کشف مواد شیمیایی سمی پایدار در آب بطری

کشف مواد شیمیایی سمی پایدار در آب بطری

کشف مواد شیمیایی سمی پایدار در آب بطری

در یک مطالعه جدید، دانشمندان مواد شیمیایی سمی PFAS (مواد perfluoroalkyl) را در نمونه های آب آشامیدنی از سراسر جهان شناسایی کردند. جوشاندن آب یا استفاده از فیلتر کربن می تواند سطح PFAS را تا 90 درصد کاهش دهد و یک راه حل ساده برای به حداقل رساندن قرار گرفتن در معرض این مواد خطرناک است.

به گزارش ایسنا و به نقل از CTech Daily، در این مطالعه، محققان 10 ماده هدف PFAS را در آب لوله کشی و آب بطری شده برای مصرف در شهرهای بزرگ بریتانیا و چین شناسایی کردند که حاوی مواد شیمیایی مقاوم در برابر تخریب محیط زیست هستند. در نهایت، اسید پرفلوئورواکتانوئیک (PFOA) و پرفلوروکتان سولفونات (PFOS) در بیش از 99 درصد نمونه‌های آب بطری جمع‌آوری‌شده در 15 کشور یافت شد.

در واقع، محققان تفاوت های قابل توجهی در غلظت PFAS بین نمونه های آب لوله کشی بیرمنگام انگلستان و شنژن چین پیدا کردند و دریافتند که آب لوله کشی چین حاوی غلظت بیشتری از PFAS نسبت به آب لوله کشی بریتانیا است.

اما این مطالعه نشان می دهد که اقداماتی مانند جوشاندن آب یا استفاده از فیلترهای کربن فعال (معمولاً یک فیلتر آب پارچ شکل) می تواند غلظت PFAS را در آب آشامیدنی به میزان قابل توجهی کاهش دهد. بسته به نوع PFAS، این روش ها می توانند 50 تا 90 درصد این مواد را حذف کنند.

استوارت هاراد، یکی از نویسندگان این مطالعه از دانشگاه بیرمنگام گفت: «یافته‌های ما حضور گسترده PFAS در آب آشامیدنی و همچنین روش‌های تصفیه ساده برای کاهش سطح PFAS را نشان می‌دهد. زیرا استفاده از یک فیلتر آب ساده یا آب جوش اکثر این مواد را از بین می برد.

در حالی که سطوح فعلی PFAS در اکثر نمونه‌های آب یک نگرانی عمده برای سلامت عمومی ایجاد نمی‌کند، نظارت و تنظیم مداوم برای محافظت از سلامت عمومی ضروری است. ما داده های ارزشمندی در مورد حضور PFAS در آب آشامیدنی و راه حل های عملی برای کاهش قرار گرفتن در معرض مصرف کنندگان با این مواد ارائه کردیم. این گام مهمی در جهت تامین آب آشامیدنی سالم برای جوامع در سراسر جهان است.

نمونه‌های آب بطری‌شده از کشورهای مختلف مقادیر متفاوتی از PFAS را نشان دادند، با آب معدنی طبیعی حاوی غلظت‌های بالاتر از آب تصفیه‌شده، اما این غلظت‌ها عموماً کمتر از سطح توصیه‌های بهداشتی تعیین‌شده توسط سازمان‌های نظارتی بود.

پروفسور یی ژنگ، نویسنده دیگر مقاله از دانشگاه علم و صنعت جنوب نیز گفت: افزایش آگاهی از وجود PFAS در آب شیر و بطری می تواند مصرف کنندگان را به انتخاب آگاهانه تر سوق دهد.

وی افزود: یافته‌های ما همچنین نشان می‌دهد که خطرات PFAS در آب آشامیدنی می‌تواند تحت‌تاثیر شرایط اقتصادی قرار گیرد و بر سبک زندگی مردم تأثیر بگذارد. بنابراین، تحقیقات بیشتری برای بررسی عمیق تر این موضوع از دیدگاه اجتماعی و اقتصادی مورد نیاز است.

نتایج این تحقیق اخیرا در مجله ACS ES&T Water منتشر شده است.