چرا فیلم رستاخیز هنوز اجازه اکران ندارد؟/ بگذار شعر از عاشورا حرف بزند نه سینما…

چرا فیلم رستاخیز هنوز اجازه اکران ندارد؟ بگذار شعر از

به گزارش خبرگزاری انتخابتو، بیژن میرباقری درباره ارتباط عاشورایی با سینما و تولیدات عاشورایی در سینما و تلویزیون گفت: گستردگی برنامه های تلویزیونی باعث کاهش تولیدات عاشورایی شده است زیرا این گسترش پاسخگوی نیاز مخاطب و تلویزیون است. وقتی وظیفه ساخت فیلم و سریال مذهبی برعهده می گیرد از این کار کناره گیری می کنند.

ایرنا نوشت: کارگردان فیلم ربوده شده با بیان اینکه تولیدات این حوزه در سال های اخیر چندان برای مخاطب جذاب نبوده است، تاکید کرد: فیلم هایی که اخیرا با نام تولیدات ویژه محرم ساخته شده اند، نمی توانند جایگزین آن ها شوند. چشم مخاطب در نتیجه بینندگان ترجیح می دهند به جای تماشای فیلم یا سریالی که ارزش های مذهبی را تکرار می کند یا به لایه های تاریخی توجه نمی کند، در مراسم مذهبی شرکت کنند.

میر باقری نحوه بازنمایی عاشورا در سینما را اینگونه بیان کرد: واقعه عاشورا در این 1400 سال توسط مردم تکرار شد و زنده ماند. پس فیلمسازان در مرحله بازنمایی چه چیزی به این اضافه می کنند؟ هیچ ارزش افزوده ای ندارد و وقتی بارها و بارها درباره یک رویداد صحبت می کنیم، گویی می خواهیم مفهوم جدیدی از این رویداد تولید کنیم. واقعه عاشورا در این 1400 سال بارها تکرار شده و مردم آن را زندگی کرده اند. بنابراین تولیدکنندگان در مرحله نمایندگی چه چیزی به این اضافه می کنند؟ بدون ارزش افزوده

وی با اشاره به فیلم Day of Event گفت: Day of Event حرف تازه ای درباره این واقعیت زد. بنابراین این ارزش ثانویه برای فیلم ارزش افزوده و ماندگاری آن را تضمین کرد. باید در مورد مسائل مذهبی تحقیقات بیشتری صورت گیرد و ساختار نمایش های مذهبی را تغییر دهیم تا مخاطبان را جذب کند.

این فیلمساز به چند فیلم اکران نشده درباره واقعه عاشورا اشاره کرد و افزود: زمانی که فیلمی فیلمبرداری می شود و جلوی اکران آن گرفته می شود و سنگ اندازی می شود مردم و سایر فیلمسازان نیز سینما عاشورا را ترک می کنند. فیلم رستاخیز همچنان اجازه اکران ندارد، یعنی به دلیل حساسیت رویداد، فیلمی مغفول مانده و سازندگان خود به خود به سمت این مضامین نمی روند و سرمایه و زمان خود را به خطر می اندازند.

کارگردان فیلم جهنم، جهنم، بهشت ​​واقعه عاشورا را از طریق تصویر ارزیابی کرد و گفت: در این سال ها شعرهای زیادی در این زمینه سروده شده و آن اشعار مملو از تصاویر شاعرانه است، اما تصویری که شعر را می سازد بسیار است. زیباتر. بهتر از این است که در قالب سینما دیده شود. باید اجازه دهیم حادثه عاشورا در حوزه تصاویر شاعرانه باقی بماند. عاشورا به نحوی قابل توصیف نیست. زیرا این پدیده سالهاست که در شعر وجود دارد و تصویر عمق موضوع را نشان نمی دهد.

وی ادامه داد: عاشورا 1400 سال است که در شعر جلوه گر شده و همچنان در شعر ادامه دارد. چون سینمای ما با شرایط و تجهیزاتی که داریم نمی تواند تصویر عاشورا را به طور کامل نشان دهد و از روح عاشورایی در شعر عقب می ماند. شعر صدا و لحن دارد و این لحن دلنشین است. با این حال، هیچ مویی در تصویر وجود ندارد. نمی تونی روی عکس گریه کنی هیچ آهنگ یا نوحه ای در تصویر وجود ندارد. بنابراین ما نمی توانیم تصویر مرثیه ای داشته باشیم.

میر باقری با بیان اینکه به تصویر کشیدن عاشورا در سینما سخت است، گفت: به هیچ وجه نمی توان عاشورا را به تصویر کشید. زیرا این پدیده سالهاست که در شعر وجود دارد و تصویر عمق موضوع را نشان نمی دهد.

2455220

گردآوری شده از رسانه خبر آنلاین