بیایید «آئدس» را بهتر بشناسیم. آیا احتمال ابتلای مجدد به تب دنگی وجود دارد؟

بیایید آئدس را بهتر بشناسیم آیا احتمال ابتلای مجدد به

به گفته وزارت بهداشت، این بیماری در کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و بسیاری از مناطق گرمسیری جهان وجود دارد. مسافران در طول فعالیت پشه ها و فصول بارانی در معرض خطر بیشتری هستند. زیرا پشه ها بیشتر در حال تکثیر هستند. افرادی که قبلاً عفونت دنگی داشته اند، احتمالاً دفعه بعد به شکل شدید این بیماری مبتلا می شوند.

به گزارش ایسنا، مسافران مناطق آلوده به این بیماری برای اطمینان از عدم حساسیت، حداقل یک بار قبل از سفر، مواد دافع حشرات را روی پوست خود امتحان کنند. علاوه بر این، در صورت استفاده از کرم های ضد آفتاب یا سایر کرم ها، ابتدا باید کرم های دیگر و پس از 20 دقیقه از مواد دافع حشرات استفاده شود. از طرفی دیگر نیازی به استفاده از مواد دافع حشرات در قسمت هایی از پوست که با لباس پوشانده شده است وجود ندارد. مواد دافع حشرات حاوی DEET نباید در کودکان زیر دو ماه استفاده شود.

پشه Aedes شبیه یک پشه معمولی با لکه های سفید روی پاها و بدنش است که می تواند ناقل ویروس دنگی باشد. این پشه بیشتر در طول روز افراد را نیش می زند. این پشه می‌تواند در هر ظرفی که مقداری آب جمع‌آوری می‌کند، مانند لاستیک‌های مستعمل و قوطی‌های حلبی تخم بگذارد. هنگامی که تب یا سایر علائم دنگی رخ می دهد، باید فوراً به مرکز بهداشت مراجعه کرده و سابقه سفر خود را با پزشک خود در میان بگذارید.

شایان ذکر است که بیماری تب دنگی از فردی به فرد دیگر منتقل نمی شود و در بیشتر موارد این بیماری بدون علامت و یا با علائم خفیف است که 4 تا 10 روز پس از نیش پشه ظاهر می شود و در عرض یک هفته برطرف می شود. علائم این بیماری شامل تب، سردرد شدید، درد شدید در مفاصل، استخوان ها و ماهیچه ها، درد پشت چشم، بی اشتهایی، تهوع و استفراغ و بثورات پوستی است. البته در موارد شدید این بیماری ممکن است خونریزی لثه و بینی نیز رخ دهد.

برای درمان این بیماری علاوه بر استراحت کافی و نوشیدن مایعات فراوان، فقط باید از استامینوفن برای تسکین درد استفاده کرد و از مصرف داروهایی مانند ایبوپروفن، آسپرین، ژلوفن، نوافن، دیکلوفناک، ناپروکسن، مفنامیک اسید خودداری شود. زیرا این بیماری ممکن است باعث خونریزی شود. همیشه در حوزه بهداشت و درمان گفته می شود که پیشگیری مهمتر از درمان است. پیشگیری در این بیماری اولویت دارد. برای جلوگیری از تب دنگی، باید در ساعات اوج روز، از جمله صبح زود و غروب آفتاب از بیرون رفتن خودداری کرد. جوراب های آستین بلند، رنگ روشن، گشاد، شلوار و جوراب بلند بپوشید. در مناطقی از پوست که با لباس پوشانده نشده اند، از محصولات دافع حشرات تایید شده و استاندارد حاوی یکی از مواد موثره مانند DEET (دی اتیل تولامید) 20-30٪، پیکاریدین 20٪ و IR3535 در فواصل زمانی طبق دستور آنها استفاده کنید. استفاده شده.

در طول روز یا شب در فضای باز نخوابید، از توری روی پنجره ها استفاده کنید، اگر بیرون از خانه می خوابید از پشه بند استفاده کنید، در صورت مشاهده پشه در خانه یا خانه خود از حشره کش استفاده کنید، توری را به کالسکه بچسبانید تا از کودکان در برابر حملات طولانی مدت محافظت کنید. زمان و استفاده لباس پوشیده از دیگر نکات پیشگیری از این بیماری است.

در زمینه دفع حشرات نیز باید به نکاتی توجه کرد. دافع حشرات نباید در چشم، اطراف دهان یا روی زخم ها استفاده شود. این مواد با آب و عرق شسته می شوند. بنابراین، پس از تعریق، شنا یا دوش گرفتن باید دوباره از مواد دافع حشرات استفاده کرد.