چرا کاشت پالونیا جرم است؟

چرا کاشت پالونیا جرم است؟

چرا کاشت پالونیا جرم است؟ اخباری مبنی بر ممنوعیت کاشت درختان پالونیا منتشر شده است. بر اساس این خبر شکایتی علیه کشت پالونیا در ایران در حال تشکیل است. اما سوالی که مطرح می شود این است: دلیل این ممنوعیت چیست؟ آیا این فقط در ایران است یا نمونه های مشابه در کشورهای دیگر وجود دارد؟ بر اساس اطلاعات منتشر شده در وب سایت وزارت کشاورزی ایالات متحده و بسیاری از منابع علمی معتبر، درخت پالونیا مهاجم است و هیچ کشوری اجازه ورود گونه های گیاهی و جانوری خارجی را به خاک خود نمی دهد. در این مقاله می خواهیم اطلاعات مفیدی در مورد درخت پالونیا به شما ارائه دهیم.

درخت پائولونیا چیست؟

الونیا (نام علمی: Paulownia) نام خانواده ای از خانواده پائولونیا از راسته نناسا است. این جنس بسته به روش طبقه بندی از 6 تا 17 گونه دارد. گاهی اوقات تصور می شود که آنها با میمون ها مشترک هستند. چندین گونه بومی آمریکای شمالی، چین، لائوس و ویتنام، و سایر نقاط آسیای شرقی، به ویژه ژاپن و کره هستند. پائولونیا درختان برگریز با برگ های قلبی شکل و گل های انگشتانه مانند هستند.

این درختان به نام دوشس آنا پاولونا (1795-1865)، دختر تزار پل اول روسیه نامگذاری شده اند. این درخت زیبا با برگ‌های بزرگ و گل‌های سفید بنفش، بومی مرکز و غرب چین است. این درخت با شرایط مختلف آب و هوایی و خاک سازگاری داشته و در دشت های پست تا ارتفاع 2000 متری چین پراکنده شده است. امروزه پائولونیا به طور گسترده در آمریکا کاشته می شود.

ورود پائولونیا به ایران

با توجه به ورود آن به ایران، پالونیا در اواسط دهه هشتاد وارد ایران شد و در استان های شیراز و گلستان کشت می شود. این درخت به دلیل گل های زیبا و خوشه ای شکل یک درخت زینتی بسیار محبوب به حساب می آید، در پارک ها و باغ ها به وفور کاشته می شود و برنده جایزه انجمن بریتانیایی شایستگی باغ شده است.

فواید درخت پالونیا:

درختان پائولونیا به سرعت رشد می کنند و هر سال به 3 فوت می رسند. آنها به سرعت به درختی با عرض تاج 30 تا 40 فوت تبدیل می شوند. نوع خاک برای این درخت خیلی مهم نیست. pH خاک می تواند اسیدی، خنثی یا کمی قلیایی باشد.

برگ های بزرگ و سبز تیره آن به شکل قلب معمولاً بین 8 تا 12 اینچ رشد می کنند. چوب پالونیا بسیار ارزشمند است. این گیاه اغلب در ژاپن رشد می کند. همچنین برای ساخت محصولات چوبی مانند جعبه استفاده می شود.
ویژگی های درخت پالونیا عبارتند از:

مقاومت در برابر کم آبی
مقاومت در برابر خاک های گچی و گچی
مقاومت در برابر خاک های با زهکشی ضعیف

مضرات درخت پالونیا:

چرا کاشت پالونیا جرم است؟ معایب این درخت یکی از دلایل اصلی ممنوعیت است.

چوب پالونیا تا حدودی شکننده است. شاخه ها ممکن است در اثر باد آسیب ببینند و به راحتی کنده شوند یا سقوط کنند. آنها اغلب سقوط می کنند و برای عبور افراد یا وسایل نقلیه خطرناک می شوند. پوست این درخت نازک است.

برگ های این درخت را می توان به راحتی ترسیم کرد. ریشه درختان نزدیک به سطح خاک رشد می کنند و به زمین و بتن آسیب می رسانند.

برگ های درختان پاوونیا قبل از سقوط در پاییز تغییر رنگ نمی دهند. جوانه های گل در پاییز تشکیل می شوند. ممکن است در اثر انجماد آسیب ببینند.

درخت پالونیا مهاجم است. سرویس حفاظت از منابع طبیعی وزارت کشاورزی ایالات متحده این درخت را یک علف هرز مضر می داند. از آنجایی که درخت پالونیا به طور گسترده از طریق بذر خود به زمین های اطراف حمله می کند، کاشت این درخت اکیداً توصیه نمی شود.

جایگزین درخت پائولونیا

همانطور که گفته شد درخت پالونیا یک درخت مهاجم است و بومی ایران نیست، اگرچه کاملاً سودآور است، در کاشت آن در ایران باید دقت شود، اما باید توجه داشت که درختان بومی ما نیز نباید فراموش شوند. صنوبرهای بومی سفیدپلات، سپیدار و تبریزی در ایران کشت می‌شوند و مردم آن را به صورت سنتی می‌کارند و گونه‌های صنوبر وارداتی از جمله صنوبر دلتوئیدس و صنوبر آمریکایی نیز در سال‌های اخیر رواج یافته و مشکلی ایجاد نکرده است.

طبق تحقیقات اولیه انجام شده در مورد مقایسه چوب پنبه و صنوبر در منطقه شرکت چوب و کاغذ مازندران در ایران، تفاوت معنی داری در رشد چوب پنبه ای بین نرخ رشد چوب پنبه و پنبه مشاهده نشد. هنوز نمی توان به طور قطعی فارسی و پالونیا را با صنوبر ایرانی جایگزین کرد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست گیلان: کاشت پالونیا جرم است

حمزه عشوری مدیر کل حفاظت محیط زیست گیلان گفت: کاشت گونه های درختی غیر بومی «پائولونیا» در مناطق سرسبز شهری و مجاور مناطق مدیریت شده منجر به تخریب و آلودگی زیستگاه های طبیعی می شود که جرم محسوب می شود. توسط این سازمان محاکمه خواهد شد.

وی کاشت درخت پالونیا در استان گیلان را ممنوع اعلام کرد و افزود: این درخت با نام علمی پالونیا متعلق به پالونیا است که گونه های مختلف آن بومی آمریکای شمالی، چین، لائوس و سایر مناطق شرق آسیا مانند ژاپن و کشور کره.

به گفته مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان، این گونه حدود 40 تا 50 سال پیش به صورت محدود وارد کشور شد و برای کارهای تحقیقاتی و آموزش دانشجویان در باغ گیاه شناسی نگهداری می شد.

عاشوری گفت: گونه پائولونیا برگ های بسیار پهنی دارد و وقتی رشد می کند به درختان و گیاهان دیگر فرصت نمی دهد و آنها را از بین می برد.

این گیاه که با مصرف زیاد آب باعث از بین رفتن منابع آبی می شود، بیشتر از طریق ریشه تکثیر می شود و رشد سریع یکی از ویژگی های تغییر ناپذیر گونه پالونیا است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان نیز گفت: بر اساس اطلاعات به دست آمده از بسیاری از منابع معتبر علمی، پالونیا گونه ای مهاجم است و کاشت این درخت بدون مطالعه دقیق و آسیب شناسی برای تعادل اکولوژیکی منطقه مناسب نیست.

چرا کاشت پالونیا جرم است؟

پالونیا باعث تخریب محیط زیست می شود

چرا کاشت پالونیا جرم است؟ عاشوری با اشاره به اینکه این گونه درختان در استان گیلان رشد می کنند، خاطرنشان کرد: بر اساس مواد 1، 6، 7 قانون بهسازی محیط زیست که حفاظت، بهسازی و احیای محیط زیست، پیشگیری و جلوگیری از انواع آلودگی ها و اقدامات مخربی که موجب تخریب می شود، اصل تعادل و تناسب، محیط زیست را مبنای بند (ب) ماده 8 قانون حفاظت و بهره برداری از ذخایر ژنتیکی می داند که به وضوح گونه های خارجی را بدون مجوز جرم انگاری می کند. کاشت این گونه که باعث تخریب و آلودگی زیستگاه های طبیعی می شود در مناطق سبز شهری و مجاور مناطق مدیریت شده از سوی این سازمان جرم تلقی و علیه آن شکایت خواهد شد.
وی با توجه به رشد و انشعاب زیاد ریشه این گیاه در عمق خاک و خطر آسیب جدی به تأسیسات زیرزمینی و زیربنایی، از مردم خواست از ورود، کشت و توسعه آن در گیلان جلوگیری و نسبت به حذف و جایگزینی آن اقدام کنند. در صورت مواجه شدن با با گونه های بومی استان اقدام کنید.

نکاتی در مورد کاشت و مراقبت از درخت پالونیا

از کاشت این گونه درختان در کنار دیوارها باید خودداری کرد.

لازم است از کاشت درختان پالونیا در مجاورت لوله های آب خودداری شود.

حداقل در سال اول کاشت، درخت در زمان های خاصی نیاز به آبیاری دارد. برای اطمینان از اینکه خاک هرگز خشک نمی شود و برگ ها جمع نمی شوند (مصرف آب در بالای درخت پالونیا)

جهت درخت را با هرس شاخه ها و جوانه های آن در ابتدای رشد مشخص می کنند.

فاصله حداقل 2-3 متری را نباید به شاخه ها رها کرد و جوانه ای قوی برای برش انتخاب کرد.

کاربرد درخت پالونیا

در حالی که از چوب و تنه درخت پالونیا می توان در صنعت مبلمان، تخته سه لا، کبریت، کاغذ و مقوا و حتی هواپیما، گلایدر و آلات موسیقی استفاده کرد، از برگ و گل این درخت در تولید کمپوست و کود نیز استفاده می شود. خوراک دام

کشف و نابودی 15000 گیاه پائولونیا در بناب در سال 99 قبل از میلاد

کاشت پالونیا در ایران جرم است و پیگرد قانونی دارد. مدیر جهاد کشاورزی امام زمان بناب در سال 1398 از کشف 15 هزار بوته پالونیا توسط سربازان گمنام شهرستان خبر داد و گفت: این نهال ها با دستور مقام قضایی جمع آوری و معدوم شدند.

روح الله خیری با بیان اینکه گیاه پالونیا بومی مناطق پر باران شرق و جنوب شرق آسیا است و به دلیل نیاز آبی زیاد در مناطق خشک و نیمه خشک ایران مانند آذربایجان شرقی کشت آن مناسب نیست. و غیر قانونی

وی از تمامی کشاورزان و تولیدکنندگان خواست از کاشت این درخت مهاجم که آسیب جدی به بخش کشاورزی حوضه دریاچه ارومیه وارد می کند، خودداری کنند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بناب نیز از تمامی گلخانه داران و مدیران نهالستان های این شهرستان خواست از واردات و تولید محصولات پالویا جلوگیری کنند زیرا در صورت مشاهده باید جمع آوری و معدوم شود.