چرا ابریشم رها شد؟

چرا ابریشم رها شد؟

مدیر کاوش در تپه سیلک گفت: در فصل سوم کاوش دو هدف تحقیق و نمایش را دنبال خواهیم کرد. دلایل رها شدن ابریشم مهم ترین سوال ماست، ما می خواهیم آثاری را که می توان در معرض دید بازدیدکنندگان قرار داد حفظ کنیم و در آینده در راه پله ای به نمایش بگذاریم تا همه ببینند.

انتخابتو به نقل از ایسنا، این فصل از کاوش های ایپک در این تپه باستانی که از سال 1401 زیر نظر دو باستان شناس جبرائیل نوکنده (از موزه ملی ایران) بوده است، مرحله سوم بازنگری را تشکیل می دهد. برنامه ریزی کنید. و جواد حسین زاده (از دانشگاه کاشان و مدیر پایگاه میراث فرهنگی پژا) آغاز به کار کرد. طرح بازنگری ایپک ابتدا توسط دکتر روانشاد، باستان شناس ارشد و استاد دانشگاه تهران و با هدف ساماندهی مجدد این محوطه متروکه در پی کاوش های رومن گیرشمن باستان شناس فرانسوی مطرح شد. صادق ملک توسط شهمیرزادی پیشنهاد و تأسیس شد.

گریشمن سه فصل تحقیقاتی را در سالهای 1933، 1934 و 1937 در پجا انجام داد و دکتر. طرح بازنگری ملک شهمیرزادی با هدف پاسخگویی به سؤالات پژوهشی ناشی از رویکردهای جدیدتر نسبت به 70 سال پیش است. دکتر ملک شاهرمیرزادی فاز اول این پروژه را بین سال های 1380 تا 1384 انجام داد و فاز دوم آن در سال های 1387 و 1388 به سرپرستی حسن فضلی نشلی ادامه یافت و در حال حاضر فاز سوم این پروژه در حال اجراست.

نمایی از کارگاه اکتشاف Tiyesilk

جواد حسین زاده به اشتراک گذاشته شده با گابریل نوکنده او مسئول حفاری های ابریشم است.وی درباره فاز سوم طرح بازنگری که در حال حاضر با حضور جمعی حدود 20 نفره از کاشان، تهران، تربیت مدرس، شهید بهشتی، هنر اصفهان و دانشگاه نیشابور در حال انجام است، به خبرنگار ایسنا، توضیح داد: در سال گذشته و امسال سال ششمین سیکل سیلک است که آخرین دوره سکونت در این منطقه (حدود 2800 تا 2600 سال پیش) است و امیدواریم طی سه سال آینده بتوانیم کار در این منطقه را ادامه دهیم.

وی با بیان اینکه آثار به دست آمده از زیر زمین در این مدت برای بازدید عموم نگهداری می شود، ادامه داد: آثار قابل نمایش از باد و باران محافظت می شود و پس از آن سقف ثابت، نورپردازی و تابلوهایی برای عموم ارائه می شود. بازدید کنید.

سوالی که 2500 سال است بی پاسخ مانده است مصنوعات یافت شده در جستجوهای ابریشم

وی گفت: از 8000 سال پیش تا 2500 سال پیش تداوم خوبی در ابریشم وجود دارد و ما از یافته های خود برای پاسخ به سوالات جدید با کمک روش ها و آزمایش هایی که قبلا وجود نداشت استفاده کردیم تا اقتصاد، معیشت، فناوری را بازسازی کنیم. و شرایط صنعتی، و همچنین بازسازی شرایط تجاری و تجاری، ساختارهای سیاسی و اجتماعی. در صورت امکان، باورها، جهان بینی مردم و آنچه را که به عنوان فرهنگ از گذشته آنها می شناسیم، بازسازی خواهیم کرد. امیدواریم به دو هدفی که در مرحله سوم طرح بازنگری (تحقیق و نمایش) داشتیم برسیم.

حسین زاده در پاسخ به این سوال که آیا در این کاوش ها دلایل مهجوریت و مهاجرت قوم سیلک بررسی می شود؟ در سوال: در حین کار بر روی دوره ششم ابریشم، مهمترین سوال برای ما این است که چرا ابریشم کنار گذاشته شد؟ این امر دلایل مختلفی دارد، از دلایل اقلیمی و طبیعی گرفته تا مشکلات فرهنگی. البته در پجا هیچ نشانه ای از وخامت و وخامت اوضاع اقتصادی مردم نمی بینیم. از سوی دیگر شواهد اقلیمی نشان می دهد که بحران خاصی در منطقه وجود نداشته است، زیرا هخامنشیان 100 سال بعد ظهور کرده و حدود 200 سال در اوج زندگی خود بوده اند. در دوره ششم ابریشم بسیار توسعه یافته بود. کارگاه داشتند، قبرها و سفال ها خوب بود، نمی توان گفت مردم در تنگنا بودند، حتی کارهای عام المنفعه انجام می دادند.

وی ادامه داد: فکر می کنیم شاید برخی مشکلات سیاسی و اجتماعی منجر به رها شدن ایپک شده و یا اینکه این منطقه ظرفیت ادامه سکونت نشینی را نداشته است. در حال حاضر نمی توان با جمع آوری تمام اطلاعات به این سوال پاسخ دقیق داد. نظر من این است که ممکن است یک اتفاق سیاسی باعث رها شدن ایپک در این مدت شده باشد.

سوالی که 2500 سال است بی پاسخ مانده است مصنوعات یافت شده در جستجوهای ابریشم

وی در پاسخ به این سوال که چگونه می توان ردپای رویدادهای سیاسی را در یافته های کاوش جستجو کرد؟ وی گفت: این نشانه ها را مستقیماً در کاوش نمی توان یافت، اما با استفاده از یافته ها می توان استنباط کرد، مثلاً می بینید که رونق منطقه تا حدود 2500 سال پیش یعنی تا آن دوره ادامه داشت. پادشاهی آشور از بین النهرین به ایران نقل مکان کرد و کوروش و سلسله هخامنشی به فکر گسترش قلمرو خود افتادند، کشوری که شاید بتوان ارتباطی بین متروک شدن بسیاری از مکان ها و فتوحات سرزمینی در این دوره برقرار کرد.

سوالی که 2500 سال است بی پاسخ مانده است خرابه های یک کارگاه صنعتی

به گزارش ایتنا، در کاوش های انجام شده در ایپک در سال گذشته و امسال تعدادی کارگاه صنعتی مربوط به دوره ایپک ششم (حدود 2800 تا 2600 سال پیش) از جمله محل دفن کارگاه ها، ابزار و تجهیزات مربوط به فعالیت های صنعتی کشف شد. صنعت فلزکاری در ایران در این دوره تاریخی بسیار توسعه یافته بود و آثار فراوانی از خنجر گرفته تا تزئینات و زیور آلات و وسایل حیوانی در آبادی ها و مقبره های کشور یافت شد.

حسین زاده با اشاره به اهمیت آثار کشف شده در کاوش های اخیر در پجا گفت: تاکنون آثار بسیار کمی در ارتباط با فعالیت های صنعتی که منجر به تولید آثار شد، داشتیم. سال گذشته و امسال برای اولین بار مکان های شگفت انگیزی را پیدا کردیم که در آن فعالیت های صنعتی در پجا در حال انجام است.

وی ادامه داد: امسال دو کارگاه صنعتی با اجاق یا تنور پیدا کردیم. ابزار سنگی مرتبط با فعالیت متالورژی، دمیدن لوله در کوره و سرباره باقی مانده از این فعالیت مهم ترین یافته های ما در این فصل است. پس از ثبت این یافته‌های میدانی و تهیه گزارش، به سراغ متون و تولیدات فکری رها شده قبلی می‌رویم تا نگاهی عمیق‌تر و جدیدتر پیدا کنیم و این یافته‌ها را به روایت‌هایی که در آن زمان در تاریخ ایران وجود داشت تزریق کنیم. بیا از این به بعد یه دوره بگیریم

سوالی که 2500 سال است بی پاسخ مانده است خرابه های یک کارگاه صنعتی

پس از بررسی، مدیر کاوش های ایپک پرسید که آیا لایه های تاریخی مانند قسمتی از تپه ای که گریشمن کاوش کرده است تخریب می شود یا هر لایه حفظ می شود؟ گفت: این کارگاه فلزی را نگه می داریم و به سمت پایین حرکت می کنیم. می خواهیم از بالا به پایین برویم. لایه های بالایی تپه ای که روی آن کار می کنیم به 2500 سال قبل برمی گردد و اگر یک پله پایین بیاییم به 6300 سال پیش می رسیم. در نهایت، یکی از اهداف ما حفظ تکامل معماری و مصنوعات برای نمایش عمومی، مانند تپه است.

سوالی که 2500 سال است بی پاسخ مانده است

به گفته باستان شناسان، شهر باستانی پجا که دارای لایه های فرهنگی به دوران پیش از تاریخ، آغاز عیلام و عصر آهن است، گنجینه ای ارزشمند از میراث و دانش است که می تواند به باستان شناسان کمک کند تا تحولات جوامع بشری را دنبال کنند. . با وجود تحقیقات انجام شده، اطلاعات محققان در مورد این دوره هنوز اندک و ناقص است. باستان شناسان همچنان در تلاش برای یافتن شواهدی از وضعیت ایپک در دوره های پنجم و ششم (آخرین مراحل استقرار این تپه) هستند.

تپه سیلک در بخش کاشان استان اصفهان قرار دارد و در تاریخ 24 شهریور 1310 با شماره 38 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است. قدمت این منطقه به جز دو تپه شمالی و جنوبی و عصر برنز به قبل از میلاد مسیح می رسد. این مکان متشکل از گورستان های متعددی است که در آن آثاری از هزاره هفتم قبل از میلاد تا اوایل دوره هخامنشی کشف و در بسیاری از موزه های بزرگ به نمایش گذاشته شده است.

به گزارش سلامنو