چگونه از سرطان کبد پیشگیری کنیم؟

چگونه از سرطان کبد پیشگیری کنیم؟

دکتر دکتر با بیان اینکه محققان دریافته اند که هپاتیت C یکی از عوامل مهم سرطان کبد است. دکتر سیدموید علویان گفت: آمارها نشان می دهد که حدود پنج درصد از بیماران هپاتیت C که از نارسایی کبدی رنج می برند، به سرطان کبد که معمولاً سرطان کبد است، مبتلا می شوند. سالها طول می کشد. نباید فراموش کرد که سیروز (کبد تنبل) برای بروز سرطان کبد باید رخ دهد. البته واضح است که همه مبتلایان به هپاتیت C به سرطان کبد مبتلا نمی شوند، اما سرطان کبد در افراد مسن، در مردانی که به مصرف الکل ادامه می دهند یا در مردانی که هپاتیت B نیز دارند بیشتر ایجاد می شود.

ایسنا، علائم و نشانه های سرطان کبد در مراحل اولیه را غیر اختصاصی و شامل علائمی مانند خستگی، ضعف و بی اشتهایی عنوان کرد و افزود: البته زردی و آبریزش معده نیز در مراحل پیشرفته بروز می کند. برای اینکه سرطان کبد سریعتر تشخیص داده شود، با نظر پزشک باید آزمایش خون آلفا فتوپروتئین روده (aFP) و سونوگرافی شکم انجام شود.

علویان ادامه داد: برای پیشگیری از بروز این نوع سرطان باید به نکاتی توجه کرد:

سیگار نکشیدن؛ زیرا سیگار عاملی است که به شکل گیری سرطان کمک می کند.

اجتناب از الکل: نوشیدن الکل خطر ابتلا به سرطان کبد را افزایش می دهد.

از خوردن بادام زمینی و پسته ذخیره شده که ممکن است به آفلاتوکسین آلوده باشد خودداری کنید.

از بین بردن ویروس و کاهش شدت ضایعات کبدی ممکن است از سرطان جلوگیری کند.

وی درباره درمان سرطان کبد نیز گفت: در حال حاضر درمان این سرطان شامل شیمی درمانی، شیمی درمانی از شریان کبدی همراه با آمبولیزاسیون یا پیوند کبد است و سرطان کبد نیاز به شناسایی در مراحل اولیه دارد. بیماری.