چاپالی کباب; غذاهای خوشمزه افغانی

چاپالی کباب غذاهای خوشمزه افغانی

چاپالی کباب غذاهای خوشمزه افغانی

برای فرار امروزه طرفداران بسیاری از غذاهای بین المللی و مدرن وجود دارد. برخلاف گذشته، مردم تمایلی به امتحان کردن غذاهای دیگری به جز غذاهای سنتی مانند خورش، برنج، آبگوشت و آش نداشتند. در دنیای امروز با توسعه اینترنت و گسترش فضای مجازی، مردم با انواع غذاهای کشورهای مختلف دنیا آشنا شده و در برخی از رستوران ها نیز سرو می شوند. ضمناً غذاهای ترکی، عربی و افغانی بسیار لذیذ و معروف هستند و به دلیل هم مرز بودن و نزدیکی فرهنگی با ایران، محبوبیت این غذاها در بین ایرانیان بیشتر از غذاهای سایر کشورهاست. چاپلی کباب شبیه کتلت خودمان یا شامی کباب است که در آن گوشت را با فلفل دلمه ای، فلفل، شوید تازه و … مزه دار می کنند. یک نوع غذای افغانی خوشمزه و خوش طعم است که از ترکیب با آن تهیه می شود. اگر می خواهید این غذای لذیذ افغانی را به راحتی در خانه تهیه کنید، با این مقاله توضیح چاپلی کباب همراه باشید.

مواد مورد نیاز

گوشت چرخ کرده: 250 گرم
پیازچه: 6 عدد
فلفل دلمه ای قرمز: نصف 1
فلفل تند کاپی: 1 عدد
آرد گندم: نصف پیمانه
گشنیز تازه و خرد شده: نصف فنجان
پودر تخم گشنیز: 1 قاشق غذاخوری
نمک: به میزان لازم
روغن: به میزان لازم

چگونه تهیه می شود

برای تهیه این کباب شامی خوشمزه ابتدا پیاز، فلفل قرمز و فلفل تند را خیلی ریز خرد کرده و به گوشت چرخ کرده اضافه کنید. حالا شوید تازه، پودر تخم گشنیز آسیاب شده، آرد گندم و نمک را به مواد اضافه کنید و با دست خوب هم بزنید تا کاملا مخلوط شوند. سس آماده شده را به مدت نیم ساعت در یخچال استراحت دهید سپس یک تکه سس به اندازه نارنگی بردارید و در کف دست فرم دهید و دو طرف شامی را در روغن داغ سرخ کنید و نوش جان کنید.

نکات برجسته
چپلی کباب در اصل یک غذای تند و تند است. اگر غذای تند نمی‌خواهید، می‌توانید به جای فلفل دلمه‌ای تند هنگام تهیه کباب چپل از فلفل سبز شیرین استفاده کنید.
به جای پیازچه می توانید از پیاز سفید استفاده کنید که طعم قوی تری دارد.
– همانطور که می دانید فلفل دلمه ای سبزی بسیار خاصی است که مصرف آن به همه به خصوص کودکان توصیه می شود. این سبزی دارای سه رنگ سبز، زرد و قرمز است و طعم رنگ سبز آن قوی تر است. فلفل دلمه ای که به دلیل ویتامین هایی که دارد منبع سرماخوردگی است در درمان کم خونی، محافظت از چشم، تقویت حس بینایی و رفع یبوست نیز بسیار مفید است. کف فلفل دلمه ای برآمدگی هایی دارد. فلفل دلمه ای با چهار برآمدگی در قسمت پایین فلفل ماده است. فلفل دلمه ای بسته بندی شده تخم مرغی است و طعم شیرینی دارد. به همین دلیل برای تهیه سالاد و غذاهای خام بیشتر از فلفل نر مناسب است. فلفل دلمه ای با سه برآمدگی در پایین نر است. تخم مرغ کمتری دارد و تندتر است. برای پخت و پز استفاده می شود و در آشپزی کاربرد بیشتری دارد. برعکس فلفل شیرین ماده بعد از تفت دادن و پختن تلخ نمی شود و خوشمزه باقی می ماند.