واکسن آنفولانزا از 6 ماهگی تا 6 سالگی اجباری است

واکسن آنفولانزا از 6 ماهگی تا 6 سالگی اجباری است

رویا کلیشادی وی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، پیشگیری از ابتلای کودکان به بیماری را یکی از اولویت ها و یکی از راه های پیشگیری را واکسیناسیون دانست. اولین واکسنی که هر فردی دریافت می کند شیر مادر است و کودک با خوردن شیر مادر قسمت زیادی از سیستم ایمنی بدن خود را به دست می آورد.

بر اساس پروتکل کشور، پس از شیر مادر که بهترین واکسن برای کودکان است، بسته به سن کودکان واکسن هایی به آنها تزریق می شود و به صورت دوره ای تزریق می شود، اما در سال های اخیر برخی از افراد واکسن زده شده اند. ضد واکسیناسیون پیشنهادات غیر علمی می دادند که خانواده ها را نگران می کرد.

این متخصص کودک و نوجوان با بیان اینکه گاهی دیده می شود که برخی از خانواده ها به دلیل توصیه های غیرعلمی ضد واکسن ها حتی فرزندان خود را واکسینه نمی کنند، اظهار داشت: تمامی موارد فوق در شرایطی رخ می دهد که خانواده ها نباید از این واکسن استفاده کنند. نگران واکسیناسیون

کلیشادی وی ادامه داد: علائم برخی از بیماری های ویروسی ممکن است خود به خود برطرف شود، اما اگر فردی به بیماری های جدی مانند فلج اطفال مبتلا شود، دچار عوارض دائمی می شود، بنابراین خانواده ها هرگز توصیه های غیر علمی مردم را رعایت نکنند. ضد واکسیناسیون کودک خود را واکسینه نکنید.

واکسیناسیون در چند ماه اخیر، با تاکید بر لزوم واکسیناسیون روتین برای کودکان برای پیشگیری از ابتلا به بیماری های جدی پنوموکوک این واکسن در دسته واکسن های معمول قرار می گیرد و از سن دو ماهگی برای کودکان تازه متولد شده تجویز می شود.

این متخصص کودک و نوجوان افزود: علاوه بر واکسیناسیون های روتین برای کودکان می توان تزریق دوره ای برخی از واکسن ها مانند واکسن آنفولانزا را نیز انجام داد. بحث برانگیز به همین دلیل به خانواده ها توصیه می شود فرزندان خود را واکسینه کنند.

کلیشادی وی افزود: تزریق واکسن آنفولانزا از 6 ماهگی تا 6 سالگی اجباری است و موارد خاصی برای افراد بالای 6 سال، مصرف کنندگان داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی، مبتلایان به بیماری های زمینه ای، افراد بالای 60 سال وجود دارد. و افراد با سیستم ایمنی سرکوب شده. توصیه می شود افرادی که با کودکان و سالمندان در تماس نزدیک هستند واکسن آنفولانزا را دریافت کنند.

وی با اشاره به اینکه واکسن آنفولانزا تا حد زیادی از ابتلای افراد به این بیماری جلوگیری می کند، تصریح کرد: واکسن آنفولانزا باید به طور کامل تزریق شود و کودکان زیر هشت سال که اولین سال تزریق این واکسن هستند باید تکرار شود. تزریق به مدت یک ماه