هزینه ساخت انیمیشن حداقل 80 میلیارد تومان است/ کارشناسان این حوزه مهاجرت می کنند

چرا بچه باهوش می تواند در اسرائیل اکران شود؟ اما

مهسا بهادری: جریان انیمیشن سینمایی از دهه 90 شکل جدیدی به خود گرفت، آغاز این مسیر انیمیشن «شاهزاده روم» به کارگردانی هادی محمدیان و تهیه کنندگی حامد جعفری بود که بیش از 4.6 میلیارد تومان فروش داشت و استعدادهایش افزایش یافت. ویژگی های این نوع سینما برای مدیران نمایان شد. همچنین انیمیشن هایی چون «بنیامین»، «فیلشاه»، «لوپتو»، «بچه باهوش» و «پسر دلفین» حضور پررنگی در چرخه اکران داشتند و بار دیگر نشان دادند که فروش تنها تضمین نیست. آنها فیلم های کمدی تضمینی ندارند.

با این حال این روزها انیمیشن «بابایی قهرمان» به کارگردانی حسین صفارزادگان و میشم حسینی و تهیه کنندگی محمدمهدی مشکوری در حال اکران است و نکته مهم در مورد آن فروش 5 میلیاردی آن تنها در چهار روز است. و با شکستن رکورد باکس آفیس با ۷۰۰ میلیون تومان از «تگزاس ۳» پیشی گرفت.

پس از این مبحث که اهمیت انیمه در سینمای ایران و جایگاه کنونی آن توضیح داده می شود، با امیرحسین علم الهادی منتقد و کارشناس سینما گفت و گو کرده ایم که در ادامه می خوانید.

به نظر شما انیمیشن در سینمای ایران جایگاه خود را دارد؟

فکر می کنم حدود سه سال است که انیمیشن در سینمای ایران جایگاهی دارد که حرکت رو به جلو است، اما باز هم تعداد انیمیشن ها کم به نظر می رسد. نکته اینجاست که انیمیشن کلید سینمای کودک در تمام دنیاست.

چرا بیشتر انیمیشن ها متعلق به سازمان های دولتی است؟

مهم ترین مسئله در بحث های انیمیشن این است که هزینه هر دقیقه انیمیشن بین 500 تا 700 میلیون تومان است و برای یک فیلم 100 دقیقه ای باید حدود 80 میلیارد تومان هزینه کرد. دلیلش این است که تولید یک انیمیشن حداقل دو سال طول می کشد و این داستان با اتفاقاتی برای بخش خصوصی مواجه است، بنابراین بیشتر موسسات یا بخش خصوصی با توانایی جذب سرمایه باید بروند. ما به انیمیشن روی می آوریم.
حمایت نهادها از این بخش قابل تحسین است، اما بخش خصوصی اغلب برای چنین هزینه هایی پرداخت نمی کند زیرا بازپرداخت پول پس از تقریبا دو سال بسیار دشوار است.

چقدر از بحث های فروش با تعامل با صنعت بین المللی افزایش می یابد؟

همچنان معتقدم سینمای ایران برای ادامه حیات چاره ای جز فکر و تعامل در بازار بین المللی مانند همه صنایع ندارد و تا زمانی که مشکلات سیاست خارجی ما حل نشود سینمای ایران نمی تواند با قدرت بیشتری وارد بازارهای خارجی شود.

البته در این میان تلاش هایی هم انجام شد، مثلاً «بچه باهوش»، «پسر دلفین» و همان «بابای کهرمان» در خارج از کشور اکران شد، البته سازندگان باید توضیح دهند که اکران بین المللی تا چه حد بوده است. در این رابطه آنها توانستند پول را پس دهند. باز هم به نکته اول اشاره می کنم که اگر بخواهیم در زمینه انیمیشن تاثیرگذار باشیم در گام اول باید با بازارهای جهانی تعامل داشته باشیم و این نکته را فراموش نکنیم که بیشتر اتفاقات در مرحله دوم رخ می دهد. . تولیدکنندگان انیمیشن مورد توجه بازارهای جهانی مانند امارات، قطر، عمان و ترکیه هستند و متاسفانه شاهد مهاجرت گسترده تکنسین ها و فعالان این بخش هستیم. اگر این بخش مهاجرت نکند ترجیح می دهد تجارت خود را به دلار انجام دهد نه ریالی.

یک هفته از اکران انیمیشن «قهرمان بابایی» می گذرد و در این مدت در رتبه دوم گیشه قرار گرفته است. آیا این بدان معناست که سینما برای پیشرفت به انیمیشن نیاز دارد؟

حتی اگر به سینمای آمریکا هم نگاه کنید، متوجه می شوید که وقتی گیر می کند، انیمیشن برایش راهگشاست چون سینما می تواند به جای اینکه بچه ای به سینما برود، خانواده ها را به سینما بیاورد. سه چهار نفر به سینما می روند که نشان می دهد سرمایه گذاری در حوزه انیمیشن می تواند بسیار موثر باشد اما در این زمینه موانع جدی وجود دارد.

این مشکلات مربوط به چیست؟

یکی از مهمترین مسائل هزینه های بالای تولید است، دوم جذب کارشناسان به بخش بازارهای بین المللی، موضوع دوم عدم وجود سرمایه گذار مناسب برای این بخش است، اما دلایل مهم دیگری نیز وجود دارد.

۲۴۵۲۴۵

گردآوری شده از رسانه خبر آنلاین