تب دنگی چیست؟ + علائم و درمان

تب دنگی چیست؟ علائم و درمان

انتخابتو، تب دنگی با نام های دیگری مانند «تب» نیز شناخته می شود تب دنگیاین بیماری به عنوان “تب استخوان شکن” نیز شناخته می شود و توسط پشه ها پخش می شود. ایدز یعنی این بیماری بیشتر در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری جهان و بیماری دیده می شود تب دنگی موارد خفیف باعث تب بالا و علائم شبیه آنفولانزا می شود، اما موارد شدیدتر می تواند خطرناک تر و تهدید کننده زندگی باشد.

سالانه میلیون‌ها عفونت دنگی در سراسر جهان رخ می‌دهد و تب دنگی در جنوب شرقی آسیا، جزایر اقیانوس آرام غربی، آمریکای لاتین و آفریقا شایع‌تر است، اما این بیماری به مناطق جدیدی از جمله اروپا و جنوب ایالات متحده گسترش یافته است.

120 بیمار تب دار شناسایی شدند تب دنگی مرگ یک نفر در کشور

سپس اعلام عبدالرضا معجزه آسامدیر برنامه مدیریت بیماری منتقل شده از جانب ایدز مهاجم به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکیپشه در همه جای استان گیلان در شمال کشور وجود دارد ایدز آلودگی بیشتر در نواحی جنوبی استان های سیستان و بلوچستان مانند چابهار و کنارک، در استان هرمزگان در تمامی مناطق و در شهرستان های کنگان و عسلخ استان بوشهر مشاهده می شود. ایدز مانند آن

از اردیبهشت امسال تاکنون بیماران زیادی از امارات وارد کشور شده اند که شناسایی این افراد برای اولین بار در استان فارس باز هم به دلیل احتیاط های نظام سلامت و انجام اقدامات لازم بوده است. با توجه به آموزش هایی که به پزشکان داده شده و فرصت های تشخیص فوری بیماری در تمامی استان های کشورمان، از کیت های تشخیص سریع برای تشخیص این بیماران استفاده شد و تاکنون توانسته ایم این افراد را سریعتر شناسایی کنیم. بیش از 120 مورد بیماری دنگی در کشور شناسایی شده و یک بیمار جان خود را از دست داده است.

علت تب تب دنگی

چهار ویروس عامل تب دنگی هستند و همه آنها توسط نوعی پشه به نام تب دنگی منتقل می شوند. ایدز این ویروس‌ها بین 100 تا 800 سال پیش از میمون‌ها به انسان می‌رسند، اما تا اواسط قرن بیستم، تب دنگی یک مشکل جزئی باقی می‌ماند، این ویروس از آفریقا سرچشمه می‌گیرد، اما امروزه در مناطق گرمسیری جهان بومی است. به ویژه در مناطق پرجمعیت یافت می شود.

این ویروس از پشه آلوده به انسان منتقل می شود تب دنگی اگر آلوده شوید، نیش بزنید و پشه فرد دیگری را نیش بزند و ویروس را منتقل کند، می توانید بیش از یک بار به این بیماری مبتلا شوید که اغلب برای بار دوم خطرناک تر است و علائم ممکن است شدیدتر باشد.

تب دنگی در مناطق نیمه گرمسیری و گرمسیری مانند آمریکای مرکزی و جنوبی، بخش‌هایی از آفریقا، بخش‌هایی از آسیا، کارائیب و اقیانوس آرام شایع‌تر است. تب دنگی می تواند در مناطق شهری و روستایی رخ دهد، اما تحقیقات منتشر شده در سال 2011 نشان می دهد که بروز آن در مناطق روستایی بیشتر است.

علائم تب تب دنگی

تب دنگی یک بیماری جدی و شبیه آنفولانزا است که نوزادان، کودکان خردسال و بزرگسالان را درگیر می کند، اما به ندرت کشنده است. علائم دو تا هفت روز طول می کشد و دوره نهفتگی آن 4 تا 10 روز پس از گزش توسط پشه آلوده است. .

علائم تب تب دنگی

اگر تب بالا (40 درجه سانتیگراد / 104 درجه فارنهایت) در طول دوره تب با دو مورد از علائم زیر همراه باشد باید به تب دنگی مشکوک شد:

  • سردرد شدید
  • درد پشت چشم
  • دردهای عضلانی و مفاصل
  • حالت تهوع
  • بالا آوردن
  • تورم غدد
  • عجله داشتن

علائم هشداری که پزشکان باید به دنبال آن باشند عبارتند از:

  • درد شدید شکم
  • استفراغ مداوم
  • تنفس سریع و مداوم
  • خونریزی لثه
  • خستگی
  • نا آرام
  • خون در استفراغ

اگر بیماران این علائم را در مرحله بحرانی نشان دهند، برای 24 تا 48 ساعت آینده تحت نظر دقیق لازم است تا مراقبت های پزشکی مناسب برای جلوگیری از عوارض و خطر مرگ برای افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، ارائه شود. ضعیف و آلوده تب دنگی ثانیاً خطر ابتلا به تب خونریزی دهنده بیشتر است تب دنگی مانند آن

تب دنگی چیست؟  + علائم و درمان

درمان تب دنگی

هیچ داروی خاصی برای درمان تب دنگی وجود ندارد. اگر فکر می کنید به آن مبتلا هستید، باید مسکن هایی مانند استامینوفن مصرف کنید و از مصرف آسپرین که می تواند خونریزی را بدتر کند، خودداری کنید و فرد بیمار باید تمیز بماند و دارو مصرف کند. آب بطری ایده آل به جای آب لوله کشی.

اگر بیمار نمی تواند به صورت خوراکی مایعات بنوشد، باید از مایعات داخل وریدی استفاده کند. ، برای بررسی عوارض ثانویه به بیمارستان مراجعه کنید.

گروه های پرخطر در برابر تب تب دنگی

بعد تب دنگی ممکن است در برخی از گروه ها مانند کودکان، زنان باردار و افراد مبتلا به بیماری های مزمن شدیدتر به نظر برسد.

کودکان از جمله گروه های خاصی هستند که می توانند آتش بگیرند. تب دنگی آنها فوق العاده حساس هستند، دلیل اصلی این حساسیت سیستم ایمنی ضعیف و آسیب پذیری آنها در برابر ویروس است. تب دنگی است. بنابراین، کودکان مبتلا به تب تب دنگی در موارد شدید باید تحت نظر پزشک نگهداری شود و در صورت لزوم در بیمارستان بستری شود.

زنان باردار گروه خاصی در معرض خطر تب هستند تب دنگی آتش سوزی شدید تب دنگی این می تواند مشکلات جدی برای مادر و جنین در دوران بارداری ایجاد کند، بنابراین زنان باردار باید بدانند چگونه از تب پیشگیری و مدیریت کنند. تب دنگی آگاه باشید و با پزشک خود مشورت کنید.

افراد مبتلا به بیماری های مزمن مانند دیابت، فشار خون بالا یا بیماری قلبی نیز در معرض خطر تب هستند. تب دنگی اگر این افراد به شدت تحت تاثیر قرار گیرند، ممکن است به دلیل سیستم ایمنی ضعیف، کمتر بتوانند با ویروس مبارزه کنند. تب دنگی مدیریت صحیح تب تب دنگی همچنین پیشگیری از عوارض جدی در این افراد بسیار مهم است.

در صورت ابتلا به عفونت به یاد داشته باشید که برای تسکین درد و تب فقط از استامینوفن استفاده کنید و از آسپرین، ژلوفن، دیکلوفناک و داروهای مشابه خودداری کنید زیرا می توانند باعث خونریزی شوند.

راه های پیشگیری از تب تب دنگی

بهترین راه برای جلوگیری از تب دنگی این است که از گزش پشه‌های آلوده خودداری کنید، به خصوص اگر در مناطق گرمسیری زندگی می‌کنید یا به آن سفر کرده‌اید، از جمله محافظت از خود و تلاش برای پایین نگه داشتن جمعیت پشه‌ها.

در سال 2019، سازمان غذا و داروی ایالات متحده واکسنی به نام Dengvaxia را برای پیشگیری از این بیماری در نوجوانان 9 تا 16 ساله که قبلاً عفونت دنگی داشته اند، تأیید کرد، اما در حال حاضر هیچ واکسنی برای جلوگیری از ابتلای افراد به این بیماری وجود ندارد. خارج شدن.

در نتیجه سازمان بهداشت جهانی تاکید می کند که واکسیناسیون به تنهایی ابزار موثری برای مناطق پرخطر محسوب نمی شود و پیشگیری از گزش پشه و کنترل جمعیت آنها همچنان روش اصلی پیشگیری از شیوع تب است. تب دنگی است؛ برای محافظت از خود، موارد زیر را انجام دهید:

  • از تهویه مطبوع استفاده کنید.
  • حتی در داخل خانه، از مواد دافع پشه با غلظت حداقل 10 درصد استفاده کنید.
  • وقتی بیرون از منزل هستید، پیراهن های آستین بلند و شلوارهای بلند را در جوراب بپوشید.
  • مطمئن شوید که پنجره ها و درها محکم و بدون سوراخ هستند، اگر تهویه مناسب در دسترس نیست، از پشه بند استفاده کنید.
  • برای کاهش جمعیت پشه‌ها، باید مکان‌هایی را که پشه‌ها در آنجا پرورش می‌دهند، مانند لاستیک‌های قدیمی، قوطی‌های باران‌گیر یا گلدان‌های گل حذف کنید و مرتباً حمام‌های پرندگان و کاسه‌های آب حیوانات خانگی را جایگزین کنید.
  • برای جلوگیری از ورود پشه ها روی درها و پنجره ها پرده ها قرار دهید.
  • از استفاده زیاد از صابون ها و عطرهای با رایحه قوی خودداری کنید زیرا می توانند پشه ها را جذب کنند.
  • سعی کنید هنگام سحر، غروب و اوایل شب از بیرون رفتن خودداری کنید.