ

مردم هانی گرمله به مهمان نوازی و اصالت شهرت دارند. آنها با آغوش باز پذیرای گردشگران هستند و با چای داغ و نان محلی خستگی سفر را برطرف می کنند. گویش هورامی (کردی) زبان مردم این سرزمین هاست و می توان ردپایی از تاریخ و فرهنگ غنی این سرزمین ها را در گفتار آنها یافت.

می دانید، هنوز آثار زندگی سنتی در گرمله دیده می شود. زنان روستا لباس های رنگارنگ محلی می پوشند و در خانه قالی و قالی می بافند و مردان در مزارع و باغ ها کار می کنند.

جاذبه های گردشگری در انتظار شماست

هانی گرمله جاذبه های گردشگری زیادی برای کاوش و لذت بردن دارد. از جمله این جاذبه ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • امامزاده محمد گیبی: یکی از مکان های مهم روستا برای بازدید
  • منابع طبیعی: چشمه مرگ یا قلابی (هانه مرو)، چشمه میدان، چشمه خانم، چشمه آلوچه (هالوچه)، چشمه دای سلیم، چشمه حاجی عثمان، چشمه حاجی حامد، چشمه محمد ویس و چشمه سلیمان بیگ.
  • باغ ها و کوه ها: زیستگاه گونه های مختلف گیاهی و جانوری
  • پوشش حیوانات: بز کوهی، گرگ، خوک، سمور سمور، خرگوش، کبک و عقاب

بهترین زمان برای سفر

بهترین زمان برای سفر به گرمله بهار و تابستان است. آب و هوای معتدل و مساعد در این فصول، طبیعت بکر و مناظر زیبا، فرهنگ غنی و مردم صمیمی جذابیت خاصی به این روستا می بخشد.

جاده گرمله کجاست؟

هانی گرمله در استان کردستان و منطقه زیبای اورامان واقع شده است. برای رسیدن به این روستا باید از جاده های کوهستانی عبور کنید که سفری جذاب و شگفت انگیز را برای شما به ارمغان می آورد.

میدونی گرمله.  چشمه هایی که در نقطه صفر حدی می جوشند

به گزارش سلامنو