کمبود این ویتامین باعث کاهش ضربان قلب می شود

کمبود این ویتامین باعث کاهش ضربان قلب می شود

تیامین یا ویتامین B1 یکی از ویتامین های ضروری برای سلامت بدن است.

به گزارش ایسنا، با مصرف مقادیر کافی غذا می توانید نیاز بدن به تیامین را تامین کنید. بهترین منابع غذایی تیامین شامل غلات غنی شده، برنج سفید، سالمون و لوبیا سیاه است. تیامین در بسیاری از مولتی ویتامین ها نیز وجود دارد. مردان به 1.2 میلی گرم تیامین در روز و زنان به 1.1 میلی گرم تیامین نیاز دارند. اگر باردار هستید، این مقدار به 1.4 میلی گرم می رسد.

بارزترین علائم کمبود تیامین عبارتند از:

خستگی و مشکلات حافظه: تیامین برای تولید انرژی از غذا ضروری است. بنابراین، خستگی مداوم ممکن است یکی از علائم کمبود تیامین باشد.

ضعف عضلانی و کاهش وزن: وقتی تیامین کافی دریافت نمی کنیم، متابولیسم گلوکز تحت تاثیر قرار می گیرد و در نتیجه ممکن است ضعف عضلانی، خستگی، کاهش حافظه، کاهش وزن و کاهش اشتها را تجربه کنید. بری بری یکی از علل کمبود تیامین است و در صورت بدتر شدن می تواند باعث نارسایی احتقانی قلب شود.

از دست دادن اشتها: تیامین بر هیپوتالاموس، غده مغز که مسئول اشتها و گرسنگی است، تأثیر می گذارد. کمبود تیامین باعث از دست دادن اشتها و احساس سیری می شود.

ابتلا به دیابت: افراد مبتلا به دیابت نوع 1 و نوع 2 احتمالاً کمبود تیامین دارند. برای همه بیماران مبتلا به این بیماری امکان ترشح تیامین بیشتر وجود دارد.

اختلال در رفلکس های بدن: سایر علائم و نشانه های کمبود تیامین شامل تأثیر بر اعصاب حرکتی است. کمبود این ویتامین وقتی به تنهایی به سیستم عصبی آسیب می رساند. یکی از پیامدهای این آسیب، اختلال در پاسخ های غیر ارادی طبیعی بدن است. اختلال ناشی از این کمبود بیشتر در عضلات زانو، مچ پا و سه سر بازو دیده می شود. کمبود طولانی مدت این ویتامین ممکن است باعث از بین رفتن هماهنگی و تهویه بین قسمت های مختلف بدن شود و فعالیت هایی مانند پیاده روی را تحت تاثیر قرار دهد.

تغییر در ضربان قلب: ضربان قلب با تعداد ضربان قلب در یک دقیقه تعیین می شود و میزان تیامین در بدن می تواند این را تغییر دهد. کمبود تیامین باعث کاهش ضربان قلب می شود. ضربان قلب غیرطبیعی یا پایین می‌تواند باعث خستگی مفرط، گیجی و افزایش احتمال غش شود.

بسیاری از غلات کامل منابع خوبی از تیامین هستند. ماست همچنین حاوی تیامین است. غذاهای پروتئینی مانند تخم مرغ، آجیل، دانه ها و سویا، و همچنین مرغ، غذاهای دریایی، حبوبات مانند لوبیا و نخود، منابع خوبی از تیامین هستند.