چرا خلبان ها ریش ندارند؟

چرا خلبان ها ریش ندارند؟

بسیاری از خطوط هوایی پیشرو جهان قوانین سختگیرانه ای در مورد موهای صورت خلبانان دارند. پس دلیل این امر چیست و چرا خلبانان نباید ریش بگذارند؟

روزیاتو گزارش داد که اکثر خطوط هوایی بزرگ جهان قوانین سختگیرانه ای در مورد موهای صورت دارند، اگرچه این موضوع هیچ ارتباطی با مقررات اداره هوانوردی فدرال (FAA) ندارد. به عنوان مثال، خطوط هوایی امریکن، خلبانان را ملزم می کند که قبل از انجام وظیفه، ریش خود را بتراشند.

سخنگوی این شرکت هواپیمایی می‌گوید: ما به خلبانان نالایق اجازه انجام وظایف خود را نمی‌دهیم، این در واقع به دلیل مسائل ایمنی است. ایمنی یکی از مهمترین مسائل صنعت ماست.

نیروی G چیست و چگونه بر بدن خلبان تاثیر می گذارد؟

امریکن ایرلاینز حتی به مسافران ریشو اجازه نمی دهد نزدیک درهای خروج اضطراری بنشینند. برخی از خطوط هوایی تنها در صورت داشتن ریش از نشستن شما در نزدیکی درهای خروج اضطراری جلوگیری می کنند.

این ربطی به مد ندارد. بلکه بر اساس یک مطالعه در سال 1987 در مورد ماسک و ریش است. بر اساس این تحقیقات، ریش می تواند عملکرد ماسک های اکسیژن را کاهش دهد. علاوه بر این، بسیاری از مطالعات دیگر صحت این ادعا را تایید کرده اند.

بر اساس نتایج یکی از این مطالعات که سه ماسک را که معمولاً توسط خدمه پرواز استفاده می‌شود مورد بررسی قرار داد، اگر فردی که از این ماسک‌ها استفاده می‌کند دارای ریش در ناحیه‌ای باشد که صورتش را لمس می‌کند، اثربخشی ماسک آشکار می‌شود. ماسک اکسیژن برایش کم می شود. میزان کاهش کارایی ماسک اکسیژن ارتباط مستقیمی با طول موهای صورت دارد.

بر اساس نتایج یک مطالعه دیگر، ریش های تزئینی که به طور کامل زیر ماسک قرار می گیرند، بین 16 تا 67 درصد باعث نشت اکسیژن از ماسک می شوند. در مثال خدمه، این میزان با افزایش فعالیت بدنی افزایش می یابد و در نتیجه نرخ تنفس افزایش می یابد.

اکثر خطوط هوایی محدودیتی برای موهای صورت برای مسافران خود اعمال نمی کنند و بسیار نادر است که مسافران کارهای پیچیده ای مانند پرواز هواپیما را انجام دهند. با این حال، کاهش جریان اکسیژن به دلیل ریش پرپشت می تواند برای مسافران در شرایط اضطراری خطرناک باشد.

در واقع ریش اجازه نمی دهد که ماسک به طور کامل با پوست صورت تماس پیدا کند و باعث نشتی و در نهایت جلوگیری از جریان مناسب اکسیژن به دستگاه تنفسی شود.

در مواقع اضطراری، مسافران ریشو ممکن است به دلیل کمبود اکسیژن دچار هیپوکسی یا غش شوند.