گیاهان آپارتمانی مفید برای سلامتی؛ فواید گیاهان داخلی که نمی دانستید!

گیاهان آپارتمانی مفید برای سلامتی؛ فواید گیاهان آپارتمانی که نمی‌دانستید!

داشتن انواع گیاهان آپارتمانی چه در خانه و چه در محل کار فواید زیادی دارد. این فواید گیاهان هم بر سلامت جسم و هم بر سلامت روان ما تأثیر ویژه ای دارد. روانشناس، مشاور خانواده و مدرس دانشگاه دکتر در ادامه می خوانید. این موضوع را با «مهرنوش درینی» در میان گذاشته ایم.

به گزارش همشهری آنلاین، داشتن انواع گیاهان آپارتمانی چه در خانه و چه در محل کار فواید بی شماری دارد. این فواید گیاهان تاثیر ویژه ای بر سلامت جسم و روان ما دارد. به همین دلیل گل ها و گیاهان تاثیر زیادی در زندگی ما دارند و می توان خواص دارویی گیاهان را کاهش استرس و عصبانیت، افزایش بهره وری، شادی و انرژی در محیط برشمرد. برای آشنایی بیشتر با فواید گیاهان داخلی، با روانشناس، مشاور خانواده و مدرس دانشگاه دکتر دکتر مشورت کنید. به «مهرنوش درینی» رفتیم. گفتگوی آنلاین همشهری با این روانشناس را در زیر می خوانید.

دنیای مدرن امروز و تحولات فناوری و اطلاعات استرس زیادی را برای ما ایجاد کرده است. به طوری که کنترل استرس و اضطراب به یک موضوع مهم تبدیل شده است. تحقیقات و مطالعات نشان می دهد که مراقبت از گیاهان می تواند استرس روانی و فیزیولوژیکی را با سرکوب فعالیت سیستم عصبی خودمختار کاهش دهد.

مهرنوش دارینی، “گیاهان سبز، درختان، فضای با طراوت پارک ها، باغ ها و حتی گیاهان محل کار یا آپارتمان ما چه ربطی به سلامت روان ما دارند؟” او به سوال پاسخ داد. یک مطالعه منتشر شده نشان می‌دهد: «تحلیل تحقیقاتی دانشگاه تگزاس A&M که در مجله باغبانی محیطی منتشر شده است نشان می‌دهد که زندگی در فضاهای سبز یا نزدیک به آن و گذراندن حداکثر زمان ممکن در طبیعت یا مکان‌هایی با تعداد زیادی گل و گیاه می‌تواند خلق و خوی ما را بهبود بخشد.» در مجله باغبانی محیطی باعث می شود افراد در هر سنی احساس بهتری داشته باشند.

محققان دریافته‌اند افرادی که در داخل و خارج خانه با گل‌ها، گیاهان و سایر زیبایی‌های طبیعی احاطه شده‌اند، از رفاه عاطفی و روانی بالاتری برخوردارند که می‌تواند تأثیرات مثبت اجتماعی، روان‌شناختی، فیزیکی، شناختی و محیطی داشته باشد. و آنها را از نظر روحی رها کنید.

طبیعت؛ آرامش الهام بخش

درینی در خصوص نقش مستقیم روییدن گل و گیاه بر روح ما این گونه ادامه می دهد: «به این نکته اشاره کنیم که طبیعت یکی از عواملی است که آرامش افراد را تضمین می کند؛ بنابراین می تواند بر سلامت روان آنها تأثیر بگذارد که یکی از این نمونه ها می تواند باشد. گل‌ها و گیاهانی که در طبیعت وجود دارند و همچنین آن‌هایی که می‌توان آنها را در منازل یا محل کار نگهداری کرد طبیعت را دوست دارند و می توانند استرس خود را در طبیعت رها کنند.”

ایجاد فضای سبز در منزل و محل کار

این استاد دانشگاه با تاکید بر استفاده از گل و گیاه در دکوراسیون منزل و محل کار، توضیح می دهد: با توجه به اینکه همیشه امکان حضور در طبیعت و بهره مندی از مواهب آن برای ما وجود ندارد، می توانیم خودمان چنین عرصه هایی را در زندگی خود ایجاد کنیم. و فضاهای کاری.» انجام این کارها و ایجاد فضای سبز در محیط تنها با «ممکن است به قرار دادن گلدان های سبز پر از گل و گیاه در خانه و محل کارتان محدود شود».

با نگهداری از گیاهان آپارتمانی احساس تازگی کنید

به گفته این روانشناس، مراقبت روحی و روانی از گیاهان آپارتمانی و یا هر فضایی که داریم مانند باغ و باغچه باعث ارتقای روحیه افراد می شود. وی می گوید: زمانی که شاهد رویش گیاهان هستیم، احساس شادابی و مفید بودن می کنیم، همچنین با دیدن ثمره زحمات و مراقبت از گیاهان، احساس مفید بودن می کنیم.

به جای مشکلات روزانه، روی رشد گیاهان تمرکز کنید

درینی با بیان اینکه پرورش گل و گیاه باعث آرامش ذهن و تغییر تمرکز ذهن می شود، می گوید: مهمترین نکته در پرورش گیاهان و علاقه به آنها تغییر تمرکز است که این کار می تواند تمرکز و توجه ما را از مشکلات روزمره تغییر دهد. به چگونگی رشد صحیح گل و گیاه در واقع، زمانی که مشغول مراقبت از گل و گیاه هستیم، برای لحظه ای از فکر کردن به مشکلاتی که در طول روز با آنها دست و پنجه نرم می کنیم، فرار می کنیم و به پرورش گیاهان خود در خانه فکر می کنیم.

احساس مسئولیت در کودکان

این روانشناس با تاکید بر اینکه پرورش گل و گیاه در خانه می تواند مسئولیت پذیری را به فرزندانمان بیاموزد، ادامه می دهد: والدین می توانند فرزندان خود را در پرورش گیاهان مشارکت دهند تا آنها نیز بتوانند در این زمینه و قدم ها مشارکت داشته باشند، از راه های مختلف به والدین کمک کنند، والدین می توانند فرزندان خود را دعوت کنند تا مراحل کاشت و رشد گیاهان را ببینند.» آنها می توانند یک گلدان گل به شما بدهند.

این مطالعه از دو جهت می تواند مؤثر واقع شود. کودکان با دیدن و مراقبت از روند رشد گل ها احساس خوبی خواهند داشت و احساس می کنند دوستی دارند که می تواند رشد آن را تماشا کند و به آن کمک کند تا برگ های جدید اضافه کند و جوانه زدن و شکوفه دادن آن را ببیند. در واقع با مشارکت در کشت گیاه می توانیم اطمینان حاصل کنیم که فرزندانمان یاد می گیرند نسبت به گیاهانی که می رویند احساس مسئولیت داشته باشند و در عمل مسئولیت پذیر باشند.

ضرورت تجربه شکست برای کودکان

این استاد دانشگاه می افزاید: همانطور که پرورش گل و گیاه می تواند مسئولیتی را برای کودک به همراه داشته باشد، اگر گل به هر دلیلی آسیب ببیند، کودک اولین شکست خود را نیز تجربه می کند و به این ترتیب کودکان می توانند درس بزرگ دیگری بیاموزند. درک و درک کنید که همه چیز در زندگی همیشه مطابق با آن پیش نمی رود، بنابراین، رشد گیاهان از دیدگاه های مختلف می تواند یک تجربه مفید برای کودکان باشد.

کاهش استرس و افزایش بهره وری با مراقبت از گیاهان آپارتمانی

دکتر. دارینی می گوید: وجود گیاهان در خانه و محل کار استرس را کاهش می دهد و بهره وری و عملکرد افراد را افزایش می دهد و داشتن اطلاعات دقیق از تعداد برگ ها و جزئیات گیاهان سبز حتی دیدن تمام اندازه ها و جزئیات آنها برای دقایقی منجر به افزایش بیشتر می شود. تمرکز و کارایی و اثربخشی افراد را در انجام کارشان افزایش می دهد.

وی همچنین توصیه های زیر را به کسانی که نگران این هستند که نتوانند به خوبی از گیاهان نگهداری کنند، می کند: «این افراد می توانند گیاهان آپارتمانی بادوام را انتخاب کنند؛ دغدغه آنها باعث نمی شود که هیچ گیاهی نکارند. زیرا با توجه به اینکه روح از جریان زندگی در گیاهان، می تواند ما را قادر سازد تا فضایی آرام و به دور از استرس و اضطراب را تجربه کنیم.

این استاد دانشگاه ادامه می دهد: «کاهش استرس می تواند باعث کاهش ناامیدی و ایجاد انگیزه در افراد شود، به ویژه زمانی که به صورت بصری در محیطی با گیاهان زیاد قرار می گیرند. به این ترتیب وجود گیاهان می تواند انگیزه بیشتری در افراد ایجاد کند».