پاسخ طالبان به مریل استریپ: ما به زنان احترام می گذاریم و آنها را با گربه ها مقایسه نمی کنیم

پاسخ طالبان به مریل استریپ ما به زنان احترام می

اظهارات مریل استریپ هنرپیشه هالیوود مبنی بر اینکه گربه ها و سنجاب ها آزادتر از زنان و دختران افغان هستند واکنش مقامات طالبان را در پی داشت.

استریپ در نشستی در سازمان ملل از جهان خواست تا به حقوق زنان و دختران افغان توجه کند. او آنچه را که برای زنان افغان در رژیم طالبان اتفاق افتاد، «خفگی آرام نیمی از جمعیت» توصیف کرد.

او گفت: «امروز در کابل، یک گربه ماده از یک زن آزادی بیشتری دارد. یک گربه می تواند دراز بکشد و خورشید را روی صورت خود احساس کند، یک سنجاب را در پارک دنبال کند. امروزه در افغانستان، سنجاب بیش از یک دختر حقوق دارد، زیرا طالبان پارک های عمومی را به روی زنان و دختران بسته است. ممکن است یک پرنده در کابل آواز بخواند، اما یک دختر و یک زن اجازه حضور در انظار عمومی را ندارند. “این یک چیز باورنکردنی است، سرکوب قوانین طبیعت.”

با این حال، سهیل شاهین، رئیس دفتر سیاسی طالبان در قطر، ادعای مریل استریپ را بی‌اساس دانسته و گفته است که حقوق زنان در افغانستان در چارچوب شرع اسلامی تضمین می‌شود.

آقای شاهین در مصاحبه ای با رادیو بی بی سی افغانستان گفت: “هیچ کس حقوقی را که اسلام برای زنان قائل است انکار نمی کند و ما به طور کلی به زنان به ویژه به عنوان مادر، خواهر و همسر احترام می گذاریم، اما آنها را با گربه ها مقایسه نمی کنیم. آنها چنین کرده اند. “هزاران زن اکنون در وزارت صحت عامه، معارف و وزارت امور داخله کار می کنند و بسیاری از آنها در بخش خصوصی و تجارت آزاد هستند.”

اظهارات خانم استریپ روز دوشنبه بیان شد. یک ماه پیش، حکومت طالبان قانون جدیدی مشتمل بر یک مقدمه، چهار فصل و 35 ماده در امر به معروف و نهی از منکر را امضا کرد.

این قوانین، از جمله، بیان می‌کنند که صدای زنان دیگر در انظار عمومی شنیده نمی‌شود و آنها اجازه ندارند مستقیماً به مردانی که از نظر خونی یا ازدواج با آنها ارتباط ندارند، نگاه کنند.

این اقدامات به مجموعه ای از محدودیت هایی که طالبان از زمان بازگشت آنها به قدرت در سه سال پیش بر زنان و دختران افغان اعمال کرده است، می افزاید.

زنان هنگام خروج از خانه باید صورت و بدن خود را کاملا بپوشانند. همچنین از رفتن زنان و دختران به دبیرستان ها، دانشگاه ها، پارک ها، سالن های ورزشی و باشگاه های ورزشی جلوگیری می شود.

مریل استریپ گفت که طالبان با صدور بیش از 100 فرمان “عملاً نیمی از جمعیت کشور را زندانی کردند” و جامعه جهانی باید این روند را متوقف کند.

در سال‌های قبل از به قدرت رسیدن طالبان برای دو دوره، زنان زیادی نماینده پارلمان بودند و در مناصب عالی دولتی بودند و زنان توانستند مشاغل زیادی به‌ویژه در دهه 1970 به دست آورند.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد که در این مراسم شرکت کرده بود، گفت که افغانستان بدون زنان تحصیل کرده و شاغل، “هرگز جایگاهی را که شایسته آن است در صحنه جهانی به دست نخواهد آورد.”

کشورهای غربی به رهبری ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا قوانین جدید را محکوم کردند، اما دولت طالبان از این فرمان دفاع کرد و گفت که این فرمان مطابق با قوانین شرعی است.

حکومت طالبان همچنین گفته است که در تلاش است تا سیستم آموزشی را به منظور «سازگاری بیشتر با شریعت اسلامی» تغییر دهد و بارها وعده داده است که پس از رفع این مشکلات، زنان مجدداً در مدارس و دانشگاه ها پذیرفته خواهند شد. با این حال، تا به امروز هیچ اقدامی انجام نشده است.

5655

گردآوری شده از رسانه خبر آنلاین