چرا پنجره های هواپیما کوچک و گرد هستند؟

چرا پنجره های هواپیما کوچک و گرد هستند؟

آیا تا به حال به این فکر کرده اید که چرا تمام پنجره های هواپیما کوچک هستند؟ اگر هواپیما بنا به دلایلی پنجره بزرگ نداشته باشد، چگونه می توان پنجره کابین خلبان بزرگ باشد؟

دلیل گرد و کوچک بودن پنجره چیست؟

به گزارش روزیاتو، دلیل گرد و کوچک بودن پنجره هواپیما و شکل و اندازه کلی آن، اختلاف فشار داخل و خارج کابین است. پنجره بزرگ میزان فشار وارده را افزایش می دهد و احتمال خطر را افزایش می دهد.

از آنجایی که پنجره های هواپیما از سه لایه خاص تشکیل شده و هزینه را بالا می برد، بهتر است از نظر هزینه، پنجره های کوچکتری داشته باشید.

یکی دیگر از دلایل کوچک شدن پنجره های هواپیما این است که در کنار هر ردیف حداقل یک پنجره وجود دارد. پس چرا شکل پنجره هواپیما را تغییر نمی دهند؟

پس از سقوط دو هواپیما در دهه 1950، کارشناسان پس از تحقیقات فراوان متوجه شدند که علت این حوادث شکسته شدن شیشه ها بوده است.

شیشه های این دو هواپیمای سانحه دیده مربعی شکل بودند و از آنجایی که فشار خارج از هواپیما بسیار بیشتر از فشار داخل کابین بود، فشار در گوشه های شیشه ایجاد می شد و به سرعت آنها را می شکست.

البته به زودی شاهد پنجره های بزرگتر در هواپیماهای لوکس خواهیم بود و پس از آن باید منتظر تغییر آن ها به هواپیماهای معمولی باشیم.

با این حال هنوز امکان زاویه دار شدن پنجره های هواپیما وجود ندارد. مگر اینکه طراحان و کارشناسان به فکر حل این مشکل باشند.

چرا در شیشه پنجره هواپیما سوراخ هایی وجود دارد؟

اگر تا به حال کنار پنجره هواپیما نشسته اید، احتمالا متوجه سوراخ های ریز پنجره شده اید.

همانطور که گفته شد، فشار هوای خارج از هواپیما بسیار زیاد است، در حالی که فشار هوای داخل کابین بسیار پایین است. این اختلاف فشار از نظر فیزیکی فشار زیادی به شیشه های هواپیما وارد می کند. البته ساختار هواپیما برای تنظیم فشار هوای داخل کابین طراحی شده است.

سوراخ های روی پنجره فشار هوا را متعادل می کند و از خرد شدن و شکستن شیشه هواپیما جلوگیری می کند. به علاوه این سوراخ ها با بیرون راندن رطوبت شکاف از یخ زدگی و مه گرفتن شیشه جلوگیری می کنند.

جنس شیشه هواپیما چیست؟ آیا هرگز می شکند؟

سرعت و ارتفاع زیاد هواپیما باعث می شود فشار زیادی به بدنه هواپیما و همچنین پنجره های آن وارد شود.

بنابراین منطقی است که پنجره های هواپیما از موادی متفاوت و بادوام تر از شیشه های دیگر ساخته شده باشند.

پاسخ به این سوال که آیا شیشه تخت شکسته می شود بله، امکان پذیر است و شاید چند بار این اتفاق افتاده باشد، اما بسیار بعید است.

با شکستن شیشه هواپیما:

هوا به سرعت وارد کابین می شود.

بقیه شیشه را می شکند.

باعث شکستن قسمت های مختلف کابین می شود.

تنفس و شنوایی را به شدت دشوار می کند.

تعادل هواپیما را کاملاً به هم می زند.

کنترل هواپیما را دشوار می کند.

شیشه ای که در کابین مسافران می بینید معمولا از دو لایه به اضافه یک لایه برای جذب نور خورشید تشکیل شده است.

با این حال، جنس شیشه کابین خلبان متفاوت است و دوام بیشتری دارد. زیرا فشار بسیار بیشتری را تحمل می کند و اصلا نباید بشکند. برخی از مواد مورد استفاده در ساخت شیشه کابین خلبان عبارتند از:

پلاستیک

کربن

شیشه

اکریلیک

اندازه بزرگترین پنجره هواپیما چقدر است؟

همه هواپیماها دارای اندازه پنجره های بسیار کوچک هستند، اما تفاوت جزئی در اندازه آنها وجود دارد. اما اخیرا بوئینگ پنجره هایی با ارتفاع حدود 4.5 فوت (137 سانتی متر) توسعه داده است و تاکنون فقط بر روی جت های این شرکت نصب شده است.