چرا پیش بینی های آب و هوا گاهی اشتباه است؟

چرا پیش بینی های آب و هوا گاهی اشتباه است؟

به گفته کارشناسان سازمان هواشناسی، در نقاط دور و نزدیک کشور با کوچکترین حرکت وزش باد تا کوچکترین بارندگی و کوچکترین تابش آفتاب دور نیست.

پیش بینی های دور و نزدیک

به گزارش همشهری، صادق ضیائیان، رئیس مرکز ملی پیش بینی خطرات جوی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی کشور است. او که عمری را صرف پیش بینی تغییرات گاه و بی گاه در حالات و رفتار ابرها، باد، مه و خورشید کرده است، می گوید که ایستگاه های هواشناسی جهان هر روز این اعداد و یافته ها را با یکدیگر به اشتراک می گذارند.

ضیائیان می گوید: سازمان هواشناسی مبتنی بر یک سری یافته های جهانی است، زمانی که بخواهیم جو یا آب و هوای اطراف زمین را کنترل کنیم، باید وضعیت فعلی آب و هوا را روی زمین اندازه گیری کنیم، این اندازه گیری هم بر روی زمین انجام می شود. سطح زمین و بر روی سطح لایه های مختلف جو این کار در زمان های معینی در تمام کشورهای جهان انجام می شود و این اطلاعات بر اساس ساعت گرینویچ در نهایت ساعت 3 به وقت گرینویچ اندازه گیری می شود اطلاعات بین ایستگاه‌ها به اشتراک گذاشته می‌شود، وقتی این اطلاعات اولیه به دست هواشناسان می‌رسد، در بانک‌های مختلف هر کشور ذخیره می‌شود و برای استفاده در پیش‌بینی‌های محلی و منطقه‌ای، پردازش می‌شود بر روی آنها، پیش بینی آب و هوا برای 5 تا 10 روز آینده یا بیشتر انجام می شود.”

وقتی همه چیز وارونه می شود

گاهی با وجود همه حفاری‌ها و محاسبات ضیائیان و همکارانش، هنوز پیش‌بینی‌هایشان درست از آب در نمی‌آید و درست زمانی که طبق پیش‌بینی هوا با بارانی و چتر از خانه خارج می‌شویم، خورشید درخشانی همه ما را همراهی می‌کند. راه ضیائیان درباره شگفتی های جوی می گوید: «اگر اندازه گیری های جوی ناقص، جامع، کامل و کیفیت بالایی نداشته باشند، در پیش بینی مشکل ایجاد می شود و متأسفانه به جز ایران و چند کشور دیگر کشورهای همسایه نمی توانند اطلاعات موثقی را از سازمان به دست آورند. جو به عنوان مثال در کل نیمه شرقی و شمالی کشورمان و در عراق، سوریه «در کشورهایی مانند افغانستان نمی توان اطلاعات موثقی از جو به دست آورد؛ در نتیجه گاهی پیش بینی های کارشناسی به اندازه کافی دقیق نیست».