جان لاندو، تهیه کننده تایتانیک و آواتار درگذشت

جان لاندو، تهیه کننده تایتانیک و آواتار درگذشت

به گزارش خبرگزاری انتخابتو، جان لاندو، تهیه کننده برنده اسکار فیلم های «تایتانیک» و «آواتار» بر اثر سرطان درگذشت. او 63 سال داشت.

مهر نوشت: پدر و مادر لاندو هر دو فیلمساز بودند و او در مدرسه هنرهای سینمایی USC تحصیل می کرد. لاندو به عنوان شریک سابق جیمز کامرون در تولید فیلم هایش، عاملی در تولید 3 فیلم از 4 فیلم پرفروش بود. فیلم های تاریخ این فیلم با «تایتانیک»، اولین فیلمی که در سراسر جهان از یک میلیارد دلار عبور کرد، تاریخ ساز شد و با «آواتار» در سال 2009 و دنباله آن «آواتار: آبراه» در سال 2022، رکورد را دو بار شکست.

این فیلمساز در سال های اخیر به شدت درگیر ساخت دنباله های «آواتار» بوده است. همزمان کامرون قصد دارد تعداد «آواتار» را به 5 فیلم برساند که پنجمین فیلم آن در سال 2031 اکران خواهد شد.

در سن 29 سالگی، لاندو معاون تولید فیلم بلند در فاکس قرن بیستم شد و بر تولید فیلم هایی مانند «هاردکور 2»، «پاور رنجرز»، «آخرین موهیکان» و «دروغ های واقعی» نظارت داشت. وقتی لاندو فاکس را ترک کرد، کامرون فیلمنامه پروژه ای با نام رمز سیاره یخی را به او پیشنهاد داد. لاندو موافقت کرد و در نهایت به تایتانیک 1997 تبدیل شد.

لاندو تا پایان عمر با کامرون کار کرد و مدیرعامل شرکت لایت استورم کامرون شد. او همچنین پروژه‌های جانبی شرکت را در Penguin Random House شکل داد، از جمله کمیک «اسب سیاه» و چندین نسخه چاپی «آواتار».

از دیگر فیلم‌های لاندو می‌توان به «مرد پردیس» محصول 1987، «سولاریس» محصول 2002 و «آلیتا: فرشته نبرد» محصول 2019 اشاره کرد.

پیتر جکسون و فرن والش، صاحبان WetaFX، شرکت سازنده جلوه‌های بصری فیلم‌های آواتار، در بیانیه‌ای گفتند: “جان شور و اشتیاق بی‌نظیری را به پروژه‌هایی که روی آنها کار می‌کرد، به ارمغان آورد.

جو لتری ناظر جلوه‌های ویژه «آواتار» او را فردی فوق‌العاده، سخاوتمند و فیلم‌سازی در سطح جهانی خواند که میراثش برای نسل‌ها باقی خواهد ماند و استیون ریوکین، تدوین‌گر فیلم «آواتار» او را «چراغ راهنمایی برای خانواده «آواتار» نامید. رابرت لگاتو کارگردان «تایتانیک» او را شخصیتی افسانه‌ای نامید و فرانسیس فیشر بازیگر «تایتانیک» نیز به او ادای احترام کرد.

220

گردآوری شده از رسانه خبر آنلاین