چرا نوزادان در خواب لبخند می زنند؟

چرا نوزادان در خواب لبخند می زنند؟

لبخند زدن در هنگام خواب بخشی طبیعی و سالم از رشد و تکامل کودک شماست!

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پرنتز، از اولین ویژگی های نوزاد شما، لبخند زدن یکی از زیباترین هاست! در حالی که شما مشتاقانه منتظر اولین لبخند او هستید، ممکن است کودکتان حتی در چند هفته اول پس از تولد با یک لبخند کوچک در خواب شما را غافلگیر کند.

پس چرا نوزادان دقیقاً در خواب لبخند می زنند؟

آیا خندیدن نوزاد در خواب واقعی است؟

اگرچه لبخند خواب آلود کودک شما ممکن است زیبا باشد، اما احتمالاً نتیجه یک رفلکس غیرارادی است. نوزادان در مراحل مختلف خواب می توانند حالات چهره بسیار واضحی داشته باشند. دیدن اولین لبخند نوزاد هنگام خواب عجیب نیست. جالب اینجاست که نوزادان ممکن است هنگام خواب اخم کنند، چروک شوند یا لب های خود را لیس بزنند.

این رفلکس های خواب می توانند به عنوان “تمرین” برای کودک شما عمل کنند و به او کمک کنند تا مهارت های اجتماعی آینده را تسلط یابد. دکتر. پریست می‌گوید: «تحقیقات نشان می‌دهد که این حرکات می‌توانند ماهیچه‌هایی را تقویت کنند که نوزادان عمداً از آن برای لبخند زدن و ایجاد سایر حالات صورت در حین رشد استفاده می‌کنند.

البته، همانطور که بسیاری از والدین تأیید می کنند، نوزادان می توانند در حین آروغ زدن یا مدفوع لبخندی انعکاسی نشان دهند.

کودک هنگام خواب چه چیزی را تجربه می کند؟

مانند بزرگسالان، نوزادان تازه متولد شده زمان خود را در خواب REM (حرکت سریع چشم) می گذرانند.

دانیل کامبز، MD، استادیار اطفال و پزشکی توضیح می دهد: «نوزادان نیمی از خواب خود را در خواب REM می گذرانند، در حالی که بزرگسالان معمولاً 20 درصد از شب را در خواب REM می گذرانند. بزرگسالان معمولاً اولین خواب REM خود را حدود 90 دقیقه پس از به خواب رفتن تجربه می کنند. “کودکان اغلب مستقیماً به خواب REM می روند.”

لبخند شیرینی که هنگام چرت زدن یا قبل از به خواب رفتن می بینید احتمالاً در این دوره از خواب REM رخ می دهد. شما در واقع می توانید تشخیص دهید که چه زمانی کودک شما وارد خواب REM می شود زیرا اغلب متوجه حرکات چشم و لرزش دست ها و پاهای خود می شود.

خواب نوزاد به عنوان خواب آرام یا فعال طبقه بندی می شود که با خواب غیر REM یا REM در بزرگسالان مطابقت دارد. تا سن 1 سالگی، نوزادان دیگر مستقیماً به خواب REM نخواهند رفت. در سن 5 سالگی، اکثر کودکان تنها 20 درصد خواب REM خواهند داشت.

علاوه بر این، ریتم شبانه روزی کودک شما (یا ساعت درونی بدن) با چرخه شبانه روزی 24 ساعته ای که بزرگسالان به آن عادت دارند هماهنگ نیست و منجر به الگوهای خواب نامنظم می شود. اکثر نوزادان می توانند در چرخه های خواب یک تا سه ساعته در طول روز بخوابند. همانطور که بدن آنها رشد می کند و نیازهای غذایی آنها تغییر می کند، این چرخه ها طولانی می شود و شب ها بیشتر می خوابند.

نوزاد تازه متولد شده چقدر به خواب نیاز دارد؟

نوزادان معمولاً 14 تا 17 ساعت در روز می خوابند و این معمولاً در طول روز و شب پخش می شود. با گذشت زمان، خواب به تدریج کاهش می یابد و به سمت یک برنامه ثابت تر از نظر برنامه خواب شبانه و چرت زدن حرکت می کند.

چگونه کودک خود را تشویق می کنید که وقتی از خواب بیدار می شود لبخند بزند؟

برای کمک به فرزندتان در یادگیری لبخند زدن، ممکن است خودتان صحبت کنید، آواز بخوانید، بخندید و لبخند بزنید. حتی در سنین پایین، آنها یاد می گیرند که احساسات و عواطف اطرافیان خود را بازتاب دهند و زمینه را برای تعهد و اعتماد والدین فراهم کنند.

نوزادان زمان بیشتری را بیدار می گذرانند و زمان بیشتری را صرف تمرکز بر چهره های آشنای اطراف خود می کنند.

کودک شما متوجه می شود که حالات صورت راهی برای “صحبت کردن” با شما است و لبخند زدن راهی دیگر برای بیان نیازهایش، علاوه بر گریه کردن است.

هنگامی که شما سریع و مشتاقانه به لبخندهای کودک خود پاسخ می دهید، به آنها می فهماند که شما برای ایجاد اعتماد مهم و ضروری هستید.

آیا باید نگران لبخند زدن کودکم در هنگام خواب باشم؟

دیدن لبخند نوزاد در هنگام خواب معمولاً جای نگرانی نیست. با این حال، لرزش هایی که نمی توان به راحتی با فشار ملایم آرام کرد، باید با یک متخصص اطفال در میان گذاشته شود.

انقباضات یا حرکاتی که پس از بیدار شدن نوزاد ادامه می یابد نیز باید یادداشت شده و با پزشک اطفال در میان گذاشته شود. علاوه بر این، انقباضات یا سفتی که با بزرگتر شدن کودک به دلیل بیماری یا سوءتغذیه رخ می دهد، باید بلافاصله توسط متخصص اطفال ارزیابی شود.

در موارد نادر، نوزادان ممکن است انقباضات ژلاستیک داشته باشند که باعث می‌شود بدون وقفه لبخند بزنند، پوزخند بزنند یا بخندند. اگر لبخند کودک شما جدی تر از لبخند خواب آلود به نظر می رسد، مهم است که به متخصص اطفال مراجعه کنید.

به یاد داشته باشید، لبخند زدن در طول خواب بخش طبیعی و سالم رشد و تکامل کودک شما است! در نهایت، وقتی یاد می گیرید که شادی، اعتماد به نفس و آرامش را در اطراف نزدیک ترین افراد به شما ابراز کنید، لبخند آنها افزایش می یابد. تا آن زمان، از چرت زدن لذت ببرید و عکس های زیاد را فراموش نکنید!